Gå till innehåll

Kalkmixer


metcrue

Rekommenderade inlägg

nej..de blir de nästan "aldrig"...oftast är avdunstningen för låg för att kalkvattenstillförseln skall räcka för att tillföra tillräckligt med ca o karbonater. Även med mkt stor avdunstning behöver du inte vara orolig för att de ska bli för mkt kalkvatten, de problemet vill jag nog påstå ej existerar.

Mvh

Jonas

Jag undrar alltså inte om det blir för mycket om man kör enbart kalkmixer, utan om man kör calcium reaktor kombinerat med kalkreaktor för att hålla uppe ph.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag undrar alltså inte om det blir för mycket om man kör enbart kalkmixer, utan om man kör calcium reaktor kombinerat med kalkreaktor för att hålla uppe ph.

okej..då fattade jag dej fel. Kalkvattnet är basen, den tuffar ju på enligt den mängd som avdunstar, så den dosringen är ju förstås statisk. Kalkreaktorn går ju styra, så de är ju bara att mäta sina värden o skruva ner reaktorn isåfall. Detta skall inte avskräcka en till att inte använda kalkvatten ihop med reaktor, eftersom fördelarna finns där, o doseringen går att styra via reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas. Jag har sett allt för många kraschar på Ballinge (inkl. en egen) utan uppenbar förklaring. Orsak okänd. Oftast sker de 3-4 år efter uppstart. Allt har växt som f.n innan och helt plötslig pang. Jag kan endast sätta upp en varningens finger, varför har ingen kunnat godtagbart förklara ännu.

För mig perfekt i 4 år (alla teckniska hjälpmedel) sedan krasch 1 gång och aldrig mer blev av med 100 000. Jag har provat det mesta under mina 39 år med saltvatten och aldrig upplevt en mer katastrofal krasch. Totalt allt dött innom 2 dagar och vitsoppa. T.o.m nästan all fisk dog då jag var bortrest i 2 dagar (ironiskt nog på kurs i oramentel fish diseases )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas. Jag har sett allt för många kraschar på Ballinge (inkl. en egen) utan uppenbar förklaring. Orsak okänd. Oftast sker de 3-4 år efter uppstart. Allt har växt som f.n innan och helt plötslig pang. Jag kan endast sätta upp en varningens finger, varför har ingen kunnat godtagbart förklara ännu.

Berätta mer, visst har du någon känsla för vad problemet kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår kör många enbart med kalkreaktor (alltså utan mixer, eller tillsats av hydroxid) dessutom med framgång även under mörkerperiod i kar fullproppade med koraller, hur kommer sig detta?

Det beror väl på hurpass bra reaktorn är på att "lufta ur" co2 innan vattnet går tillbaks till karet.

Själv kommer jag köra en grotech "co2 reduktor" för att höja ph på vattnet igen innan det droppar ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas. Jag har sett allt för många kraschar på Ballinge (inkl. en egen) utan uppenbar förklaring. Orsak okänd. Oftast sker de 3-4 år efter uppstart. Allt har växt som f.n innan och helt plötslig pang. Jag kan endast sätta upp en varningens finger, varför har ingen kunnat godtagbart förklara ännu.

För mig perfekt i 4 år (alla teckniska hjälpmedel) sedan krasch 1 gång och aldrig mer blev av med 100 000. Jag har provat det mesta under mina 39 år med saltvatten och aldrig upplevt en mer katastrofal krasch. Totalt allt dött innom 2 dagar och vitsoppa. T.o.m nästan all fisk dog då jag var bortrest i 2 dagar (ironiskt nog på kurs i oramentel fish diseases )

de va tråkigt att höra o tyvärr en alltför sen varning, då jag redan kört igång mitt nya kar med balling. Får väl sätta ut en annons nu...akvarium till salu om 4 år:)

skämt åsido...jag hoppas förstås att jag kan ge en annan historia om 4 år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas! Det hoppas jag också.

Jag vet inte men jag tror problemet är att man får en turboeffekt på karet (växer som f-n koraller som blir 20 cm längre på ett år). Någon liten kemisk rubbning t.ex orenhet i det man tillsätter får något att dö och förgiftar vattnet och sedan axelererar det av sig själv. Jag kan nämna över 50st akvarister som upplevt det samma och i Tyskland har många därför slutat med Balling. Jag vet inte vad det var och jag använde de renaste substanser jag kunde hitta från Kebolab (har konto då jag även beställer till labet).

Hoppas verkligen att teckniken utvecklats de senaste åren vilket är möjligt. Detta blev slutet på mitt första 3000l kar 1992.

I mitt andra 3000l som sattes upp 1994 så använde jag plenum och enda tillsatsen kalkvatten och det gick perfekt tills jag avvecklade och sålde allt i september 2006.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas! Det hoppas jag också.

Jag vet inte men jag tror problemet är att man får en turboeffekt på karet (växer som f-n koraller som blir 20 cm längre på ett år). Någon liten kemisk rubbning t.ex orenhet i det man tillsätter får något att dö och förgiftar vattnet och sedan axelererar det av sig själv. Jag kan nämna över 50st akvarister som upplevt det samma och i Tyskland har många därför slutat med Balling. Jag vet inte vad det var och jag använde de renaste substanser jag kunde hitta från Kebolab (har konto då jag även beställer till labet).

Hoppas verkligen att teckniken utvecklats de senaste åren vilket är möjligt. Detta blev slutet på mitt första 3000l kar 1992.

I mitt andra 3000l som sattes upp 1994 så använde jag plenum och enda tillsatsen kalkvatten och det gick perfekt tills jag avvecklade och sålde allt i september 2006.

Aj, Aj...jag vill nog inte höra mer....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara som så att ingvar och många andra bara tillsatt ca, kh och mg genom balling, men inte tillsatt någon tex strontium och andra spårämnen, och efter 3-4 kanske det har tagit "helt slut"?, bara en tanke

Hoppas de!! Jag tillsätter alla spårelement i ballinglösningarna..jag kör med nacl fritt salt för att undvika jonobalans, o jag kommer dessutom byta vatten i varje falle var 4.e vecka. Allt som tillsätts förbrukas, o resprodukterna blir ett normalt saltvatten. Kan inte fatta hur detta skulle vara skadligt.

orsakerna till en krasch är nog alltid multifaktoriell, då vi handskas med så känsliga o kpmplexa system. jag tror vi skall vara lite mer försiktiga med att gå ut o säga att de beror på de eller de, o därmed döma ut en teknik, för de vet vi egentligen inte.

De jag kan säga hittills(mkt kort obs tid, jag vet), är att jag aldrig i mitt 20åriga akvarieliv haft ett akvarium med så otroligt stabila kh o calciumvärden som nu, o jag har aldrig sett en sån snabb tillväxt på kalkalger som denna gång. Jag inbillar mej o hoppas att de beror på balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var det också för mig och jag var jättenöjd. Varför det kraschade har jag funderat mycket på men har inget svar. Jag var vid den tiden mycket involverad i Tyskland (importerade och sålda akvarietillbehör) och talde med flera som råkat ut för samma....men jag är fortfarande ett stort frågetecken då allt som kunde analyseras var perfekt. Jag skötte det precis som Jonas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var det också för mig och jag var jättenöjd. Varför det kraschade har jag funderat mycket på men har inget svar. Jag var vid den tiden mycket involverad i Tyskland (importerade och sålda akvarietillbehör) och talde med flera som råkat ut för samma....men jag är fortfarande ett stort frågetecken då allt som kunde analyseras var perfekt. Jag skötte det precis som Jonas.

Det kan inte vara som så att renheten i ballingkemikalierna var sämre på den tiden?

Och att "gitiga ämnen" lagrades upp i karet under flera år till det en dag blev för mycket av "det onda"?

Bara spekulerar, kan inget om sånthär, men tycker det är intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår kör många enbart med kalkreaktor (alltså utan mixer, eller tillsats av hydroxid) dessutom med framgång även under mörkerperiod i kar fullproppade med koraller, hur kommer sig detta?

man behöver en bra avluftning, kraftig skummare, kraftig ytcirkulation för att vädra ur co2 ur vattnet.

Ingvar. Är du helt säker på att det var Ballingmetoden som kraschade karet och ingen annat? Måste också säga att jag inte gillar Balling själv, jag har provat ett par ggr och jag inbillar mig inte när jag säger att korallerna blev mörkare och murrigare. När jag gick över till reaktor så färgade korallerna mycket bättre redan efter ett par veckor. Min teori är att jag fick in mer spårämnen och dyl från korallgruset i reaktorn, allt som de korallerna band upp engång i tiden när de levde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad i balling som skulle orsaka vare sig krascher eller murrigare färger - om man inte köper kem från suspekta källor :-)

Däremot kan nog den gamla idén om att köra balling utan vattenbyten säkert starkt bidra till "old tank syndrome"

"and now for something completely different" : kalkmixers

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var det också för mig och jag var jättenöjd. Varför det kraschade har jag funderat mycket på men har inget svar. Jag var vid den tiden mycket involverad i Tyskland (importerade och sålda akvarietillbehör) och talde med flera som råkat ut för samma....men jag är fortfarande ett stort frågetecken då allt som kunde analyseras var perfekt. Jag skötte det precis som Jonas.

Låg dina värden då stabila eller åkte dom jojjo? Pratade med pwin..när han hade balling så körde han med de mindre bra aquamedicpumparna...han berättade att dom doserade mkt ojämnt, ibland inte alls! En sån sak kan ju förklara. Hade du alla spårelement också Ingvar? Bytte du vatten regelbundet? (de kommer jag göra trots mineralsaltet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad i balling som skulle orsaka vare sig krascher eller murrigare färger - om man inte köper kem från suspekta källor :-)

Däremot kan nog den gamla idén om att köra balling utan vattenbyten säkert starkt bidra till "old tank syndrome"

"and now for something completely different" : kalkmixers

jag tror också vattenbyten är viktiga ÄVEN om man använder sej av mineralsalt. Vem vet exakt vad mineralsaltet innehåller...?? vattenbyten blir ju lite att utjämna olikheterna mellan mineralsaltet och sitt vanliga salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låg dina värden då stabila eller åkte dom jojjo? Pratade med pwin..när han hade balling så körde han med de mindre bra aquamedicpumparna...han berättade att dom doserade mkt ojämnt, ibland inte alls! En sån sak kan ju förklara. Hade du alla spårelement också Ingvar? Bytte du vatten regelbundet? (de kommer jag göra trots mineralsaltet)

Värdena var mycket stabila, tillsatser sköttes av mycket exakta (dyra) labratoriepumpar. Vattenbyten skedde automatiskt med 10-12 l/dag d.vs. hela vattenvolymen 3000l byttes drygt 3 gånger/år dvs. strax över 10000 l/år (inte billigt!). Spårämnen, strontium-bor och ferran (Korallenwelts 3 komponent) tillsates kontinuerligt fördelat på 3gånger/dag med 2ml/1000/dag detta också med mycket exakta labpumpar ( var noga kalibrerade och kontrollerades regelbundet).

Var mycket nöjd med resultatet med en fantastik tillväxt av korallerna fram till kraschen. Jag är fortfarande ett stort frågetecken. Dessutom har jag tillgång till labresurser som vida överstiger vad en vanlig akvarist har. ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena var mycket stabila, tillsatser sköttes av mycket exakta (dyra) labratoriepumpar. Vattenbyten skedde automatiskt med 10-12 l/dag d.vs. hela vattenvolymen 3000l byttes drygt 3 gånger/år dvs. strax över 10000 l/år (inte billigt!). Spårämnen, strontium-bor och ferran (Korallenwelts 3 komponent) tillsates kontinuerligt fördelat på 3gånger/dag med 2ml/1000/dag detta också med mycket exakta labpumpar ( var noga kalibrerade och kontrollerades regelbundet).

Var mycket nöjd med resultatet med en fantastik tillväxt av korallerna fram till kraschen. Jag är fortfarande ett stort frågetecken. Dessutom har jag tillgång till labresurser som vida överstiger vad en vanlig akvarist har. ????

De e bara o hoppas att din krasch berodde på nåt annat...de tror faktiskt om jag skall vara ärlig utifrån de du skriver...men de går förstås inte veta...Nu kör jag balling i alla fall, o aldrig har mina värden varit "perfekta" som nu dygnet runt, 7 dar i veckan. Jag tror på detta.

De du kanske upplevde var old tank syndrome? Låter ju lite som de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

OM vi återgår till kalkmixerfrågor så har jag en direkt fråga, funderar på en deltec 500 (den lilla med omröraren) och såg att någon skrev att han fyllde på den var 2-3 vecka. Skulle en större modell ge lägre underhåll, dvs är det påfyllning eller rengöring av apparaten som är viktig?? Hur ofta fyller ni på er deltec apparater?

Jag har ca 800 liter och funderar på om jag kan "spara" underhåll genom att köpa en större deltec kalkmixer eller om jag ska satsa på en 500

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lyfter tråden ytterligare o frågar att detta med en kalkmixer kan lösas med att jag har en behållare med Ca hudroxid, en liten 300 pump på botten som mixar vattnet och låter påfyllningen av osmosvatten in i denna behållare som sen avrinner i sumpen? Istället för att köpa en kalkmixer för dyra pengar? Kh o Mg har jag andra pulver till. Mg går det inte åt så mycket.

Tankar?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyfter tråden ytterligare o frågar att detta med en kalkmixer kan lösas med att jag har en behållare med Ca hudroxid, en liten 300 pump på botten som mixar vattnet och låter påfyllningen av osmosvatten in i denna behållare som sen avrinner i sumpen? Istället för att köpa en kalkmixer för dyra pengar? Kh o Mg har jag andra pulver till. Mg går det inte åt så mycket.

Tankar?

Dave

Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Men jag hade nog inte lagt pumpen för cirkulationen på botten, det blir ju ganska tjokt "klägg" i botten på baljan, vänd den uppåner så den "sprutar" mot botten. Sätt timer på pumpen så den bara cirkuletar någon minut ett par ggr/dygn så hydroxiden sjunker till botten igen. Och på fyllningen till karet ska ske när klägget lagt sig, du ska absolut inte dosera det mjölkiga vattnet till karet, så den pumpen borde ju sitta en bit från botten den med.

Läste i en annan tråd att du hade problem med calcium värdena, om det är det du ska ha detta till så hjälper det dig knappast, kalkvatten är utmärkt för att höja pH i karet men ganska dålig som ca tillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Du måste stänga av pumpen några timmar innan du fyller på vattnet till karet,

så att vattnet är klart. Mjölkigt vatten ska du inte pumpa ut i karet, för det gör ingen nytta.

2) Behållaren måste vara tät, så att kalkvattnet inte kommer i kontakt med luften.

(behållare behöver inte vara extremt tät, min Deltec kalkmixer har ex ett 3 mm hål i toppen,

där vatten kan läcka ut om det blir stopp den normala vägen ut.

Lyfter tråden ytterligare o frågar att detta med en kalkmixer kan lösas med att jag har en behållare med Ca hudroxid, en liten 300 pump på botten som mixar vattnet och låter påfyllningen av osmosvatten in i denna behållare som sen avrinner i sumpen? Istället för att köpa en kalkmixer för dyra pengar? Kh o Mg har jag andra pulver till. Mg går det inte åt så mycket.

Tankar?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...