Gå till innehåll

Zeovit for dummies


Erik D

Rekommenderade inlägg

Zeostart fungerade dåligt på mitt akvarium. Elimineringen av fosfat blev ojämn trots jämn dosering - korallerna tog stryk. Spelade ingen roll vilka tips Aged Salt (Bob) eller Thomas Pohl kom med - det blev bättre resultat varje gång jag slutade med Zeostart - så jag slutade. Jag kan ana varför det inte fungerade men har inga bevis.

haha låter som om det var hokus pokus preparat som de säljer!??

Mer affärsman å säljare :smiley24:

Fastnar dessa aminosyrer så lätt på bubbelerna i skummaren så åker ju de ut igen fort. Kanske därför man skall stänga av skummaren då man droppar i zeovit metods dropparna, eller...

Men en sak verkar ni vara överens om. Zeovit funkar utan tvekan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

haha låter som om det var hokus pokus preparat som de säljer!??

Mer affärsman å säljare :smiley24:

Det finns nog många andra värre hokus-pokus-prylar. I mitten av 90-talet fanns något som hette N-forcer från Upscale Tech. Nitratfilter med NASA teknik. :)

Fritt citerat:

"I ZeoVit-metoden så försöker man hålla ordning på processen i filtret, där kan man styra ytan(storleken på motorn) man odlar bakterierna på och man kan reglera doseringen(gasa och bromsa processen). "

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out"

Klart att det fungerar! Så länge man kan hålla ordning... Mina problem har uppstått då jag inte lyckats hålla ordning p g a dålig förståelse utav processen och dess beståndsdelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om aminosyror gör nytta på koraller tvistar väl de lärda om, men det är även många andra tillverkar av preparat som tillverkar och säljer det, så det är inget ZeoVit-påhitt. Aminosyra är byggstenar till protein, så jag skulle kunna tänka mig att det gynnar tillväxt och om det finns lite näring för att överleva, jag är ute på djupt vatten nu och tror bara. Vitalizern är däremot ett T. Pohl påhitt och det är ganska nytt, jag har inte sett något belägg för att det fungerar, mer än den inre kretsen som tjoar för alla nya produkter de släpper.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeostart fungerade dåligt på mitt akvarium. Elimineringen av fosfat blev ojämn trots jämn dosering - korallerna tog stryk. Spelade ingen roll vilka tips Aged Salt (Bob) eller Thomas Pohl kom med - det blev bättre resultat varje gång jag slutade med Zeostart - så jag slutade. Jag kan ana varför det inte fungerade men har inga bevis.

haha låter som om det var hokus pokus preparat som de säljer!??

Mer affärsman å säljare :smiley24:

Fastnar dessa aminosyrer så lätt på bubbelerna i skummaren så åker ju de ut igen fort. Kanske därför man skall stänga av skummaren då man droppar i zeovit metods dropparna, eller...

Men en sak verkar ni vara överens om. Zeovit funkar utan tvekan

Just ZeoStart:en är det inget hokus pokus med, den är brutal när det gäller att driva ut näringsämnen. Du kan kurera sten på en månad med den, för då är det bara att ösa på, inga koraller att ta hänsyn till.

Jag såg i gårdagens WOW-akvarie Hausriff som Iwan Lässer äger att han använder några Korallen-Zuct preparat. Det roliga var att han använder preparaten vi pratat om här ZeoStart, AAHC och Vitalizern.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just ZeoStart:en är det inget hokus pokus med, den är brutal när det gäller att driva ut näringsämnen. Du kan kurera sten på en månad med den, för då är det bara att ösa på, inga koraller att ta hänsyn till.

Jag såg i gårdagens WOW-akvarie Hausriff som Iwan Lässer äger att han använder några Korallen-Zuct preparat. Det roliga var att han använder preparaten vi pratat om här ZeoStart, AAHC och Vitalizern.

/Janne

Jag delar din uppfattning. Det var just det som blev jag tror var mitt problem med Zeostart - jag drev ut vävnaden :)

Det noterade jag också. Om bilderna inte är Photoshop-manipulerade så kanske de tre preparaten har haft någon inverkan på korallernas vävnad och pigmentering.

Janne, hur mycket AAHC och Vitalizer doserar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det noterade jag också. Om bilderna inte är Photoshop-manipulerade så kanske de tre preparaten har haft någon inverkan på korallernas vävnad och pigmentering.

Janne, hur mycket AAHC och Vitalizer doserar du?

Även om färgen på bilderna skull vara manipulerade, så är korallerna i toppskick.

Jag doserar med AAHC 5 droppar/dag och Vitalizern 10 droppar/dag.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om färgen på bilderna skull vara manipulerade, så är korallerna i toppskick.

Jag doserar med AAHC 5 droppar/dag och Vitalizern 10 droppar/dag.

/Janne

Ditt akvarium var runt 700L?

Om jag får fråga dig: Vad har du iaktagit för förändringar/påverkan på dina stenkoraller sedan du börjat med AAHC och Vitlalizer med ovan dosering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt akvarium var runt 700L?

Om jag får fråga dig: Vad har du iaktagit för förändringar/påverkan på dina stenkoraller sedan du börjat med AAHC och Vitlalizer med ovan dosering?

Jag räknar med 600 nettolitrar när jag doserar. Jag har inte haft den möjligheten, utan jag har försökt att göra allt för mina koraller ska överleva en konvertering till ZeoVit. AAHC och Vitlalizer är just de preparat som rekomenderas till "Basic 4" för att det ska gå bra. Jag har inget typiskt ZeoVitakvarium för jag har många stora kejsare, jag har haft ganska mycket näringsämnen så resan har varit ganska kämpig för invånarna. Tidigare så hade jag fosfatfilter, nitratfilter, kalkmixer, ozon och UV, allt tog jag bort och ersatte med ett litet ZeoVit-filter + preparaten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kommer frågan efter all babycare med denna metod. Hur har nitratnivåerna påverkats av detta? har ni kommit ner till omätbart resultat?

Jag har kommit ner på sådana nivåer att jag inte längre kan avgör eller lita på vanliga tester. Det är inget problem att komma dit, problemet är att långsamt komma dit så korallerna hinner att anpassa sig.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknar med 600 nettolitrar när jag doserar. Jag har inte haft den möjligheten, utan jag har försökt att göra allt för mina koraller ska överleva en konvertering till ZeoVit. AAHC och Vitlalizer är just de preparat som rekomenderas till "Basic 4" för att det ska gå bra. Jag har inget typiskt ZeoVitakvarium för jag har många stora kejsare, jag har haft ganska mycket näringsämnen så resan har varit ganska kämpig för invånarna. Tidigare så hade jag fosfatfilter, nitratfilter, kalkmixer, ozon och UV, allt tog jag bort och ersatte med ett litet ZeoVit-filter + preparaten.

/Janne

Ok, jag förstår. Jag gjorde samma sak fast då fanns inte AAHC och Vitalizer - de tillkom senare. AAHC har jag upplevt verkningslös - som jag skrev tidigare det skall mycket till för att korallvävnaden eller polypen ska kunna tillgodogöra sig dessa substanser via vattnet.

Däremot har effekten av Vitalizer varit synlig. 1 - 2 timmar efter varje dosering dagtid har samtliga stenkoraller inkl LPS som Favia/Favites haft "polyp-extension beyond normal". Vid avstannad dosering upphörde korallpolypernas beteende. Tyvärr vet jag ännu ej vad Vitalizer innehåller = verksamma substanser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@J.Svärd, nivåerna blir precis som Janne skriver ej mätbara med metoden. Nitrat och fosfat är nere på 0 när man kommit igång. En del tvingas t o m tillsätta fosfat.

Metodens nackdel är det som vi tidigare i denna tråd kallat gasabromsa eller som du skriver babycare.

Off-topic - fina bilder i A Aquarist du hade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är deras zeolit bättre än zeosands? Måste man ha alla dessa tillsatser duger det inte bara med zeoliten för att få ner nitraten?

Tricket är inte zeoliten, utan preparaten som man tillsätter och ZeoVits zeolit är billigare. Zeoliten är i huvudsak en jonbytare som absorberar amoniak så den kommer aldrig att bryta ner nitraten, men det kommer inte bli någon ny nitrat om du tar hand om amoniaken. Men när man tillsätter zeoprepaten så blir det ett effektivt bilogiskt filter som bryter ned både nitrat, fosfat och amoniak, när man sen pumpar zeoliten så exporterar man ut bakterierna i akvariet så nya bakterier kan börja växa på zeoliten. Skulle man ej pumpa zeoliten så skulle porerna snart vara igenfyllda och korallerna skulle inte få bakterierna som foder heller. Om du läser tråden från början så får du lite mera förståelse tror jag.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns hundratals olika zeoliter, det enda jag vet är att ZoeVit består av 3 olika sorter, det kan funger men det verkar dumt att chansa tycker jag. Om du vill pröva, läs igenom Zeovit guiden nedan:

http://www.korallen-zucht.de/fileadmin/user_upload/pdfs/Dosing_English.pdf

Vill du få mer förståelse för zeolit, läs länken nedan:

http://www.wetwebmedia.com/ca/cav1i3/zeovit/Zeolite_Filters/Zeolite_Filters.htm

Om du vill gå vidare, se det på lång sikt försök inte forcera, ta det lungt det kan gå väldigt illa, men som du sett kan man också få ett helt otroligt akvarie.

/Janne

PS Jag skakar/pumpar zeoliten morgon och kväll då jag också tillsätter ZeoStart. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men när man tillsätter zeoprepaten så blir det ett effektivt bilogiskt filter som bryter ned både nitrat, fosfat och amoniak, när man sen pumpar zeoliten så exporterar man ut bakterierna i akvariet så nya bakterier kan börja växa på zeoliten.

/Janne

@J.Svärd, jag tror förvisso att många olika former av porösa material kan åstadkomma det Janne beskriver ovan. Det fina med just Zeovit ifrån Korallen-Zucht är att den består av tre-fyra olika sorter som är framtagna just för Zeopreparaten och metoden. Eftersom det är ett mycket billigt material känns det som att gå över ån efter vatten om du skulle använda något annat.

Fördjupad läsning/förståelse får man bäst via www.korall-zucht.de (Manual i pdf-format) eller via forum www.zeovit.com. Det som Janne skrev tidigare i tråden om Basic 4 är en bra början.

Återigen vill jag bjuda in andra (vet att ni finns på Saltvattensguiden) Zeovitanvändarna att fortsätta diskutera erfarenheter kring metodens funktion/fördelar/nackdelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft framgång med zeosand och jag använder detta nu med men nitraten har rusat upp till 1 - 1 1/2 mg/l efter starten av kalkreaktorn. det första borde vara att byta mediat i den först men jag var bara lite nyfiken på denna metod kontra vad jag kör nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Tommy, foder till korallpolyperna. Vitalizerna skall tas upp aktivt av polyperna - troligen därför de flesta upplever

s k 'extreme-polyp-extension even during day-light'.

@J. Svärd, jag kan inte något om Zeosand. Är det ett material du placerar i sumpen i en filtersocka? Hur ofta byter man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft framgång med zeosand och jag använder detta nu med men nitraten har rusat upp till 1 - 1 1/2 mg/l efter starten av kalkreaktorn. det första borde vara att byta mediat i den först men jag var bara lite nyfiken på denna metod kontra vad jag kör nu.

Det är väl ingen större rusning, jag tycker gått du kan ha 1-1 1/2 mg/l. Hur mäter du så små kvantiteter? Hur gör du med fosfaten, det är en stor bov om man vill få fram färger på SPS?

Foder till korallpolyperna. Vitalizerna skall tas upp aktivt av polyperna - troligen därför de flesta upplever

s k 'extreme-polyp-extension even during day-light'.

Även om korallen expanderar polyperna mer under dagtid när man tillsätter Vitalizern. Så rekomenderas det att man tillsätter alla preparat som korallen tar upp med polyperna när akvariet är släckt för bästa verkan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitalizern låter inte inte som det vore något för mig eftersom jag inte vill ha mina acroporor ludna.

Erik. Det är zeolit precis som ditt zeovit system fast utan en massa tillsatser den absorberar ammoniumet. När tillräckligt med ammonium har ackumulerats börjar aeroba bakterier att oxidera ammoniumet till nitrit och nitrat.

Senare reduceras nitratet i de inre delarna med hjälp av anaeroba svavel och kol krävande bakterier till kvävgas och den reducerar även nitrat. Jag har placerat påsarna i sumpen och de ska skakas efter 3 månader och livslängden ska vara ca 6 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne

Jag har 2 st ljusblå-turkosa staghorn som har blivit bruna efter att nitratet har gått upp och jag vill gärna få ner nitatet till 0,1-0,2 igen. Fosfat får jag tyvärr också genom mediat (Korallgrus) i kalkreaktorn så jag använder just nu fosfatremover från corallife och har för tillfället omätbart fosfat i karet. Jag ska byta mediat till Rowalith som enligt ett test av olika medier var klart bäst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitalizern låter inte inte som det vore något för mig eftersom jag inte vill ha mina acroporor ludna.

Erik. Det är zeolit precis som ditt zeovit system fast utan en massa tillsatser den absorberar ammoniumet. När tillräckligt med ammonium har ackumulerats börjar aeroba bakterier att oxidera ammoniumet till nitrit och nitrat.

Senare reduceras nitratet i de inre delarna med hjälp av anaeroba svavel och kol krävande bakterier till kvävgas och den reducerar även nitrat. Jag har placerat påsarna i sumpen och de ska skakas efter 3 månader och livslängden ska vara ca 6 månader.

Dina acroporor kommer inte bli mer ludna om du har fisk, dosera på kvällen så slipper du se polyperna som jag skrev tidigare. Om du skall få något drag i zeoliten så måste du tillsätta kol, som man gör i ZeoVit annars så kommer den förbli en jonbytare och ungefär lika effektiv på nedbrytning av nitrat som din levande sten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...