Magnus Borg Postat 4 mars 2018 Postat 4 mars 2018 Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Magnus 4 Citera
BatmanGefle Postat 4 mars 2018 Postat 4 mars 2018 Trevligt! Kom ihåg att lägga ut mycket bilder nu...Sent using Jedi mind-trick. Citera
Magnus Borg Postat 6 mars 2018 Författare Postat 6 mars 2018 Nu kommer det som jag längtat efter så länge, att sitta och titta och hitta små spännande fripassagerare och annat kuligt från LSen Hittade en liten krabat i går kväll som jag identifierade till Engina zonalis. 2 Citera
Magnus Borg Postat 11 mars 2018 Författare Postat 11 mars 2018 (ändrat) En vecka har förlupit nu. Har något lätt algblomning, tror det är kiselalger. Värdena jag mäter visa bra värden, dock ingen nitrit ännu. Borde det inte komma en nitrit-top snart? Kör med bakerietillsats, kan det ha något med nitritet att göra? Visar en bild på Berra Sjöborren Ändrat 11 mars 2018 av Locutus Citera
danne031 Postat 11 mars 2018 Postat 11 mars 2018 Välkommen till världens underbaraste hobby Om du får nitrit eller ej beror helt på vad som stoppats i, det låter som att du hade såpass mycket inkörd sten att det redan finns en välmående bakteriepopulation som tar hand om det. 1 Citera
Magnus Borg Postat 20 mars 2018 Författare Postat 20 mars 2018 Hej och god kväll Har nu haft mitt kar igång i knappt en månad. Startade med 6 kg LS från butik, den hade legat länge i butiken. Hade ca 6 kg död LS som legat i min kompis sump i ca fyra månader och en 4 kg torr död LS. Använde även levande sand från butik och använder även en bakteriebooster en gång i veckan. Fick 25 liter vatten av min kompis inkörda kar, resten var osmosvatten. Har en liten sandvändargoby sedan en vecka, några turbosar, eremiter och sandsnäckor. Fick två små montiporafraggar av en kille i Hörby, de verkar trivas bra (efter en vecka) tycker mig se en liten tillväxt på en av dem. Inga vattenbyten gjorda. Tycker att mina mätvärden inte beter som förväntat (alla test är salifert). Nitrit har jag inte fått något utslag på alls, och nitrat har varit nollat i en vecka nu. Tycker det känns som det gått för fort? Och gillar inte att nitratet är nollat, är det ett dåligt tecken, eller kanske bra? 1 Citera
danne031 Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 Låter fullt normalt att du aldrig såg nitrit, du stoppade ju i mestadels sten med fullgod bakteriepopulation och inget som bör ha dött och skapat mätbar nitrit innan den bryts ner till nitrat. Att du mäter noll nitrat är inte optimalt, dags att mata mer/stoppa i fisk tycker jag 2 Citera
Magnus Borg Postat 5 april 2018 Författare Postat 5 april 2018 Lite nya bilder på karet, nu en månad gammalt. Namnen är satta av mig och en nioåring, därav de lite skumma namnen Sjöborren, Berra Clowerna, Jocke och Jonna Sandvändargobbyn, Sven Har fortfarande nollvärden på nitrat, har ökar utfodringen en del. Hoppas på en liten ökning inom kort Citera
Magnus Borg Postat 11 april 2018 Författare Postat 11 april 2018 Var och besökte @mcjagg, kom hem med några små bitar gorgonia. De kommer att fylla ut min platå fint. Hoppas på en böljande "gräsmatta" 3 Citera
stigigemla Postat 12 april 2018 Postat 12 april 2018 Ser ut som Briaerum stechei för mig. Pachyclavularia är lite lik men där sitter mattan fast på stenen. Clavularia är en helt annorlunda korall. Citera
Magnus Borg Postat 19 juni 2018 Författare Postat 19 juni 2018 Min putsaräka, Silverklint, ville göra BTAn fin inför midsommar 1 Citera
Magnus Borg Postat 28 juli 2018 Författare Postat 28 juli 2018 God natt-bild. Läggdags när som helst. Dock agerade fiskarna som små barn, simmar runt som bara den och försöker hålla sig vakna. Bara Sven, min Valenciennea sexguttata (sandvändare) har sagt god natt och stängt dörren till sin håla, man han är ju gammelgubben i karet /Magnus 2 Citera
Magnus Borg Postat 6 augusti 2018 Författare Postat 6 augusti 2018 En ny liten film från mitt kar. (Två nya stenar i karet, därav den vita färgen) /Magnus Citera
Magnus Borg Postat 10 augusti 2018 Författare Postat 10 augusti 2018 Så, nu äntligen har de första SPSerna kommit i karet. Tackar och bugar @irwin_fletch för den goda servicen. Tyvärr så lyckades ju posten igen att försena leveransen med en dag, men korallaerna såg fina ut ändå /Magnus 3 Citera
Magnus Borg Postat 17 oktober 2018 Författare Postat 17 oktober 2018 (ändrat) Hannibal är ute och letar lite kvällsmat, ca 15 cm av honom var ute ikväll innan han valde att krypa tillbaka in i sitt hem. Är han inte söt ? Ändrat 17 oktober 2018 av Locutus 4 Citera
Magnus Borg Postat 25 oktober 2018 Författare Postat 25 oktober 2018 Clownerna ute och simmar, med Solbritt tittades fram. /Magnus Citera
Magnus Borg Postat 13 augusti 2019 Författare Postat 13 augusti 2019 Hej hopp. Länge sedan det kom en uppdatering. Lite SPS död, och LPS problem. Men inget man dör av, bara nästan. Blev med GoPro för någon månad sedan. Kom på igår att den ju är vattentät, så varför inte testa att spela in i karet? Här kommer första testet. 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.