Gå till innehåll

Hur göra med LS???


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Har efter läckaget haft en 60 kg fin ls i tunna med cirkulation och värmare...

Har varit ok tills jag kollade idag och upptäckte att det ligger en otäck vit hinna

över allt ytvatten som luktar fruktansvärt...

Kalkalgerna har intagit orange färg och lär inte leva längre tyvärr.

Ingen mening att försöka rädda den skulle jag inte tro för den luktar otroligt illa..

Hur göra?

1. Skölja bra länge och ympa in levande efter hand och sedan mäta vatten tills det är ok??

2.Kan man bara skölja, köra med saltvatten ett tag tills vattnet är bra och använda till en början som DLS??.

3.Eller kasta Snyft????

Tacksam för svar // Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag tjatig men det luktar som om någon har tackat för kaffet i vardagsrummet och frugan är väl hemma om en timme eller två, bra tolerant är hon men jag har hämtat ett nytt kar idag på 935 liter + 200l sump och har saker överallt. Skulle inte tro att jag kommer undan om det luktar ........ här inne oxå..

Ska jag börja spola stenen med färskvatten och köra in den med salt igen några vändor tills vattnet är ok??

Eller finns det hopp att organismer överlevt och jag kan dubbla cirkulation och byta massa vatten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja hämtade LS från joney efter hans krasch. och den luktade oxo som en hund hade dött i den..

ja la allt ihop i en tunna me 17 gradigt saltvatten å skickade i en 6000L stream pump. fick ligga så i 1 dag. sen när ja tog upp dom så luktade dom som dom ska igen..

har kört dom i min tank nu å de verkar inte vara nått fel på den LS.n..

kanske inte e samma problem som du har, men ja tänkte bara dela me mig av min erfarenhet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tycker att du inte skall sköja av de med sötvatten. Du kanske kan sätta ner din skummare i tunnan oxså. Vilken temp har du på vattnet.

Är det bara en vit hinna på ytan så är det helt normalt det är just detta som man vill bli av med då man kör med ytavrinning.

Eller var denna hinna även på stenen i sig. Testa att byta lite vatten å rikta en pump mot ytan så du får lite ytcikulation så

Kan nog vara svårt att förklara sittsen med lukten hemma då hon kommer hem men allt skall ju bort om några dagar så lite överseende kanske hon har.

Trotts att ens sambos nekar till att karet skall byggas om etc så när man väl står där utan så skriker de igen å vill ha in ett nytt. Var så i mitt fall. Var utan ett tag här hemma men då man pratade om att skaffa ett nytt igen så Yehaa klart att du skall ha detta.

Så kortfattat de brukar ha överseende med oss tokstollar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha levende sten ska du undvika sötvatten. Byt vatten i tunnan, skrubba bort allt du ser som är dött, ha gärna en skummare i tunnan. Mät no2 och no3 för att se hur lilla det är.

Om du hadde skrubbat av stenen innan du la den i tunnan så hadde det förmodligen luktat betydligt mindre.

Den vita hinnan, om den är kladdig, nästan lite oljig så består den av döda bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..

Bra eller dåligt att skölja av dom med färskvatten innan för att spola bort den otäcka doften???

Tack för svar Patric

om du måste skölja av dom så gör de me saltvatten. de räcker ju me att bara salta vattnet lite, så finns de ju större chans att nått överlever..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunnan fick påhälsning av Mr Tunze precis.. Den vita hinnan var inget vanligt ytskit..

Tror att jag kört för dålig cirkulation i tunnan så att det beror på det tyvärr.

Måste varit en del djur i stenen som dött av, kalgalgerna är oxå kaputt..

Men det kan vara en idé att byta massa vatten och försöka rädda något levande då!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunnan fick påhälsning av Mr Tunze precis.. Den vita hinnan var inget vanligt ytskit..

Tror att jag kört för dålig cirkulation i tunnan så att det beror på det tyvärr.

Måste varit en del djur i stenen som dött av, kalgalgerna är oxå kaputt..

Men det kan vara en idé att byta massa vatten och försöka rädda något levande då!?

Absolut. All levandesten som jag fick in när jag var importör luktade så ( döda kryp). på den tiden var de endast svepta i fuktigt tidningspapper.

Du skall behålla och kurera. Kraftig cirkulation, skummning och belysning av ett blått lysrör. Kanse även vattenbyte. Du skall mäta nitrit och när det är 0 så är stenen färdigkurerad och kan användas i karet. Kalkalger och en hel del annat kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

När jag var mellan två akvarium hade jag LS i plasttunnor med lite cirkulation och inga vattenbyten under lång tid. LS klarade sig utmärkt, inga problem. Cirkulation är viktigt så att man inte får syrebrist någonstans.

Er sten kommer att klara sig. När den skeppas till Sverige hålls den bara fuktig av t.ex. blöta tidningar och stinker en del när den packas upp. Det är mest prylar på ytan som är döda.

Ni kan få en nitrattopp när ni lägger den i burken sen så vakta lite på det innan ni sätter i något värdefullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var mellan två akvarium hade jag LS i plasttunnor med lite cirkulation och inga vattenbyten under lång tid. LS klarade sig utmärkt, inga problem. Cirkulation är viktigt så att man inte får syrebrist någonstans.

Er sten kommer att klara sig. När den skeppas till Sverige hålls den bara fuktig av t.ex. blöta tidningar och stinker en del när den packas upp. Det är mest prylar på ytan som är döda.

Ni kan få en nitrattopp när ni lägger den i burken sen så vakta lite på det innan ni sätter i något värdefullt.

Min tunn-krash var hemsk, en tjock sörja på ytan som luktade mer än nyuppackad importsten + att alla kalkalger var orangefärgade. Gick knappt att vara i rummet. Men jag stoppade ner den när värderna var bra igen och kalkalger är tillbaka igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kokat ls efter en krasch och

det finns inget positivt i detta ! (vad jag har upptäckt i alla fall)

Det verkar vara helt omöligt att få något större liv i stenen igen,

trots att den varit igång i flera år.

Jag avråder helt och hållet att koka ls.

Om du får en krasch,

så låt ls ligga i saltvatten (gärna nytt vatten) och gör lite vattenbyten då och då,

tills fosfat och nitratvärden är ok. (& ev. nitrit)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara så att ingen blir förvirrad och tror att man faktiskt skall koka stenen så klistrar jag in från tråden på Reefcentral vad det innebär:

The purpose of "cooking" your rocks is to have the bacteria consume all (or as much) organic material and PO4 stored on, and in, the rock as possible.

The first step to this is commitment.

You have to be willing to remove your rock from the tank.

It doesn't have to be all at once, but I feel if you are going to do this do it all. In stages if that is easier but make sure that all of it gets done.

The new environment you are creating for your rock is to take it from an algal driven to a bacterial driven system.

In order to do this, the rock needs to be in total darkness to retard and eventually kill the algae's on the rock and to give the bacteria time to do the job.

So basically you need tubs to hold the rock.

Equipment needed.

1. Dedication.

2. Tubs to cook rock in. And an equal amount of tubs to hold the rock during waterchanges.

3. A few powerheads.

4. Plenty of buckets.

5. A smug feeling of superiority that you are taking it to "the next level."

6. Saltwater, enough made up to follow the instructions below and to replenish your tank after removing rocks.

Here are the steps:

1. Get into your head and accept the fact you will be making lots of salt water if you aren't lucky enough to have access to filtered NSW.

2. Explain to significant other what is going on so they don't flip out. This process can take up to 2 months. Prepare them in advance so he/she can mark it on the calendar and that they won't nag about it until that date arrives.

3. Setup a tub(s) where the rock is to be cooked. Garages are great for this.

4. Make up enough water to fill tub(s) about halfway and around 5-7 buckets about 60% full.

5. Remove all the rock you want to cook at this stage. (The rock can be removed piece by piece until you are done.) I suggest shutting off the circulation beforehand to minimize dust storms.

6. Take the first piece of rock and dunk it, swish it, very, very well in the first bucket. Then do it again in the 2nd bucket, then the third.

7. Place rock in the tub.

8. Repeat steps 6 & 7 to every piece of rock you want to cook at this time. The reason I suggested 5-7 buckets of water will be evident quickly...as the water quickly turns brown.

9. Place powerhead(s) in the tub and plug in. Position at least one powerhead so that it agitates the surface of the water pretty well. This is to keep the water oxygenated. You can use an air pump for additional oxygenation if you wish. Only one powerhead per tub is needed. Remember the powerheads main responsibility is the oxygenation of the water.

10. Cover the tub. Remember, we want TOTAL darkness.

11. Empty out buckets, restart circulation on main tank.

12. Wait.

13. During the first couple of weeks it is recommended to do a swishing and dunking of the rocks twice a week.

What this entails is to make up enough water to fill up those buckets and the tub the rock is in.

First, lay out your empty tub(s) and fill buckets the same as before.

Then, uncover tub with the rock in it. Take a rock and swish it in the tub it's in to knock any easy to get off junk.

Then, swish it thru the 3 buckets again, and place in the empty tub..

Repeat for all your rocks.

Then empty the tub that all the rocks were cooking in, take it outside and rinse it out with a hose.

Place tub back where it was, fill with new saltwater, add rocks and powerheads, and cover.

Wait again until the next water change.

You will be utterly amazed at how much sand, silt, detritus is at the bottom of the tub and every bucket. It is amazing.

At times the stench was so strong I gagged.

How it works:

Some FAQ's.

When re-introducing the rock to my tank, a month or two from now, should I do that in parts to help minimize any cycling effect(s)...if there are any?

I never have. Really after a very short while, the ammonium cycle has been established. That's not what you're worry about though, it's the stored phosphates and that you have to wait it out.

When they are producing very little detritus - you'll know - then I would use them all at once.

Would running Carbon filtration and/or a PO4 reducing media help/hurry/hinder the process?

I wouldn't fool with it. You don't want the detritus to sit there long enough to rot, release water soluble P again. You want to take it out while it's still locked up in that bacterial detritus.

I would say that 85% of my exposed rock had Bryopsis (hair algae) covering it.

There isn't a single visible strand on any rocks my tank now.

Remember, the key is patience. Let this process run its course.

And a few last minute tidbits I remembered.

Your coralline will die back, recede etc.

My thoughts on this are GREAT!

Now my rock is more porous for additional pods, mysids, worms etc.

Coralline will grow back.

Throughout this process the sponges, and pods on my rock have not died off.

Every time I do a water change they are there and plentiful.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Världen vimlar av tokdårar och tydligen även inom vår hobby. Koka stenen för att han var trött på trådalgerna då är det bättre att se till att inte få trådalger med fosfatremover och nitratfilter eller zeolit , Vodkametod mm samt att ha en stor städpatrull. Stenen han lägger tillbaka efter koket är stendöd (ursäkta det dåliga skämtet) Jag blir så trött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man läser ordenligt och förstår engelska så fattar man att det inte handlar om att koka stenen i ordets rätta bemärkelse!!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...