Gå till innehåll

Zeovit for dummies


Erik D

Rekommenderade inlägg

Hej Janne

Jag har 2 st ljusblå-turkosa staghorn som har blivit bruna efter att nitratet har gått upp och jag vill gärna få ner nitatet till 0,1-0,2 igen. Fosfat får jag tyvärr också genom mediat (Korallgrus) i kalkreaktorn så jag använder just nu fosfatremover från corallife och har för tillfället omätbart fosfat i karet. Jag ska byta mediat till Rowalith som enligt ett test av olika medier var klart bäst

Man får inte bruna koraller av 2 mg/l nitrat och omätbar fosfat, antingen är testresultatet fel eller så är det något annat.

Okey. Vodka är ju en kolförening och det borde funka lika bra som zeostart fast bra mycket billigare.

Ja det fungerar, men metoden är inte så väldokumenterad som ZeoVit. Om man tittar på literpriset så är vodkan mycket billigare, men om man ser till åtgången så blir kostnaden för ZeoStart inte så mycket, på ett år ca: 300 kr.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jörgen, jag tittade i ditt bildgalleri för att kunna se andra anledningar till dina bruna koraller. Det jag kunde se är att många av dina koraller går mycket åt det gröna hållet och om de inte är gröna så finns det ett grönt skimmer över dem. Det skulle kunna tyda på att du har mycket järn i vattnet och det skulle även kunna störa den blå färgen. Tillsätter du järn/combisan, skulle du kunna ha något som rostar, zeoliten kan även läcka järn?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeostarten kostar Ca 80€ för en liter och ska doseras 1ml/100L varje dag det gör i mitt fall 70ml per vecka och kostar då 5,60€ per vecka(2700Kr per år) Vodkan doseras ungefär lika mycket så skillnaden är markant

Doseringen för ZeoStart är inte så enkel, i början så doserar man ganska mycket men allt eftersom näringsämnena försvinner så minskas dosen, jag doserar idag bara 0,4 ml/dag.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har andra blå acroporor som inte har påverkats och blivit bruna det är just bara den här. (Jag lånar ett par bilder från korallen zucht). Att mina andra koraller är gröna är väl mest att de blev grönare och grönare efter bytet till coralvue 400w 14000k det finns så mycket blått i dessa lampor och lite gult och grönt så de har börjat flourisera riktigt ordentligt. Jag har doserat halva doseringen med salifert trace hard 3 ggr men slutade för jag tyckte det inte gjorde skillnad fast den innehåller järn med men min lilla och korta dosering bör väl inte gjort detta men man vet ju inte kanske är det trace hard som är boven. Jag byter numera 50L vatten per vecka istället

RTEmagicC_DSC01136.jpg.jpg

RTEmagicC_DSC01328.jpg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har andra blå acroporor som inte har påverkats och blivit bruna det är just bara den här. (Jag lånar ett par bilder från korallen zucht). Att mina andra koraller är gröna är väl mest att de blev grönare och grönare efter bytet till coralvue 400w 14000k det finns så mycket blått i dessa lampor och lite gult och grönt så de har börjat flourisera riktigt ordentligt. Jag har doserat halva doseringen med salifert trace hard 3 ggr men slutade för jag tyckte det inte gjorde skillnad fast den innehåller järn med men min lilla och korta dosering bör väl inte gjort detta men man vet ju inte kanske är det trace hard som är boven. Jag byter numera 50L vatten per vecka istället

Ja för mycket spårämnen är inte heller bra, då kan korallerna mörkna som på bilden. Byta vatten regelbundet är alltid bra, men många av de nyare salterna innehåller för mycket spårämnen om man byter vatten ofta.

Okey då förstår jag lite mer. Naturligtvis så minskar man doseringen efter hand. Tur att den här tråden heter zeovit för dummies:skrattar:

Ja nu hade du tur... men det är bättre att ställa en dum för mycket än att inte fråga.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder tagna med mobilen utan efterbearbetning, så de är därefter. Men jag tror de duger för visa att näringsämnena är så låga att de inte längre påverkar fägerna. Jag har tagit några ljusa för jag tycker att det syns bättre på dem. Den första är en ljusgul A. millepora som var begie när jag fick den för två månader sen.

55967042-ba13-028001E0-R.jpg

Och här kommer två tables bara för att det varit lite snack runt dem.

A. delsalwii

55967044-d1d0-028001E0-R.jpg

A. plana

55967043-bd03-028001E0-R.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskution

Oj oj oj. Snygga koraller kanske är nått ändå att testa det här med zeovit och vara övervakare över karet mer än vanligt

Tack och du vet inte hur dina koraller ska se ut föräns du testat, men du kan vara säker på att de skulle bli ljusare och färggladare....

NU skall jag lägga mig idetta! Jag har en fråga Janne? I början av starten så häller du väl i ett medel som bryter ner fosfaten väldigt fort väl???? Kan man inte ta lite av det och få ner fosfaten? utan att köra zeoviten, Eller e jag ut och cyklar nu.......

Du menar ZeoStart:en som man doserar mer av i början, jo det går, det blir ungefär som att köra vodkametoden. Om du läser tråden från början så har det varit uppe, det verkar som alla har zeolitallergi. Det var väl du som lade ut en länk i förra veckan till ett jättehäftigt akvarie där han körde ZeoStart utan ZeoVit. Den första bilden är en av de korallerna vi hämtade på A-lagret före jul föresten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack och du vet inte hur dina koraller ska se ut föräns du testat, men du kan vara säker på att de skulle bli ljusare och färggladare....

Du menar ZeoStart:en som man doserar mer av i början, jo det går, det blir ungefär som att köra vodkametoden. Om du läser tråden från början så har det varit uppe, det verkar som alla har zeolitallergi. Det var väl du som lade ut en länk i förra veckan till ett jättehäftigt akvarie där han körde ZeoStart utan ZeoVit. Den första bilden är en av de korallerna vi hämtade på A-lagret före jul föresten.

/Janne

Okej,Jag har inte läst tråden från början.Jag har inte allergi till det men jag vill få ordning på min burk först innan jag börjar stressa dom med zeo.Kul att se att den korallen blev så fin. Det blev dock inte min.Men du menar att han kör bara zeostart på den burken.Då får man ställen en dum fråga då.Räcker det att köpa zeostart och sen bara köra eller måste man köra massa andra saker.Och vart köper man detta lättast. Orkar du inte svar igen så skall jag läsa tråden ifrån början senare i kväll..ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna har verkligen blivit ljusa och snygga, hur länge har du kört med Zeovit nu för att komma till denna nivån?

Känner du att korallerna är mer stabila nu när du kört ett tag, eller ligger man hela tiden nära gränsen för att bleka dom totalt? Jag har också funderingar på att Zeostart utan Zeovit men funderar på vad man tappar med den metoden. Rolig att se att du lyckats med Zeovit metoden i ett kar med så mycket fisk i. Visst funderar man på att prova! /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out."

Trådens rubrik antydde att det ska vara enkelt att förstå hur Zeovitmetoden fungerar. De flesta initierade zeovitanvändare vet utöver detta att metoden behöver anpassas efter akvariets specifika behov, vilket också Zeovitmanualen antyder.

Ju fler som prövar och delar med sig av sina kunskaper desto bättre. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du menar att han kör bara zeostart på den burken.Då får man ställen en dum fråga då.Räcker det att köpa zeostart och sen bara köra eller måste man köra massa andra saker.Och vart köper man detta lättast. Orkar du inte svar igen så skall jag läsa tråden ifrån början senare i kväll..ok.

Hej Stefan det är inte att jag inte orkar svara men det står mycket i tråden om dina fundringar. Han använde flera preparat bl. a. ZeoStart utan zeolit. Jag vet inte hur de doserar som kör utan ZeoVit, bara att det finns flera som gör det.

Korallerna har verkligen blivit ljusa och snygga, hur länge har du kört med Zeovit nu för att komma till denna nivån? Känner du att korallerna är mer stabila nu när du kört ett tag, eller ligger man hela tiden nära gränsen för att bleka dom totalt? Jag har också funderingar på att Zeostart utan Zeovit men funderar på vad man tappar med den metoden. Rolig att se att du lyckats med Zeovit metoden i ett kar med så mycket fisk i. Visst funderar man på att prova!

Tack Per, jag har väl hållit på i ett halvår ungefär. De koraller som var stabila när jag började konverteringen till ZeoVit har klarat resan bäst och de som tillkommit sent. Det är den sista månaden när jag trappat ner doseringen som det börjar kännas lite mer stabilt. Det man tappar utan ZeoVit är bl. a.

Zeoliten är ju suverän att odla bakterier på, den är porös så du får en anarob miljö och den absorberar amoniak som sen bakterierna kan konsumera(husrum och skafferi). Sen skakar du av bakterierna så det blir mat åt korallerna(det som korallerna inte tar, skummas bort) och så blir det mer plats för nya bakterier.

Du behåller huvuddelen av processen i filtret och hur stor yta du skall odla på, det känns som om man har bättre koll på processen.

Vart hittar man manualen?

Det finns en länk längre upp som jag skrev, jag tycker vi kan ha den ZeoVit Guiden(pdf) och den andra länken om Zeolit som en "sticky" till ZeoVit.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erfarenhet med Zeovit:

Jag har haft ett zeovitfilter i drift i 18 månader i mitt 800L SPS akvarium. De senaste 9 månaderna har jag kört med alla tillsatser/medel. Nu har jag bestämt mig för att sluta helt.

Beskrivning av förlopp:

I början när jag bara körde med filter inkl Zeovit, så sänkte jag fosfat och nitrat dock inte ända ner till 0. Under denna period upptäckte jag att om man kör med för mycket sten och inga bakterier, får man för mycket järn i vattnet. Korallerna fick extrema metalliska färger, men fiskarna mådde skit, fick vitt puder över hela kroppen och problem med gälarna (Oodinium?). När jag minskade på antalet stenar, tog det en vecka och sedan mådde fiskarna bra igen. Korallernas metalliska färg försvann.

Efter att läst på så mycket jag kunde och sett andra som körde metoden så bestämde jag mig för att köra fullt ut (gick efter Zeovitguidens dosering).

Första månaden hände inte så mycket men sedan började värdena sjunka, inte allt för snabbt för jag höll hela tiden koll på dem och sänkte doseringen därefter. Efter ca 2,5 månad från start, hade jag fått otroliga färger på korallerna. Alla var mycket ljusa i regnbågens alla färger. Fosfaten låg då på >0 enligt mitt Merck-test och nitraten på 5. Vad det gäller färger på koraller så har fosfaten större betydelse än nitraten. Nitrat i nivå 10, främjar tillväxt med bibehållna färger. Under denna period mådde samtliga fiskar bättre än någonsin (A. lecousternon, C. hawaiiensis, Z. veliferum, Z. flavescens, E. navarcus, P. asfur, P. imperator & P. Diacanthus, använder inte UV, ozon eller motsv).

Efter ca 6 månader med Zeovitmetoden så började det hända saker. Acroporor som hade mått hur bra som helst började tappa vävnad i topparna. Jag drog ner på doseringarna till nästan noll, men många kolonier strök med och många såg fortfarande risiga ut. Efter ca 2,5 månad utan nästan några tillsatser, förutom Zeobak och Zeofood 1-2 ggr i veckan i mindre doser än rekommenderat, så började det att se bättre ut och de överlevande korallerna hade nästan återhämtat sig helt och hållet. Då nitraten gick upp under denna tid till lite över 10, så bestämde jag mig för att långsamt starta upp med Zeostart igen och öka lite med Zeobak. Jag körde med 0,4 ml Zeostart per dag i mitt 600l nettovolyms akv. Det tog bara 4 dagar så började korallerna släppa vävnad igen enligt tidigare mönster.

Kommentarer:

Denna metod är inte för den vanlige nybörjaren. Visst, vissa kan ha tur men det gäller att ha koll på vad som händer i akvariet och varför. Dessutom otroligt viktigt att mäta alla parametrar så gott som dagligen. Ett stort fel som man ofta gör i början är att bara mäta vissa värden och kanske inte så ofta som det behövs för att kunna gasa och bromsa i rätt tid.

Med Zeovitmetoden skall man vara noggrannare än vad många ärligen erkänner att de är.

Fortfarande vet ingen hur metoden kommer att fungera om man har kört den i flera år. Vad det egentligen handlar om är att man ”dopar” korallerna. Även om det finns koraller med grymt snygga färger på revet, så är det inte många av dom som kommer i närheten av de färger man får med Zeovitmetoden. Den är inte naturlig – man svälter ut polyperna genom att de stöter ut merparten av sina brunfärgade zooxantheller. Kvar blir de zooxantheller som har mer attraktiva färger. Vävnaden blir mer skör/tunnare, större risk för STN/RTN.

I tidigare amerikanska debatter har förespråkare av Zeovitmetoden, bl a konstaterat att DSB-filter smäller efter ca 10 år. Det är frestande att dra samma paralleller med Zeovit.

Det vissa säger att den är lättare att kontrollera än t ex vodkametoden, då man vet vad man har i akvariet kan jag inte hålla med om. Ingen förutom Mr. Thomas Pohl vet vad som är i flaskorna. Pröva att lukta på Zeobak, Zeofood, Zeostart, AAHC och CV – alla luktar vinäger – varför?. Vinäger bygger på exakt samma princip som vodkametoden, det är bara frågan om vilken kolförening man har i. Jag gissar att det är vinäger som han till viss del använder i sina preparat – kemiskt ren inte livsmedelsvinäger.

Mina SPS koraller hade bra färger innan jag började med Zeovitmetoden. Det extra jag fick ut av metoden (metalliska/pastelltoner) är enligt min mening så här efter 18 månader knappast värt besväret. Jag vet att de som har sett mina koraller håller med mig.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker testa lite försiktigt. Halva dosen på allt för att inte köra för hårt.

Har inte byggt något rör för zeoliten ännu men har doserat Aminoacid och Jod\fluor under 2 veckor.

Resultat: Den blå och lila färgen på acroporornas toppar är MYCKET kraftigare redan. Vågar knappt tro att det är preparaten...

Dock är de bruna nyanserna längre ner på grenanra densamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallenzuchts prylar ska man använda med stor försiktighet! Jag körde tex hårt ett tag med Pohl´s Coralvitalizer (överdosering) och hade ungefär samma förlopp som Greken. Och då använde jag inget annan zeovit-tillsats! Innehållet luktar mycket riktigt vinäger! Till saken är också den att jag frågade Thomas vad produkten var för något så svarade han att det endast var korallmat vilket jag idag inte tror på. Det innehåller säkert näringsämnen men gissningsvis även vinäger och någon form av kemisk tillsats som reducerar zooxantheller. Men för den ytterst noggranne och försiktige funkar det kanske....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vågar prova? Vinäger är ju billigare he he he.

Skulle inte förvåna mej om det är vinäger! Säkert inget avancerat.

Det innehåller säkert näringsämnen men gissningsvis även vinäger och någon form av kemisk tillsats som reducerar zooxantheller.

Det senare är närmare sanningen. Innehållet i flaskorna kan i vissa fall vara av enkel natur - kombinationen av dem är avancerad och smart.

Det är skillnaden mellan olika akvarier/system/biologi/stabilitet/mognad som är metodens sårbarhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias för inlägget. Tror att det annars är många med mindre erfarenhet, t ex jag själv, som har lust att prova och blir övertygad av alla fina bilder på koraller i pastellfärger och glömmer att det är som att balansera på lina. Lätt att trilla ned och aldrig komma igen. Kanske en varningstext: Ej lämpligt för andra än erfarna saltvattensakvarister!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...