Slanten Postat 5 juli 2018 Postat 5 juli 2018 3 timmar sedan, Akvaristen sa: Lite dålig respons de senaste dagarna, men jag testar en ny fråga i alla fall. För ca 3-4 dagar sen låg salthalten på 1,024, idag ligger den på 1,019. Har inte bytt något vatten, bara tillfört lite kranvatten eftersom nivån hade sjunkit. Vart tog saltet vägen? Det är sommar, så de flesta jobbar nog häcken av sig innan semestern. Eller så är man på stranden. Blir lite sämre aktivitet så här års. Vad mäter du salthalten med? Citera
Akvaristen Postat 5 juli 2018 Författare Postat 5 juli 2018 2 timmar sedan, stigigemla sa: Har du en vipparmsmätare är dina värden helt naturliga. De visar ofta vad som helst. Nej det är en digital mätare så den bör stämma. Drog i några deciliter salt för 6-7 timmar sen, salthalten har inte ökat något. Vet inte vad som händer riktigt Citera
Akvaristen Postat 5 juli 2018 Författare Postat 5 juli 2018 9 minuter sedan, Slanten sa: Det är sommar, så de flesta jobbar nog häcken av sig innan semestern. Eller så är man på stranden. Blir lite sämre aktivitet så här års. Vad mäter du salthalten med? En sån här Citera
Akvaristen Postat 5 juli 2018 Författare Postat 5 juli 2018 1 timme sedan, Lasse sa: Kan du inte vinkla din armatur lite (i huven) men jag tror att du satt din fixtur för långt ner. det ser ut som om det sitter linser på varje LED. Om du kan montera bort dem och sedan sätta tillbaks skyddsglaset så kommer du få mer spridning. Själva LED:en brukar sprida i 120 grader vinkel - de extra linserna kanske i 60 grader. MVH Lasse Tyvärr inte, den är bultad rakt i locket så den går inte att vinkla. Den sitter kanske 3-4cm från ytan, det var de eller inte använda den alls. Men linserna skulle jag kunna kika på om de går att pilla bort, det var en bra idé! Citera
Akvaristen Postat 5 juli 2018 Författare Postat 5 juli 2018 1 minut sedan, Slanten sa: Kalibrera den för att få ett säkert värde. Jo jag gjorde det härom dagen, men jag kanske får göra det igen Citera
stigigemla Postat 5 juli 2018 Postat 5 juli 2018 Det var receptet för att kolla en refraktometer. För en elektrisk mätare skall du ta 3,29 gram vanligt salt och fylla på vatten till 100 gram. Citera
Akvaristen Postat 5 juli 2018 Författare Postat 5 juli 2018 2 minuter sedan, stigigemla sa: Det var receptet för att kolla en refraktometer. För en elektrisk mätare skall du ta 3,29 gram vanligt salt och fylla på vatten till 100 gram. Jag fick med kalibreringsvätska i kitet Citera
stigigemla Postat 5 juli 2018 Postat 5 juli 2018 Jag tror ändå du skall göra en ny klibreringsvätska i fall du har en våg. Det finns en liten artikel om salthalt på min hemsida: http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_saltvatten&page=mäta_salthalt 2 Citera
Akvaristen Postat 6 juli 2018 Författare Postat 6 juli 2018 10 timmar sedan, stigigemla sa: Jag tror ändå du skall göra en ny klibreringsvätska i fall du har en våg. Det finns en liten artikel om salthalt på min hemsida: http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_saltvatten&page=mäta_salthalt Tyvärr har jag ingen så liten våg. Mätaren kostade 11-1200 kr, kan tycka att det är rätt grejer med för de priset Citera
Akvaristen Postat 6 juli 2018 Författare Postat 6 juli 2018 Kaliberade mätaren i 30 ppt vätska (det som följde med) fick resultatet till 1,023. Högre än innan men fortfarande längre än det borde vara med tanke på att jag fyllt på med salt Citera
stigigemla Postat 6 juli 2018 Postat 6 juli 2018 Jag är fortfarande tveksam till kalibreringen. De flesta mätare är gjorda för att mäta NaCl lösning. I fall din kalibreringsvätska är NaCl lösning stämmer den inte med saltvatten. Mätaren är antagligen riktigt bra även om färgen på elektroderna ser tveksam ut. Sköljer du av mätspetsen i kranvatten efter varje användning skall det säkert inte bli några problem. Men först behöver du alltså göra en korrekt kalibrering. Citera
Kapten Saltbalja Postat 6 juli 2018 Postat 6 juli 2018 En fundering bara, om nu salthalten har sjunkit och tidigare frågade du om hjälp med skummarinställningar, hur ofta har du tömt skummarkoppen under de dagar salthalten minskade? MvhJonas Citera
Akvaristen Postat 6 juli 2018 Författare Postat 6 juli 2018 10 minuter sedan, Kapten Saltbalja sa: En fundering bara, om nu salthalten har sjunkit och tidigare frågade du om hjälp med skummarinställningar, hur ofta har du tömt skummarkoppen under de dagar salthalten minskade? Mvh Jonas Jo jag har en skummare, men jag har inte tömt den Citera
Kapten Saltbalja Postat 6 juli 2018 Postat 6 juli 2018 Ok, då kan man utesluta den som boven i saltförsvinnandet. Då är det bara din mätare som kvarstår som misstänkt. ;-) Citera
danne031 Postat 6 juli 2018 Postat 6 juli 2018 (ändrat) Apropå skummaren så är det troligtvis så att ingen hade svaret..vad ska man då ge för respons liksom Generellt så justeras vattennivå, flöde genom den, luftintag. Någon av de tre, eller ingen, eller alla. Hur just din fungerar finns gissningsvis på youtube om du inte fick med någon manual. Ändrat 6 juli 2018 av danne031 Citera
Akvaristen Postat 6 juli 2018 Författare Postat 6 juli 2018 Nej tyvärr fick jag ingen manual. Kan ha fått fjutt på den. Ska låta den vara några dagar och se vad som händer 2 Citera
Akvaristen Postat 7 juli 2018 Författare Postat 7 juli 2018 Har jag hittat fler glasrosor? I så fall lär jag koka den också Citera
danne031 Postat 7 juli 2018 Postat 7 juli 2018 (ändrat) Ja tyvärr. Men en viktig sak som missats i tråden ser jag, man kokar ABSOLUT ALDRIG ALDRIG levande sten! Det kan finnas rent av dödliga saker vars gift blir luftburet med ångan. Det finns en tråd på forumet som heter ungefär zoanthids are they toxic. Kortfattat är det främst knappar av arterna palythoa som mycket väl kan finnas inuti stenen. Vi har flera exempel på forumet där folk nästan tappat synen efter hantering av sten med knappar på. Ändrat 7 juli 2018 av danne031 2 Citera
danne031 Postat 7 juli 2018 Postat 7 juli 2018 https://saltvattensguiden.se/topic/3895-varning-zoanthids-are-they-toxic/#comment-38921 Citera
Akvaristen Postat 7 juli 2018 Författare Postat 7 juli 2018 31 minuter sedan, danne031 sa: Ja tyvärr. Men en viktig sak som missats i tråden ser jag, man kokar ABSOLUT ALDRIG ALDRIG levande sten! Det kan finnas rent av dödliga saker vars gift blir luftburet med ångan. Det finns en tråd på forumet som heter ungefär zoanthids are they toxic. Kortfattat är det främst knappar av arterna palythoa som mycket väl kan finnas inuti stenen. Vi har flera exempel på forumet där folk nästan tappat synen efter hantering av sten med knappar på. Zoanthids har jag lärt mig är giftiga, men inte hur giftiga. Hade inte en tanke på att det kan finnas någon på dessa stenar heller. Tack för tipset! Kastar stenen istället, den är så liten ändå. Kan man motverka att man får glasrosor eller är det något man får leva med? Om de klarar att leva i vatten borde väl en korall också göra de? Eller är de extrema överlevare? Citera
mcjagg Postat 7 juli 2018 Postat 7 juli 2018 Hej stoppa i två pepparmints räkor de äter de om du har tur jag har fyra i mitt kar och de håller rosorna borta Med vänliga hälsningar Frank Citera
danne031 Postat 7 juli 2018 Postat 7 juli 2018 Djur som äter rosorna är det enda som kan motverka, finns inga preparat eller andra trix, pepparmintsräkor är ett exempel på djur. Dock kan man ha tur eller otur, de kan vägra ta rosor och de kan senare få smak för andra koraller. Förstår inte riktigt vad du menar med det sista.. Glasrosor är anemoner, anemoner är koralldjur. Just glasrosor är inte extrema överlevare men tillhör de tåligare. Det som gör dom besvärliga är hur de förökar sig explosionsartat och en liten obetydlig bit av en glasros kan utvecklas till en fullstor och sen rullar det på. Citera
Akvaristen Postat 7 juli 2018 Författare Postat 7 juli 2018 Blir inte pepparmintsräkor för stora för mitt lilla akvarium? Det är ju bara 50cm brett Citera
mcjagg Postat 7 juli 2018 Postat 7 juli 2018 33 minuter sedan, Akvaristen sa: Blir inte pepparmintsräkor för stora för mitt lilla akvarium? Det är ju bara 50cm brett Hej nej det går hur bra som helst i ditt kar mvh Frank Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.