Keller Postat 31 mars 2018 Dela Postat 31 mars 2018 Hej, Jag lurar på att byta ut min uppgraderade Razor på 180 watt mot något bättre. Måtten på akvariet är 100x65 med en höjd på 55 cm. Det är väl inte helt skrivet i sten men inriktningen blir nog åt LPS - hållet. Jag vill dock inte vara begränsad pga lyset om andan faller på att skaffa några acros. Jag har kollat på Giesemann Aurora (90 cm varianten) och nu idag hittade jag info om Philips CoralCare som verkar intressant. Eller ska jag köra nåt annat? En ren T5 ramp eller kanske MH/T5 hybrid som Intinity kanske? Jag är lite osäker på det pga förbrukning och värme förvisso. Jag skulle uppskatta lite tips och råd från alla korallrävar här inne. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 31 mars 2018 Författare Dela Postat 31 mars 2018 Kessil är väl halvintressant också förresten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datzun Postat 1 april 2018 Dela Postat 1 april 2018 Är det lps som blir fokus så vill du antagligen ha led för att kunna dra på med mycket blått. För ett blandkar kan en hybridramp sitta bra. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 1 april 2018 Författare Dela Postat 1 april 2018 Titta där. Det där visste inte jag. Bra tips! Tack så mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 4 april 2018 Författare Dela Postat 4 april 2018 Egentligen lutar det nog åt CoralCare men jag är lite nervös över tyngden. Vet inte hur taket ser ut under innertaket på vårt trähus. Vet inte heller riktigt vart reglarna går. Sen är jag ganska dålig på att göra sladdragningar snygga, men det är väl förvisso bara ett problem för att det tar längre tid för mig än för andra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 On 4/1/2018 at 8:19 AM, Datzun said: Är det lps som blir fokus så vill du antagligen ha led för att kunna dra på med mycket blått. För ett blandkar kan en hybridramp sitta bra. Fast om fluorescensen inte är så noga räcker det nog med ett par T5... :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datzun Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Just now, Christian J sa: Fast om fluorescensen inte är så noga räcker det nog med ett par T5... :-) Sant. Jag har själv nyligen gått tillbaka till t5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 3 minutes ago, Datzun said: Sant. Jag har själv nyligen gått tillbaka till t5 Å andra sidan finns det blå T5 också, fast de lär inte vara lika effektiva som blå LED (ännu mindre än vanliga T5). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 (ändrat) om du kör på Philips lampan, kommer du köra en eller två? när jag tittade på den tyckte jag mig få det till att det krävdes två till ett 100cm kar. Enligt detta klipp så motsvarar täckningen 24w-rörsarmatur. För ett 100cm kar bör man väl ha 36w? vilket gör att man borde ha två av dessa... Dom drar ju också ungefär samma så det talar ju bara mer för T5 eller möjligt en hybridlösning för att få skimmret. Ändrat 4 april 2018 av Rameau 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 4 april 2018 Författare Dela Postat 4 april 2018 Hmmm nja, tanken var nog att klara sig med en. Jag läste någonstans att det skulle täcka 100x80 ungefär. Måste jag ha två går den nog bort för det blir nog inte så snyggt med två sådana där monster över mitt lilla akvarium. Jag måste kolla upp det här lite bättre. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 @Denny Var det inte du som körde med dessa? Hur stor yta täcker de enligt din erfarenhet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Två Orphek atalantik V4 Compact borde täcka bra, Tyvärr hittar jag inte yttermåtten på armaturen. (Jag har ingen egen erfarenhet av belysningen) Annars älskar jag T5, med en blandning av blue+ och pure actinic rör så fluorescerar det rätt bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Denny Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Japp stämmer bra kör 5 st Philips coral care grymt ljus men lite tråkigt typsnitt köpte 5 st till mitt akvarium men det hade räckt med 4 mitt akvarium är 320X80 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Denny Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Mitt gamla kar med 3 ramper lite mycket hade räckt med 2 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 4 april 2018 Författare Dela Postat 4 april 2018 Aha så 80 cm täcker de då i princip... Då får jag nog tänka om. T5 är ju givetvis funktionellt... Men jag har inget emot att det är lite skimmer också. Så hybrid lockar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Denny Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 (ändrat) Ska du ha sps så säger dom 80X80 90 djupt lps så 100X80 90 djupt karet på bilden är 210cm X 65cm 70cm djupt Ändrat 4 april 2018 av Denny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.