Gå till innehåll

Bilder för att identifiera arter


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu läst runt ganska och konstaterat att vissa frågor kommer upp ofta. Många gånger är det för att vi som är på forumet inte använder sök funktionen tillräckligt bra men inte alltid. En fråga som ofta dyker upp är hjälp med id. Denna fråga tror jag att den skulle kunna lösas till viss del genom att använda användares fotografier och till dem skriva in latinska namnet och ev. populärnamn. Om vi hade den delen klar i ett id register tror jag att det skulle vara mycket lättare att sen söka information om arten här på forumet för då vet du vad arten heter. Själv tycker jag det är svårt om jag bara har ett utseende på någon art som man söker.

Mina frågor är:

1. Tror fler som jag att det skulle vara till hjälp?

2. Finns det möjlighet att bygga upp detta id register?

3. Finns det någon som skulle vilja ta på sig att administrera register då jag inte tror att det bara ska vara att lägga in bilder och namn för alla medlemmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,

Tanken är god. Jag tror dock att arbetet som skulle krävas är mycket stort, och kräva fler eldsjälar än vad vi nu har.

Jag använder för min del olika amerikanska sidor för att finna id. Några exempel är följande (det finns slldeles säkert många fler):

http://www.liveaquaria.com/

http://www.centralpets.com/

http://www.vividaquariums.com/

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/coralsearch.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKI!

Tänkte bara på något sätt lösa det behovet som tydligen finns trots att det finns många andra källor. Men jag befarade redan innan att det skulle vara ett för stort jobb så jag lägger ner tanken på detta. Dock skulle det kunna vara lämpligt att ha ytterliggare en rubrik bland länkar som hänvisar till bra sidor för identifikation med hjälp av bilder. Ni har angett ett antal länkar ovan i tråden som enligt er skulle vara bra. Föreslår att dessa läggs in under länkar även om de hänvisar till siter som redan finns bland länkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanke med denna sida var att just skaffa ett bra utbud på bilder och texter. la en massa tid med att skicka email till fotografen och fråga först innan man la ut den och jag hittade många artiklar och kunde sätta ihop en på svenska.

Allt eftersom forumet växer så är det mer jobb med detta och artiklarna har kommit på efterkälke

Så har ni nån text och en bild som är okey att visa så lägger jag in denna på 1:a sidan. har ni ingen bild men ändå en text så är detta helt okey oxså.

Så fram med era favoriter och skriverier så lägger jag in detta manuellt på sidan

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Den som söker han finner!:ler: Dock är det lite pinsamt att jag har missat alla bra fiskartiklar som finns upplagda under artiklar!:smiley9: Jag har nu alltså hittat dessa och jag tycker de är toppen bra. Nu skulle jag gärna göra en extra rubrik under länkar där det går att lägga in länkar till lämpliga sidor att använda för identifikation och att läsa på om arter, typ dom länkar som fimnns ovan i tråden. Skulle förenkla för glada nybörjare som mig.Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vet vad man ska söka på är det ju lätt att hitta artiklar, problemet är att vi nybörjare inte vet typ artnamn eller andra nyckel-sökord.

Jag försökte identifiera en nakensnäcka för ett tag sedan, en phallydia ocellaris ,och det visar sig att denna finns då i ungefär tio "colourmorphs" beroende på geografiskt ursprung enbart i indiska oceanen - så om man ska hitta en sådan med hjälp av bara bild så kräver det rejält med tålamod!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...