Gå till innehåll

Hur stor volym för ett DSB-filter?


Iksero

Rekommenderade inlägg

Funderar på DSB då jag förstått att det klarar av kortare strömavbrott (bättre än regelrätta nitratfilter)

Men hur stor volym sand behövs för ett 450l kar.

Räcker en total volym av c:a 10liter sand utspritt i en höjd av c:a 12-15cm i sumpen?

//iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandbädden skall väl vara typ 10-15 cm tjock. 10 liter täcker ju bara en väligt liten yta vid denna tjocklek så frågan är väl om det har någon effekt som denitrifierare på ett så stort akvarium. Men någon annan kanske har prövat? Lite liv lär det väl dock flytta in iaf. Till mitt akvarium med måtten 55x50x55 (LxHxB) så slängde jag nyligen i ca 40-50 kg för att få önskat djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DEt är väl just det som är problemet, får inte rum med mer i sumpen, så frågan kanske är skulle 10liter sand göra någon nytta.

I huvudkaret vill jag inte 12 cm sand, utan endast 1-3cm och vid dessa mängder så gör det väl ingen som helst nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har hört att DSB kan kracha efter några år.

Råkade själv ut för det för många år sedan(sanden blev full av svavelväte pga ansamlad detrius unde några års tid). Men då hade jag ca 4-5cm sand vilket nog inte kan betraktas som DSB.

Man måste röra om i ytan på sanden då och då för att inte detrius skall kompaktera i sanden, Jaubert föreskriver ju det. Fiffigt att ha DSB i ett annat kar. Lätt att sköta .Då kan man isolera DSBn från huvudkaret medans man fixar med den eller om man får problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite av poängen, med vår nuvarande politik så får vi nog räkna med att strömavbrotten iallafall inte kommer bli färre och en DSB skall tydligen fungera under och även efter ett strömavbrott och det gör tydligen inte de separa nitratfilterna. (vad jag läst mig till iallafall)

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att det fungerar utan omröring!.....Intressant att veta! Kanske värt att testa DSB i mitt kommande projekt...

jag kör med DSB i sumpen nu,har läst en massa + tips från ingvar hellmalm,jag har oxå kommit fram till att man ska pilla så lite som möjligt,djuren ska sköta detta,kul att sitta o kolla på djuren som lever i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min dsb i karet!

Enligt min ödmjuka uppfattning funkar det "bara" om man låter bädden vara ifred, men - det verkar som den måste laddas om med tillskott av ny levande sand, kanske några gånger per år,

Jag brukar suga ur ungefär en kvadratdecimeter ner till glaset och sen fylla upp kratern med ny levande sand.

karet har gått i 6 år och "cleaning crew" är : 4/2 debelius/amboniensis räkor,ett gäng blåbenade eremiter,diverse ospecade krabbor, 2 occidentalishummrar,en svart sjögurka.

sandbädden har dessutom hållit en lima scabra scallop vid liv i över ett år, men häromdan lämnade den walk over, normalt anses ju livslängden på såna i akvarium vara 3-4 månader i bästa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att bygga upp en sump och jag lurar på om dsb kanske är nått för mig.. Funderar på att bygga ett fack som är ca 25cm högt som jag skall ha en DSB i.. Men jag lurar på om man skall ha nått i botten för att kunna få en strömmning under eller om man bara skall ha sand, ett par ribbor i botten så att sanden inte åker iväg som jag såg på fabrikssumparna.. Kommer att ha ett flöde på ca 4000L/h genom DSB:n.. Är det nått man skall tänka på ?.. Ha den innan skummare, efter skummare.. Förfilter, efterfilter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har hört att DSB kan kracha efter några år.

Råkade själv ut för det för många år sedan(sanden blev full av svavelväte pga ansamlad detrius unde några års tid). Men då hade jag ca 4-5cm sand vilket nog inte kan betraktas som DSB.

Man måste röra om i ytan på sanden då och då för att inte detrius skall kompaktera i sanden, Jaubert föreskriver ju det. Fiffigt att ha DSB i ett annat kar. Lätt att sköta .Då kan man isolera DSBn från huvudkaret medans man fixar med den eller om man får problem.

Jag har skrivit om detta i mångar trådar tidigare. DSB minsta djup 12 cm helst 15. Omrörningen skall ske med div kryp (skallympas!). Mitt går nu på 20 året utan att jag rört det annat än skördat Caolerpa regalbundet. Jag tillsätter bara lite kalkvatten vid avdunstning samt spårämnen via doserpump men har en bra skummare. Nitrat 5 pH 8,14-8,22 fosfat >0,5, Ca 410 KH 8. Detta har hållit sig konstant de senaste 8 året och djuren trivs.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter trevligt!

Har du inte kalkreaktor? Är det så att DSB en ger ifrån sej tillräckligt med kalcium?

Bara kalkvatten räcker inte så långt om man har mycket snabbväxande SPS koraller...

Ja det är detta som är finessen. Du får en pH gradient i sanden. lägre ju djupare (syrefattigare) vid pH runt 6,8 så börjar Ca att lösas ut (precis som man gör i en kalkreaktor sänker pH med koldioxid) Mitt plenum är 3kvm säg den kalkreaktor som kan konkurera. Jag har haft en tidigare men tycker att det är mycket lätt att få pH svängninger och en övergödning med all koldioxid som tillsätts (grön alger)Lite sand förbrukas varje år och jag tillsätter 15-20Kg/år. Om jag får tag i levande sand så är det et plus! (tyvärr svårt i Sverige). Många av de microsnäckor ( 100 000 st/kvm i naturen) har tyvärr begrensad livslängd. vissa klarar förökning andra inte. Det är mycket bra om man kan tillföra lite friskt blod 1-2gånger/år. Jag har ofta i brist på levande sand köpt en liten bit levande sten (av högsta kvlität) och får på den vägen in en del nya kryp. Jag använder dessutom 3st sjögurkor som sandsilare i karet. I sumpen odlar jag Caolerpa som skördas regelbundet. Jag benämner detta system som det biologiska systemet. Det går naturligtvis att uppnå samma resultat med div. tecknisk utrustning, men du får då inga naturliga plankton. Dessutom tycker jag det är kul att titta på krypen under natten då de vågar sig fram.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså plenum som gäller? Inte bara djup sand? Det diskuteras ju en hel del om det ute på nätet vad som är bäst.

Har du någon uppfattning om optimal kornstorlek? Är det riktigt att det bör vara mycket fin sand? Korallsand? Eller duger det med krossad kalksten?

Känns väldigt attraktivt om det fungerar.....skulle vara otroligt skönt att slippa koldioxidflaskor och en massa extraprylar! Du har 3 kubik. Alltså 1m2 sandbädd/1000l som tumregel kanske.

Spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har grövre korallsand underst,sen har jag sugarfine live sand överst,mellan sandsorterna har jag en microfiberduk,så inte den fina sanden åker ner,detta är efter ingvars tips,10% av akvariestorleken är väl

en tumregel,fast hellre större om man kan.

wrang,tycker det blivit stort intresse för DSB plenum,kanske dax för en egen tråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt här men inte lyckats hitta nån principskiss..

Om jag har förstått andra forum rätt så skall det vara nån form av botten.. Typ buntade pvc rör eller korrugerad plast eller dyligt så att vattnet kan röra sig fritt utan sand.. Denna botten skall ligga på 1" för 100L och 3" för 500L.. Ovanför detta skall det komma sand i 3 olika skikt.. Men jag får inte ihop hur man skall kunna får ner vatten men slippa sand..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...