Gå till innehåll

Hur göra med LS???


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Då kanske man inte ska vara så snabba att kommentera heller!

Tänk på att många läser vad ni som har många inlägg eller är Super Senior medlemmar skriver och tar rätt så hårt fasta på era komentarer.

Därför tycker jag det är viktigt hur saker och ting kommeteras av er med lång erfarenhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bryr mig inte så mycket om hur många fiskar eller vilken status man har i forumet när jag läser inlägg. Däremot försöker jag ha någorlunda koll på vilka det är som brukar få bra respons på sina inlägg och ha detta i åtanke när jag ser vem som skriver. Sen gäller ju så klart sunt förnuft, eftersom det verkar vara runt 30 grader som är smärtgränsen för vad koraller klarar av, så kan man ju anta att resterande levande inte skulle klara av en kokning av stenen heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som luktar lik från stenen och som ger den vita, ytfilmen är spongies som dör när man tar torrlägger stenen. dessa sköljs ju lämpligen bort i en tunna med hög cirkullation och en skummare under några dagar - sen är det grönt att stoppa den i karet igen.

Idag hanteras Ls en aning varsammare än vad som beskrevs i tidigare inlägg. eftersom "stenfångarna" kommit under fund med att dom får 50ggr mer betalt för akvariestenen än för samma sten som byggmtrl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, blev lite rörigt här, skulle kanske varit tydligare i mitt inlägg...

"rock cooking" innebär kortfattat att man låter stenen ligga i mörker med cirkulation och eventuellt skummning tills algerna har dött och all skit har "pressats" ut av bakteriernas aktivitet.

Enligt vad jag har hört skall kalkalgerna komma tillbaka efter processen. Ljuskrävande organismer som koraller och anemoner klarar sig tydligen också bra i alla fall under ett par månader, även om det rekomenderas att hålla dem ljust i en separat behållare under tiden.

Allt annat som svampar, maskar och småkryp tar ingen skada. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...