Johan Bakken Postat 4 mars 2018 Postat 4 mars 2018 Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm Citera
Christian J Postat 4 mars 2018 Postat 4 mars 2018 (ändrat) Jag har inte provat någon av dem, men hade nog valt den nedre (eller en motsvarande från Tunze). Den övre skapar en laminär ström (finns forumtrådar om detta). Detta brukar anses vara effektivt, men jag tror strömmen blir starkare i utkanten av strömmens cirkelrörelse, samtidigt som navet i cirkeln (just där inredningen i akvariet ofta finns) kanske bara får en svagare virvel. Den nedre kanske också kan åstadkomma en laminär ström (men inte lika bra som Gyre-pumpen). Alternativt borde den kunna åstadkomma en resonansvåg, fast ett litet kubakvarium kanske inte är idealiskt för det. Den kan förstås även åstadkomma en vanlig pulserande ström, vilket kanske är det bästa i en kub? Ändrat 4 mars 2018 av Christian J Citera
Johan Bakken Postat 5 mars 2018 Författare Postat 5 mars 2018 Så du tror den över blir för stark? Även om man tar den minsta modell. Jag får sattsa på två av den nedre istället då. Min tanke var att ha en av varge då mitt akvarie är ganska djupt. Mitt akvarie är ju 62 cm i höjd. Citera
addo Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 Gyre är bättre i avlånga kar. Dessutom är det alltid att föredra att ha fler en än pump så flödet kan variera fram och tillbaka och då är det nog over kill med gyre. (men dom är fantastiskt bra) Jag ar ingen erfarenhet av aquamedic så jag kan inte säga nått om den pumpens kvalitet. Citera
nike83 Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 jag har en kub på 80x70x60. jag upplever nog att "gyren:en" inte funkar optimalt. de vill ha lite längre kar. jag har kört med 2 storlekar (dock JEBAO) och med den större nu så blir det lite mer "storm". tycker också att "gyre"-pumparna tappar snabbt i effekt när det blir lite påväxt på dem. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.