samuelhorn Postat 10 februari 2018 Författare Postat 10 februari 2018 Någon som har koll på vad detta kan vara? Kom på samma sten som korallen, se den lilla oranga fläcken mitt under, den har som små starka oranga fläckar på sig, svårt att se kanske. Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
Lasse Postat 10 februari 2018 Postat 10 februari 2018 Den lilla fläcken är svår att se men det övriga är havstulpaner - en mycket bra filtrerare - tror den lilla är en sån också. MVH Lasse 1 Citera
jingfee Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 On 2/10/2018 at 22:53, Lasse sa: Den lilla fläcken är svår att se men det övriga är havstulpaner - en mycket bra filtrerare - tror den lilla är en sån också. MVH Lasse Hej Lasse, hej Samuel, Havstulpaner ser fina ut! Väldigt som ute i havet ^^. Kan man köpa dem någonstans eller får man ha tur med sitt levande sten? Mvh Citera
Lasse Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 Man får ha tur. På flera sätt. De verkar inte bli långlivade i akvarium och tur är väl det De har världens bästa fastsättningslim och kan om de trivs blockera rör och annat MVH Lasse Citera
samuelhorn Postat 12 februari 2018 Författare Postat 12 februari 2018 Den lilla fläcken är svår att se men det övriga är havstulpaner - en mycket bra filtrerare - tror den lilla är en sån också. MVH Lasse Tack för svaret! Havstulpaner, kul att veta, de är fina Den oranga fläcken är dock något annat, den set mjuk ut, är väldigt fluorescerande orange och har små, ännu skarpare, nästan självlysande oranga prickar som i ett litet kluster. Den ser väldigt giftig ut, om man går efter naturens vanliga designregler för giftiga ting ska se om jag kan få till en bättre bild. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Slanten Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 1 timme sedan, jingfee sa: Hej Lasse, hej Samuel, Havstulpaner ser fina ut! Väldigt som ute i havet ^^. Kan man köpa dem någonstans eller får man ha tur med sitt levande sten? Mvh Du får skaffa ett kallt akvarium! Då kan du ha dussintals med havstulpaner 1 Citera
mcjagg Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 1 timme sedan, samuelhorn sa: Tack för svaret! Havstulpaner, kul att veta, de är fina Den oranga fläcken är dock något annat, den set mjuk ut, är väldigt fluorescerande orange och har små, ännu skarpare, nästan självlysande oranga prickar som i ett litet kluster. Den ser väldigt giftig ut, om man går efter naturens vanliga designregler för giftiga ting ska se om jag kan få till en bättre bild. Skickat från min iPhone med Tapatalk Hej det där oranga kan vara ett filtrerande svampdjur isf bra mvh Citera
jingfee Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 1 timme sedan, Slanten sa: Du får skaffa ett kallt akvarium! Då kan du ha dussintals med havstulpaner Haha, fast alla andra djur där är ju så gråa... Eller kanske det är en fördom Men den här i tråden ser ju inte så kall ut iofs? Citera
Lasse Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 Det finns havstulpaner både i kallt som varmt MVH Lasse 1 Citera
samuelhorn Postat 12 februari 2018 Författare Postat 12 februari 2018 Haha, fast alla andra djur där är ju så gråa... Eller kanske det är en fördom Men den här i tråden ser ju inte så kall ut iofs?Allt annat än kall, närmare bestämt 27° Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
jingfee Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 17 minuter sedan, Lasse sa: Det finns havstulpaner både i kallt som varmt MVH Lasse Hej Lasse, Fast bara som hitchhikers i levande sten, eller hur? Eller går det att Få dem någonstans ifrån? Är osäker om det ens går att separera från stenen utan att döda dem? De som jag känner från kusten äts ju av måsar och när de tas bort från stenen ser de rätt döda ut?! Citera
Lasse Postat 12 februari 2018 Postat 12 februari 2018 Jag har fått dem på snäckor också - men det är klart de måste sitta någonstans. MVH Lasse Citera
samuelhorn Postat 12 februari 2018 Författare Postat 12 februari 2018 Tycker krabban är så fin när den sitter och äter i anemonen. Delar ett klipp. Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 Citera
samuelhorn Postat 24 februari 2018 Författare Postat 24 februari 2018 Ny liten korallkompis i revet Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
samuelhorn Postat 24 februari 2018 Författare Postat 24 februari 2018 Här kommer även en nattbild på nytillskottet under lite blåare belysning. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
samuelhorn Postat 5 mars 2018 Författare Postat 5 mars 2018 (ändrat) En till bubbelkorallbild, och en liten 8min timelapse på anemonen. Skickat från min iPhone med Tapatalk Ändrat 5 mars 2018 av samuelhorn 1 Citera
samuelhorn Postat 9 mars 2018 Författare Postat 9 mars 2018 FTS 2018-03-09 Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Citera
samuelhorn Postat 14 mars 2018 Författare Postat 14 mars 2018 Inatt var en händelserik natt i akvariet. Igår kväll gjorde jag ett nytt försök med att introducera en gul watchman goby. Det gick mycket bättre och han lever och mår bra.Till min stora fasa vaknade jag dock till att min favoritfisk, med stor personlighet, min svarta clown hade hoppat ur och låg torr på golvet Utöver det har också min RBTA splittat, så jag har nu två stycken. Är det någon i Kalmarområdet som är sugen på en RBTA så säg till.Bilder kommer i kväll!Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
samuelhorn Postat 16 mars 2018 Författare Postat 16 mars 2018 Fredagsfest i anemonerna: Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
samuelhorn Postat 17 mars 2018 Författare Postat 17 mars 2018 Liten lägesuppdatering i form av film Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
samuelhorn Postat 18 mars 2018 Författare Postat 18 mars 2018 Börjat fundera på nybygge såhär 8 månader in i mitt första, när man börjar se vad man borde gjort annorlunda. Ta gärna en titt på planering här: Citera
samuelhorn Postat 28 juni 2018 Författare Postat 28 juni 2018 Länge sedan jag uppdaterade nu. Akvariet mår fortfarande fint! Bjuder på två små bilder https://instagram.com/p/Bkk-YenHYSe/ Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera
samuelhorn Postat 4 augusti 2018 Författare Postat 4 augusti 2018 Akvariet klarade fyra veckors semester i 30° utan problem, antagligen mycket tack vare kontrollersystem med fläktar. Har bara varit tvungen att åka hem en gång i veckan för att fylla på 10liter osmos samt mata rikligt med fryst mat.Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera
samuelhorn Postat 3 oktober 2018 Författare Postat 3 oktober 2018 Har trots alla svårigheter med elegance coral beslutat mig för att försöka.Här är bilder från:Dag ett: Dag två:Kom gärna med synpunkter, råd och tips. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera
stigigemla Postat 3 oktober 2018 Postat 3 oktober 2018 De vill ha lite ljus och lite stödmatning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.