Gå till innehåll

Alkatronic Controller


niki68

Rekommenderade inlägg

8 minuter sedan, danne031 sa:

Den styr ett vanligt eluttag, så om du stoppar i din doserpump där så kan den stänga av den.

Här man en dator som apex t.ex.  så kan den skicka informationen dit och sen bestämmer du vad den ska göra med siffrorna.

okej. spännande.

Ja jag har kollat en del på Apexdatorn med.

Men vet inte riktigt om jag vill sträcka mig så långt ännu dock. framförallt om det endast är för att kunna styra ballingen.(vilket kanske är bland dem viktigaste grejerna) Men ändå. samtidigt som man inte vill springa och mäta alla värden varje dag. 

 

Man vill ju om man har möjlighet göra det så enkelt som möjligt för än. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga är att man börjar med en doserpump som fördelar tillsatserna jämnt över dygnet, den "enda" skillnaden med en alka är ju att den samtidigt mäter och styr över dina värden. Den håller ju KH ultrastabilt och det är troligtvis den enskilt viktigaste parametern för ett välmående akvarie. 

Definitivt en Rolls Royce i sitt område, väntar du lite till så har du ju även dosetronic som även det är en RR i doserpumpar räknat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
On 2018-01-02 at 13:44, jonasroman sa:

I denna tråd svara jag gärna på supportfrågor av all tänkbar karaktär.

 

Vi börjar skeppa ut de första enheterna  inom 2v som det ser ut nu.

 

/Jonas Roman

 

 

Hej hur gör man för att koppla in sin GHL doser 2.1 om man vill köra triton core7 eller är det bättre att den är själv och alkatronicen kör sitt race 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Aningen bökig apparat att få funktion på.  Köpte både Alkatronic  och Dosetronic.  Hur får man Alkatronicen att sluta med retesting?  drog ur sladden efter en timma av konstant retesting.  Kört igenom kalibreringsförfarandet två gånger men ingen förbättring.  Dessutom verkar den ha väldigt svårt att hålla sig uppkopplad via Blåtand mot paddan.  En fundering, den lilla magnetomröraren som syns i manualen ska den ingå eller är det extra tillbehör.

Tacksam för lite hjälp, ibland begriper jag inte vad jag gett mig in på 🙂 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag försöker gå in på Alkatronic focutronik forum får jag följande meddelande :

 

Den här webbplatsen är inte säker
Detta kan innebära att någon försöker lura dig eller stjäla information som du skickar till servern. Du bör stänga den här webbplatsen omedelbart.
 
Låter väldigt betryggande 😞   har jag blivit lurad? 
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, pehog sa:

När jag försöker gå in på Alkatronic focutronik forum får jag följande meddelande :

 

Den här webbplatsen är inte säker
Detta kan innebära att någon försöker lura dig eller stjäla information som du skickar till servern. Du bör stänga den här webbplatsen omedelbart.
 
Låter väldigt betryggande 😞   har jag blivit lurad? 

Hej 

Testa Facebook och Messenger till (focustronic) deras support så får du hjälp hyfsat fort.

Magnetomröraren ska vara med iförpackningen utan den fungerar det inte.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, pehog sa:

Hej

Tack för ditt svar.  Har inte Facebook, fins det något annat sätt att få support?   Nu har hela Alkatronicen dött. Går inte att få igång någon pump.  Trist eftersom jag rev ut den gamla doserings anläggningen. 

Kanske tjatigt och du har väl säkert kollat, men det allra mesta täcks in i manualen, kör den från början så funkar det, finns även en hel del felsökning och förklaring där, så läs genom allt :)

Förutom fb, messenger el mailså kanske Eric el Jonas kollar något av de andra stora forumen typ Reef2reef? Samtidigt så är det jultider så det kan ju vara att deras rekordsnabba och nästan dygnet runt support har lite ledigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, pehog sa:

Aningen bökig apparat att få funktion på.  Köpte både Alkatronic  och Dosetronic.  Hur får man Alkatronicen att sluta med retesting?  drog ur sladden efter en timma av konstant retesting.  Kört igenom kalibreringsförfarandet två gånger men ingen förbättring.  Dessutom verkar den ha väldigt svårt att hålla sig uppkopplad via Blåtand mot paddan.  En fundering, den lilla magnetomröraren som syns i manualen ska den ingå eller är det extra tillbehör.

Tacksam för lite hjälp, ibland begriper jag inte vad jag gett mig in på 🙂 

Du måste läsa manualen. Alla dina frågor är besvarade där. Gå in på www.focustronic.net och ladda ner manual 6.0

 

där tex står det med bild o allt att du måste ha med magnetomröraren. 
det kommer antagligen lösa alla dina problem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, pehog sa:

Hej

Tack för ditt svar.  Har inte Facebook, fins det något annat sätt att få support?   Nu har hela Alkatronicen dött. Går inte att få igång någon pump.  Trist eftersom jag rev ut den gamla doserings anläggningen. 

Hela alkan dött? Misstänker du har pluggat in den i den trådlösa socketen? Socketen är till för att styra tex en kalkreaktor. 
det känns som du helt enkelt får ta detta i tur o ordning o läsa manualen 6.0. 
vi finns på supporten och har du inte Facebook så Maila Eric på 

 

eric@focustronic.net

 

jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, pehog sa:

 

Den här webbplatsen är inte säker
Detta kan innebära att någon försöker lura dig eller stjäla information som du skickar till servern. Du bör stänga den här webbplatsen omedelbart.

Du kör Chrome misstänker jag. Medelandet betyder bara att Fucotronics webplats inte kör HTTPS utan bara HTTP. Du kan lita på Fucotronics hemsida men lämna inte ut dina kreditkort :) :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Jag har manualen. Läste den ett par gånger innan jag började med kalibrering. Allt gick enligt instruktionerna i början och fungerade.  Sen började maskinen med upprepad retesting och efter någon timme drog jag ut kontakten eftersom det i manualen inte står hur jag får stopp på det.  Därefter har den varit stendöd, ämda till i morse när den drog igång igen med ständig retesting.  Nukommer jag inte åt maskinen varken lokalt eller via remot access. har gjort som det står i manualen.  det lustiga att Dosetronicken går att komma åt på ett helt annat sätt i appen.  sen är det problemet med omröraren. Vart får jag tag i en sådan lite snabbt-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, pehog sa:

Tack för svar.

Jag har manualen. Läste den ett par gånger innan jag började med kalibrering. Allt gick enligt instruktionerna i början och fungerade.  Sen började maskinen med upprepad retesting och efter någon timme drog jag ut kontakten eftersom det i manualen inte står hur jag får stopp på det.  Därefter har den varit stendöd, ämda till i morse när den drog igång igen med ständig retesting.  Nukommer jag inte åt maskinen varken lokalt eller via remot access. har gjort som det står i manualen.  det lustiga att Dosetronicken går att komma åt på ett helt annat sätt i appen.  sen är det problemet med omröraren. Vart får jag tag i en sådan lite snabbt-

Omröraren är med i en liten påse. Utan den funkar den inte o är skälet till att den retestar. 
Maskinen fungerar eftersom den mäter. 

Vänd dig till den butik du köpte den om du tappat bort den. Dom kan ordna det. Eller har du köpt den begagnad? 
Jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Du kör Chrome misstänker jag. Medelandet betyder bara att Fucotronics webplats inte kör HTTPS utan bara HTTP. Du kan lita på Fucotronics hemsida men lämna inte ut dina kreditkort :) :)

 

MVH Lasse

He he..  näää  kör explorer på en tio år gammal pc..   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, pehog sa:

Den trådlösa enheten har jag inte använt eftersom jag inte tänker köra kalkreaktor.

Undrar om jag törs dra ur kontakten igen för att stoppa retestingen?  kan det skada maskinen.

Dra ut kontakten men se till att bägaren har vatten i sig så elektroden ej står torr. 
Detta verkar enkelt. Utan magnetloppan fungerar den inte. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jonasroman sa:

Omröraren är med i en liten påse. Utan den funkar den inte o är skälet till att den retestar. 
Maskinen fungerar eftersom den mäter. 

Vänd dig till den butik du köpte den om du tappat bort den. Dom kan ordna det. Eller har du köpt den begagnad? 
Jonas 

 

Köpte den ny av företafsakvarium, fick den dan före julafton.  Hoppas dom har den på lager.   Letade efter den i alla påsar men det fans ingen liten på med någon sådan i. Är pinnen magnetisk eller kan man använda en plastklädd metallstav i rätt längd och dimension?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jonasroman sa:

Dra ut kontakten men se till att bägaren har vatten i sig så elektroden ej står torr. 
Detta verkar enkelt. Utan magnetloppan fungerar den inte. 

OKej då är det den magiska loppan som ställer till det. drar ut pluggen och fyller på vatten. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...