Gå till innehåll

tempöverkompenserar saliniteten?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Har köpt en sal probe till apex. Kör naturligtvis temp komp, annars blir det ju fel då den mäter konduktivitet. Men det verkar som den överkompenserar...dvs när tempen går upp går "sal" ner...utan tempkomp skall dessa följas åt, med perfekt temp komp skall kurvan va rak oavsett temp, o med övertempkomp blir det som här. 

Jag har faktorn 2.0...det sägs att det skall va mellan 2.0-2.3....så 2.0 borde funka men den överkompensera ju fortfarande!?....skall sänka faktorn till 1.9% så får vi se.

 

Input? 

@Lasse, hur har du faktorn ställd på din ghl?

 

Jonas Roman

 

 

fullsizeoutput_2a37.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag testat mig fram o funnit att apex temp kompensering för salinitetsproben, om man följer rekommendationen 2.1-2.3%, kraftigt överkompenserar i mitt vatten. Det är nog inte otroligt att det gäller fler, då jag knappast har en jätteannorlunda jonsammansättning på mitt salt. Så efter att ha sänkt tempkompensationen till 1.3%!!!!!!!!, så förblir kurvan rak trots tempvariation. Så testa det om ni upplever samma som jag gjorde, att tempkompensationen överkompenserade. Märkligt måste medges, för 2.0-2.1 är ju det som skall gälla vid nacl dominerat vatten. Men med 1.3% funkar det i alla fall 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Har också haft problem med salinitetsproben, inatt skickade den larm om att saliniteten låg på 32.0, trodde jag råkat ut för ett större läckage så den fyllt på med för mycket osmos vatten, jag har totalt 1050 liter, så det krävs ett väldigt stort läckage. Kallibrerade mina refraktometrar med kalibreringsvätska på 35, kontrollerade värdet med min  tempkompenserade refraktometer, som visade 35, kontrollerade med min red sea refraktometer som visade 35. Tog upp proben, lät den torka i ca 1 timme, kallibrerade den med vätskan som följde med, har legat i akvariet för att få rätt temperatur i 1 timme,  när jag sen sköljt i osmosvatten och sen stoppade den i akvariet visade den 42, fortfarande efter 30 min., tog upp proben stoppade den i kalibrerings vätskan, då visade den 34.8, vilket är rätt, stoppade den i akvariet utan att skölja av den och nu visar den 35.2. Undrar hur säkra proberna är?

Det enda som hände under natten är att temperaturen sjönk från 26.1 till 25.6 grader, men det skall ju inte påverka på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...