Kimozabe Postat 18 januari 2018 Postat 18 januari 2018 Någon som vågar sig på en gissning hur länge jag ska låta karet stå med vatten innan jag kan ropa hej? Finns ju inga garantier för framtida läckage men..... Ska inom väldig snar framtid nämligen testa mitt stora akvarium. Mvh Kim Citera
Slanten Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 (ändrat) När jag läcktestar har jag låtit det stå en timme ungefär. Men för att hitta riktigt små droppläckor kanske du kan fylla upp karet på morgonen, torka av alla skarvar med en trasa och låta det stå över dagen. Hur stort kar handlar det om? Om det inte är för stort kan man fylla på med 17-18 gradigt vatten för att slippa konsdens. Svårt att se droppläckor när hela akvariet droppar av kondens. Ändrat 19 januari 2018 av Slanten Citera
Kimozabe Postat 19 januari 2018 Författare Postat 19 januari 2018 Tack för att du är modig och svarar @Slanten Det gäller ett akvarium på ca 950 liter. Men om jag tar kallvatten och låter det stå i 2 dygn eller nåt? Mvh Kim Citera
simon.arvestrand Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Jag brukar låta det stå över natt. Citera
Slanten Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 52 minuter sedan, Kimozabe sa: Tack för att du är modig och svarar @Slanten Det gäller ett akvarium på ca 950 liter. Men om jag tar kallvatten och låter det stå i 2 dygn eller nåt? Mvh Kim Det borde ju funka. Släng i en doppvärmare och ställ på 18 grader så går det lite fortare. Citera
Kimozabe Postat 19 januari 2018 Författare Postat 19 januari 2018 Tack så mycket @Slanten och @simon.arvestrand Jag kör 1-2 dygn o doppvärmare. Mvh Kim Citera
KennethN Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Om du har en blandare du tar vatten från så kan du ju köra på lagom varmt vatten direkt, är ju samma energiförbrukning oavsett om du värmer vattnet med varmvattenberedaren eller med doppvärmare Citera
KennethN Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Förutsatt att du tänkt tömma akvariet innan du blandar salt förstås, vatten från varmvattenkranen bör ju inte användas annars... Citera
stigigemla Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Det viktigaste är väl egentligen att du kollar att silikonen känns fast och spänstig och inte går att riva bort med naglarna. Citera
Slanten Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Jepp, det är väl steg 1 A. Ett läcktest är ändå en bra koll innan man lagt ner massa tid på rördragning och annat jox. Citera
Kimozabe Postat 19 januari 2018 Författare Postat 19 januari 2018 Framrutan har bytits ut mot ny och samma med förstärkning runt om. Tänkte läcktesta det i butiken där det står medan jag målar skivorna till bänken. Så japp.....det ska tömmas. Kan prova att pilla på silikonet runt om först. Men om det inte läcker måste det väl innebära att silikonet är ”friskt”? @stigigemla om det visar sig att det skulle läcka. Skär man då bara bort en bit silikon invändigt och lägger en ny sträng eller det är fullständig demontering och omlimning som gäller? Mvh Kim Citera
Lasse Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Ett tips. innan testen - lägg ut några dagstidningar och ställ akvariet på dem. Tidningarna skall sticka ut ca 30 cm från akvariesidorna. På detta sätt ser du även droppläckage. MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 Vi hoppas och tror att det inte behövs. Är det en miniläcka brukar jag bara trycka in lite Orca unterwasserkleber där läckan är. Det går lika bra med vatten i karet. Då ser man direkt om det blivit tätt. Har ett proffs bytt framrutan har han givetvis kollat det gamla silikonet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.