Gå till innehåll

Zeovit for dummies


Erik D

Rekommenderade inlägg

Tack alla för informationen, jag har fått en tankeställare och beslutat mig för att dra ner doseringen lite till och jag kommer att fortsätta nedtrappningen tills resultatet påverkas negativt. Det är ju den inställningen man skall ha som Zeo-användare, men man glömmer lätt bort det bland alla flaskorna.

Så här blir min dosering:

ZeoVit 1,5 l, vattenflödet igenom filtret 400 l/h

ZeoBak/ZeoFood 4 droppar/veckan

ZeoStart 0,2 ml/dag

AAHC och Vitalizern 4 droppar/dag

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja det kan man säga, samtidigt så har jag uppnått det jag ville med Zeo. Så nu gäller det bara att landa det här fanstyget, som verkar vara det svåraste. Jag försöker nu med en liten mer drastisk nerdragning, för att hitta balansen. Jag upplever att det finns en turboeffekt i metoden, därav ytterligare en nerdragning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några har ju undrat över Vodka kontra Zeo, det här är ett inlägg från ZeoVit-forumet av G.Alexander.

"Dosing ethanol (vodka) is just a small part of the system, one carbon source, which nourishes some kind of bacteria they are already present in the tank, forming a mono culture of some kinds. With the zeovit system you also add different bacteria strains working in a “row” to convert nutrients. With the zeovit system you also add different carbons for different bacteria strains which makes the system controllable."

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Dosing ethanol (vodka) is just a small part of the system, one carbon source, which nourishes some kind of bacteria they are already present in the tank, forming a mono culture of some kinds. ..."

Jag är förvånad att G. Alexander som framstår som en mycket kompetent akvarist skriver något sådant. Jag såg det själv tidigare. Möjligen har han fått Zeovitinfluensan ;)

Etanol fungerar utmärkt för många bakterier - oavsett om de kommer på flaska eller finns i akvariet.

Zeobak innehåller inga hokus-pokus bakterier - tvärtom som jag skrev tidigare så är metoden mycket väl uträknad och väl fungerande. Även om jag och ett antal andra har upplevt problem med metoden så finns det akvarier som fungerar förträffligt med Zeovit.

Det är förvånande hur pass mycket felaktig information som finns kring Zeovit - både av anhängare och motståndare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några har ju undrat över Vodka kontra Zeo, det här är ett inlägg från ZeoVit-forumet av G.Alexander.

"Dosing ethanol (vodka) is just a small part of the system, one carbon source, which nourishes some kind of bacteria they are already present in the tank, forming a mono culture of some kinds. With the zeovit system you also add different bacteria strains working in a “row” to convert nutrients. With the zeovit system you also add different carbons for different bacteria strains which makes the system controllable."

/Janne

Vi några saltvattensakvarister här i stan som prövat etanol och det fungerar! Det som du inte har kontroll över är möjligen spårämnesförbrukningen.

Fördelen med att även tillföra bakterier är väl möjligen den att du slipper trappa upp mängden kolförening så långsamt (om man nu tycker det är bra....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte nån av handlarna i Sverige är sugen på en så här smal produkt och som desutom kräver en hel del kunskaper för att man ska kunna sälja den.

/Janne

Sant Janne. Nu när Mattias lägger av med Zeovit får man köpa hans lager. Han har nog en hel del ;)

Jag kommer absolut att fortsätta med min version av Zeovitmetoden. Mig veterligen är det få andra enkla biologiskt betingade metoder som kan resultera i 'metallic-färgade' stenkoraller. Däremot inte sagt att det saknas andra metoder för att erhålla liknande pigmentering.

Man skall också komma ihåg att antalet nystartade kar med Zeovit som drabbas av RTN/STN är förhållandevis få. Det är viktigt i diskussionen att skilja på begreppen Nybörjare samt Nystartade kar - inte alltid samma sak. Erfarenhet är viktigt inom saltvattenshobbyn. Idag finns det dock många exempel på mycket duktiga akvarister som inte hållit på särskilt länge. En del av dem använder Zeovitmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka hit å etanol dit.

Vilken skall man köra med. Vanlig sprit eller nån annan sort?

Det är väl etanolen man e ute efter, så vilken drit som helst duger väl?

Vill bara upplysa alla om att Whisky SKALL inte användas, den skall drickas.

-respektOch den skall drickas ren. -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Dosing ethanol (vodka) is just a small part of the system, one carbon source, which nourishes some kind of bacteria they are already present in the tank, forming a mono culture of some kinds. ..."

Jag är förvånad att G. Alexander som framstår som en mycket kompetent akvarist skriver något sådant. Jag såg det själv tidigare. Möjligen har han fått Zeovitinfluensan ;)

Etanol fungerar utmärkt för många bakterier - oavsett om de kommer på flaska eller finns i akvariet.

Zeobak innehåller inga hokus-pokus bakterier - tvärtom som jag skrev tidigare så är metoden mycket väl uträknad och väl fungerande. Även om jag och ett antal andra har upplevt problem med metoden så finns det akvarier som fungerar förträffligt med Zeovit.

Det är förvånande hur pass mycket felaktig information som finns kring Zeovit - både av anhängare och motståndare.

Det han menar är väl att i Zeo så har man försökt att optimera processen och då ympar man in lite olika bakterier som man vet fungera och de behöver olika näring i form av olika "carbon source". Valet av bakteriesammansättningen har man gjort för att det lättare skall gå att kontrollera processen och ympningen måste man fortsätta med för att man inte skall få en "mono culture" bakterie.

I vodka-metoden så får man de bakterier som finns och enl. Zeo-metoden så kommer det även här bli en "mono culture" bakterie.

Att ympa in bakterier i akvariet har ju funnits länge och är inget Zeo-påhitt. Det kan man väl även göra till Vodka-metoden, men i Zeo så är de optimerade för varandra(olika bakterier + olika kol).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi några saltvattensakvarister här i stan som prövat etanol och det fungerar! Det som du inte har kontroll över är möjligen spårämnesförbrukningen.

Fördelen med att även tillföra bakterier är väl möjligen den att du slipper trappa upp mängden kolförening så långsamt (om man nu tycker det är bra....)

Vad menar du med att det fungerar, kör ni fortfarande med Vodka-metoden och det enda problemet ni har är spårämnesförbrukningen?

Om man inte behöver juster doseringen så har man eliminerat en källa till fel, det tycker jag är bra.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det han menar är väl att i Zeo så har man försökt att optimera processen och då ympar man in lite olika bakterier som man vet fungera och de behöver olika näring i form av olika "carbon source". Valet av bakteriesammansättningen har man gjort för att det lättare skall gå att kontrollera processen och ympningen måste man fortsätta med för att man inte skall få en "mono culture" bakterie.

I vodka-metoden så får man de bakterier som finns och enl. Zeo-metoden så kommer det även här bli en "mono culture" bakterie.

Att ympa in bakterier i akvariet har ju funnits länge och är inget Zeo-påhitt. Det kan man väl även göra till Vodka-metoden, men i Zeo så är de optimerade för varandra(olika bakterier + olika kol).

/Janne

Eller så är det samma bakterier i flaskan som redan finns i mängd och mångfald i akvariet? Ympningsmetoden av nyttobakterier har funnits länge - ta bara levande sten som ett exempel...

Jag förstår vad du menar, vill bara tydliggöra att det inte är något speciellt med Zeobak - tvärtom. Det är därför jag gillar metoden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har just tillverkat en zeovitreaktor i plexiglas med pump och allt! Står beredd att prova!

Men......

Talade med Bengan på marinakvariet om zeolit ikväll och han påstod att akvariet blir brunt med zeolit!!!

En massa tråkiga alger mm , bara nackdelar...

Någon som har erfarenheter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just tillverkat en zeovitreaktor i plexiglas med pump och allt! Står beredd att prova!

Men......

Talade med Bengan på marinakvariet om zeolit ikväll och han påstod att akvariet blir brunt med zeolit!!!

En massa tråkiga alger mm , bara nackdelar...

Någon som har erfarenheter

Jag tror ej att bengt har fattat skillnaden på zeovit och zeolith.

Vilket var det du hadde gjort en makapär för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag fattat så är Zeolith en benämning på en mängd olika porösa mineral varav Clinoptiolit är det vanligaste(används i nollnitratpåsarna)

Zeovit är benämningen på ett helt system där man använder olika tillsatser(zeobak zeostart,mm,mm)

I zeovit finns även en järnhaltig zeolith för att effektivisera fosfatborttagning.

Jag håller med Svärd. Det borde bara bli kalkager kvar.....?? Vid överdosering av zeobak kan man dock få en bakteriefilm som snabbt försvinner.(enl zeovit)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fullt med alger de är lila i olika nyanser och nackdelen är också att nitaten håller sig på låga nivåer.

Vad har det med Zeovitmetoden att göra?

Jag håller med Svärd. Det borde bara bli kalkager kvar.....?? Vid överdosering av zeobak kan man dock få en bakteriefilm som snabbt försvinner.(enl zeovit)

Varför borde det bara bli kalkalger kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laserbengan

och jag har diskuterat detta,när Laserbengan pratade med en handlare om zeovit metoden så menar handlaren att det bara ger en massa bruna alger,vilket jag inte tror,och då borde det bara finnas kalkalger kvar i karet,inga andra alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...