Ted Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 Hej alla. Jag har doserat aquaforest pro bio s i ett par månader - helt utan effekt. Har ökat doseringen till 5 droppar/dygn på 230 liter - fortfarande ingen effekt. Tillsätter även aquaforest -NP PRO. Det finns po4 i tanken. Varför sjunker inte nitratet - ligger konstant mellan 8 och 12. Fundera på att överge af - hade nopox tidigare - då låg no3 på 1-4. För att utrycka det enkelt - HJÄLP! Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
BatmanGefle Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 Kan du ge oss lite mer förutsättningar... Mätvärdena på fosfat och nitrat; hur säkra är du på att de är korrekta? Gamla tester? Kan testerna/reagenserna blivit förorenade? Hur mycket fosfat mäter du upp? Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Po4 0,02 nytt red sea test. No3 - mellan 8-12 Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
BatmanGefle Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 Då skulle jag spontant säga att du ligger alldeles för lågt i fosfat för att kolkälla eller bakterier öht ska funka för att få ner nitrat. Har du refugium? Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Det är nog så - japp har refugium - ett litet. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Men varför vill du ha lägre nitrat?Vill att korallerna ska färga ut mer. Annars har jag inget emot nitrat. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
stigigemla Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 Jag tror inte det har med nitratet att göra. Vad är det för koraller som färgar dåligt? Och hur är färgen dålig. Citera
BatmanGefle Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 2 minuter sedan, Ted sa: Det är nog så - japp har refugium - ett litet. Skickat från min iPhone med Tapatalk Refugium äter mer nitrat per "fosfatenhet" än vad bakterier gör, så det är nog bättre för dig just nu att få ner nitrat (men Stigs fråga är relevant). Kör du balling? Isf vilket fabrikat? Doserar du jod eller järn? Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Jag tror inte det har med nitratet att göra. Vad är det för koraller som färgar dåligt? Och hur är färgen dålig.Har ett par acro som är åt det blå hållet - men de är inte så blå som jag vet att de kan vara. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Refugium äter mer nitrat per "fosfatenhet" än vad bakterier gör, så det är nog bättre för dig just nu att få ner nitrat (men Stigs fråga är relevant). Kör du balling? Isf vilket fabrikat? Doserar du jod eller järn?Doserar jod - inte järn. Använder core 7 Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
BatmanGefle Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 Just now, Ted sa: Doserar jod - inte järn. Använder core 7 Skickat från min iPhone med Tapatalk Då ska ju algerna få det de behöver. 1 Citera
stigigemla Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 Blå färg påverkas mycket av jodhalten. En del koraller (hos mig Acropora) behöver riktigt starkt ljus för att utveckla blå färg. Andra (t.ex Stylopra Milka) bleknar mot rödorange i starkt ljus. 1 Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Blå färg påverkas mycket av jodhalten. En del koraller (hos mig Acropora) behöver riktigt starkt ljus för att utveckla blå färg. Andra (t.ex Stylopra Milka) bleknar mot rödorange i starkt ljus.Så är det - har bra tryck i ljuset - två hydra 26 HD på min 200 liters. Tillsätter Jod varje dag. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ted Postat 10 maj 2018 Författare Postat 10 maj 2018 Då ska ju algerna få det de behöver.Japp - så är det. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
greger Postat 10 maj 2018 Postat 10 maj 2018 https://www.faunamarin.de/en/download-center/ Kolla på HTU PO4 heat test, där finns en manual för att enkelt sätt att kolla hur det ser ut med "bunden" fosfat som inte syns med "vanliga tester" för att få en relevant uppfattning om total fosfor-ansamling 1 Citera
greger Postat 11 maj 2018 Postat 11 maj 2018 (ändrat) Här finns en del andra matnyttiga tips som berör ämnet : http://static.faunamarin.de/Werbung/HTUs/FM_HTU_US_Style_Primefrag_System_schwedisch_web.pdf Sedan ska man kanske inte stirra sig blind på testresultat, eftersom det ibland finns andra saker som påverkar mätresultaten - speciellt när man pratar vanliga hobby-tester. Ändrat 11 maj 2018 av greger 1 Citera
nike83 Postat 11 maj 2018 Postat 11 maj 2018 dra ett lab-test så får vi/du se andra parametrar. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.