Gå till innehåll

Zeovit for dummies


Erik D

Rekommenderade inlägg

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out."

En något kortfattad tillika kontroversiell beskrivning av hur metoden fungerar. Kommentarer ifrån andra Zeovitanvändare emottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Skulle det kontroversiella vara att bakterien behöver järn i processen när de bryter ner amoniaken? Förutom fosfat så behöver även bakterien "carbon source" finns i Zeofood och ZeoStart, utan kol så kommer zeoviten i princip bara vara ett kemiskt filter(jonbytare).

Som jonbytare så kommer den bara absorbera amoniak till det är fullt(zeoliten är då förbrukad) och ingen fosfat kommer att försvinna. Men när man tillsätter zeoprepaten så blir det ett effektivt bilogiskt filter som bryter ned både fosfat och amoniak, när man sen pumpar zeoliten så exporterar man ut bakterierna i akvariet så nya bakterier kan börja växa på zeoliten. Skulle man ej pumpa zeoliten så skulle porerna snart vara igenfyllda(zeoliten är då igen förbrukad) och korallerna skulle inte få bakterierna som foder heller.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finessen med zeoliten är att den absorberar amoniaken som sen bakterierna äter, det är därför de trivs så bra i zeoliten den står för både husrum och mat.

/Janne

så man skulle kunna ta zeosands,filter och mata dessa,för längre verkningstid på dessa?

funderda på bakterierna som åker ut i akvariet,gör dessa nytta där med?

snurriga frågor kanske ,men det var ju frågor för dummies

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som svavelkulor i ett nitratfilter.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, förklara gärna.

Ett nitratfilter med svavelkulor bryter ner nitrat, ingen fosfat eller amoniak. Svavelkuorna är ingen jonbytare? Bakterierna lever på kulorna, hela filtret är anarob miljö(lågt flöde genom filtret).

Ett ZeoVitfilter bryter ner amoniak, fosfat och är en jonbytare. Den anaroba miljön finns inne i porerna på zeoliten och där lever bakterierna, däför kan man ha mycket mer flöde genom filtret.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så man skulle kunna ta zeosands,filter och mata dessa,för längre verkningstid på dessa?

funderda på bakterierna som åker ut i akvariet,gör dessa nytta där med?

snurriga frågor kanske ,men det var ju frågor för dummies

:snurrig:

Det finns hundratals olika zeoliter, vet ej om de är kompatibla. Men varför köpa Zeosands Zeolit när Zeoviten är billigare?

Zeosand 165 kr

ZeoVit 11 EUR

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Janne, jag var lite väl kortfattad - inte min avsikt på något sätt. Det är beskrivningen såsom jag skrev den som är kontroversiell. Jag har ju inga bevis för att det faktiskt fungerar så - men jag tror att det är nära sanningen. ;)

Kom på en sak - alla bakterier behöver väl järn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

annars så kan man ju skippa zeovit svavelkulor o annnat dyrt tjaffs o använda vodka metoden så blir ju all levande sten ett stort nitratfilter...

I ZeoVit-metoden så försöker man hålla ordning på processen i filtret, där kan man styra ytan(storleken på motorn) man odlar bakterierna på och man kan reglera doseringen(gasa och bromsa processen). Utan att veta något om Vodka-metoden, så tror jag det blir som att sätta en raketmotor på en liten bil, processen blir svår att styra.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just gasabromsatekniken som är knepig med Zeovitmetoden och liknande elimineringsmetoder. Jag tror som Janne skriver att gasabromsa med vodka är lika svårt. Personligen har jag haft svårt att bromsa i rätt tid - därav mina tillkortakommanden med metoden.

Zeovitmetoden är billig iförhållande till andra saltvattenstillbehör. Man måste dock veta vad det är man köper och inte bara hälla i och fylla på. Särskilt med alla produkter som tillverkaren/producenten marknadsför efter ett smart beroendeframkallande schema. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just gasabromsatekniken som är knepig med Zeovitmetoden och liknande elimineringsmetoder.

Ja just bromsa kan vara svårt att veta när man ska börja, jag har trappat ner ZeoStart:en från 2*0,7ml/dag till 2*0,5ml/dag och idag så doserar jag bara 2*0,2ml/dag. ZeoBac/ZeoFood har jag gått från 5 droppar/dag till 2*5 droppar/veckan. Man får försöka läsa av hur korallerna mår och dra ner doseringen vid minsta vink, inte fixera vid mätvärden på nitrat och fosfat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får försöka läsa av hur korallerna mår och dra ner doseringen vid minsta vink, inte fixera vid mätvärden på nitrat och fosfat.

/Janne

Jag håller med dig till fullo Janne. Det gäller nära nog alla preparat - inte bara Zeovitmetoden.

Själv doserar jag efter 20 månader på en nettovolym 800 liter vatten, 2 drp Zeobak 2 ggr per vecka, 4 drp Zeofood 2 ggr per vecka samt byter 2 ltr Zeovit efter 8 veckor. Har slutat med Zeostart, AAHC, Vitalizer då jag hade svårt med balansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med vodkametoden (metanol). Dock i ett nitratfilter men metanol kommer ut i karet det märker jag och det syns på redoxmätningarna. Speciellt när jag fyller på behållaren. Kontinuerlig redoxmätning tror jag kan underlätta för att veta när man skall gasa eller bromsa med vodkametoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv doserar jag efter 20 månader på en nettovolym 800 liter vatten, 2 drp Zeobak 2 ggr per vecka, 4 drp Zeofood 2 ggr per vecka samt byter 2 ltr Zeovit efter 8 veckor. Har slutat med Zeostart, AAHC, Vitalizer då jag hade svårt med balansen.

Har du lite fisk? Hur mycket ZeoStart doserade du innan du la av. Vad menar du med "svårt med balansen"? Med den doseringen så går ju Zeofiltret knappt på halvfart. Du kanske ska ta ner dosen av ZeoVit, det käns som om du gasar med handbromsen i för att fortsätta i de termerna.

Kör med vodkametoden (metanol). Dock i ett nitratfilter men metanol kommer ut i karet det märker jag och det syns på redoxmätningarna. Speciellt när jag fyller på behållaren. Kontinuerlig redoxmätning tror jag kan underlätta för att veta när man skall gasa eller bromsa med vodkametoden.

Det tror jag är klokt att huvuddelen av processen sker i ett filter, att det läcker ut lite är oundvikligt. Ett ZeoVit-filter läcker ju också ut saker till akvariet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Janne, nej då jag har mycket fisk ;)

Jag har haft andra doseringar tidigare - både enl den första Zeovitmanualen och de efterkommande versionerna. Zeostartättikan gjorde nytta i början under de första månaderna, men efter ett tag fann jag att den inte påverkade akvariet i nämnvärd utsträckning.

Det svåra med balansen var när alla andra preparat dök upp ifrån Korallen-Zucht som jag bara öste på med, varpå saker och ting gick över styr.

Att jag doserar så pass lite beror på att jag helt enkelt kommit fram till att det räcker för mina behov - 20 månader i samma akvarium. De 2 ltr av Zeovit har hängt med sedan start. Det finns gott om bakterier i de flesta saltvattensakvarier som kan populera ett Zeovitfilter med motsv effekt som bakterierna i Zeobak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte ZeoBak:en jag hänger upp mig på, utan att du kör utan ZeoStart. Jag tycker du borde få problem med fosfaten då, men man blir aldrig klok på saltburkar. AAHC och Vitalizer borde bara hjälpa korallerna också, annat vore om du använde ZeoSpur/pocci-stylo-glow som tar ner antalet zooxanteller, då kan det ju gå hur illa som helst.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår.

Zeostart fungerade dåligt på mitt akvarium. Elimineringen av fosfat blev ojämn trots jämn dosering - korallerna tog stryk. Spelade ingen roll vilka tips Aged Salt (Bob) eller Thomas Pohl kom med - det blev bättre resultat varje gång jag slutade med Zeostart - så jag slutade. Jag kan ana varför det inte fungerade men har inga bevis.

Sedan uppgraderades ju produkten till Zeostart 2 som jag inte har prövat alls.

En öppen fråga:

Vad innehåller AAHC och Vitalizer som hjälper koraller och på vilket sätt - annat än det tillverkaren säger?

Att droppa dessa preparat i vattnet i små mängder och tro att korallerna hinner tillgodogöra sig det innan det hamnar i skummaren upplever jag som mycket svårt. Dessutom som metoden förespråkar stark proteinskummning.

Just AAHCs innehåll fastnar väl mycket bra och fort på luftbubblorna i skummaren. Däremot är det inte sagt att preparaten är utan verkan - frågan är bara vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...