Gå till innehåll

Belysning till mitt hörnakvarium


Perk

Rekommenderade inlägg

Hej!

Kan man få lite rekommendationer på belysning till mitt hörnakvarium. Var sötvatten från början så jag måste bygga om överdelen för belysningen, det jag har nu känns lite klent (ett 30 w "vitt" och ett 18 W blått).

Höjden är 46 cm och de två sidorna mot väggen är 76,5 cm, det är skurna hörn och längsta lysröret som är praktisk möjligt att montera längs framrutan är 90 cm (30 W).

Jag har med andra ord tänkt att ta bort hela överdelen och ersätta den med bättre belysning, frågan är bara med vad? Förslag? Kombinera MH med T8, T5 osv...

Just nu har jag några fiskar, två räkor och en liten "knapp-korall" (följde med stenen som jag köpte för snart ett år sedan så den verkar klara sig...). Har fortsättningsvis tänkt att komplettera med fler koraller av enklare sort, vill inte ha några som kräver minutiös skötsel. Så ljus som passar till det räcker + att det ska vara snyggt ljus förståss.

MVh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förra saltkar var ett 200L hörnakvarium. Där hadde jag vänt orginalarmaturen så att den hamnade precis framme vid rutan. Och där hadde jag 2 st t8 18W var av ett blått. Sen hadde jag även en 150W MH längre bak i karet.

Bästa kombinationen brukar vara att blanda MH och lysrör och sen prova sig fram till vilken färgkobination som passar.

En färdig armatur som kanske passar ditt kar http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2904

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
är 250 W MH för mycket? Har fått ett erbjudande om ett sånt...

Och vad är "Actinic"?

Följdfråga är ju också hur länge det ska vara tänt?

Actiniskt ljus är så kallat insektsljus som lockar till sig insekter. det är mer grönaktigt och brukar finnas i resturangkök m.m.

10-11 timmar metall och blåa lysrör 12-14 timmar. alltså är det lagom att tända rören innan och efter metallaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Actinic lysrör har en färg som ligger i området mellan blått och UV. Med actinic menas att man lyser i en färg och koraller fluorescerar i en annan - grönt - gult - rött. Belysningstiden är korrekt som lysröret skriver, men med 250w lampa kan du gott minska belysningstiden till 6-7 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...