Johnny Tveit Postat 16 september 2018 Postat 16 september 2018 Hej igen. Nu tar jag äntligen tag i detta igen. Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större. Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar. Första steget, borra akvariet. 1 Citera
Johnny Tveit Postat 30 september 2018 Författare Postat 30 september 2018 Bänken börjar ta form 1 Citera
Johnny Tveit Postat 19 november 2018 Författare Postat 19 november 2018 Det tar sig. Snart är det dags. 3 Citera
Johnny Tveit Postat 23 november 2018 Författare Postat 23 november 2018 Det närmar sig uppstart. Har satt i två st T5 som får duga under uppstart, sen blir det 2 X Hydra 26HD 1 Citera
Johnny Tveit Postat 28 november 2018 Författare Postat 28 november 2018 Nu är det igång i alla fall. 1 Citera
Johnny Tveit Postat 20 januari 2019 Författare Postat 20 januari 2019 (ändrat) Börjar ta form Ändrat 20 januari 2019 av Johnny Tveit 1 Citera
Johnny Tveit Postat 10 februari 2019 Författare Postat 10 februari 2019 Min första anemon. Hoppas den inte beger sig till pumparna. // Johnny 1 Citera
Johnny Tveit Postat 3 juni 2019 Författare Postat 3 juni 2019 Det rör på sig, korallerna växer sakta men säkert. Och det gör också fiskbeståndet. 2 Citera
Johnny Tveit Postat 18 september 2019 Författare Postat 18 september 2019 Mina koraller börjar ta sig. Blir sugen på att köpa fler samt bygga större akvarium. Tyvärr har jag precis fått investera i en ny Hydra 26 HD då en av dom gått sönder :(. Nästa steg är en ommöblering i akvariet och sedan lite mer levande. 2 Citera
Johnny Tveit Postat 9 oktober 2019 Författare Postat 9 oktober 2019 Korallerna växer i och med det blev det en GHL 2.1 Citera
Johnny Tveit Postat 21 november 2019 Författare Postat 21 november 2019 Hemmabygge av doseringsbehållare. Materialkostnad ca 75kr 2 Citera
mikoto Postat 21 november 2019 Postat 21 november 2019 Att ingen skriver något, det ser ju sjukt bra ut alltihop! Snygg bänk, har du något spännande i den lite tjockare vänstra delen? Fin doseringburk, varför två rör? Är det för att undvika vakum? Jag hade nog bara borrat ett extra pyttehål isf för att bryta det istället Men det gör nog ingen skada, bra de där rören! Hade svårt att hitta de ett tag men nu har företagsakvarium de iaf. Citera
peterj66 Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 Snyggt kar. Har missat detta tidigare, smart lösning med uttagen i bänken. Citera
Johnny Tveit Postat 22 november 2019 Författare Postat 22 november 2019 18 timmar sedan, mikoto sa: Att ingen skriver något, det ser ju sjukt bra ut alltihop! Snygg bänk, har du något spännande i den lite tjockare vänstra delen? Inkommande EL, elanslutning till belysning, cirkulationspumpar samt akvariets fläktar (i sump och ljusramp). Sex manöverbrytare för utrustning i sumpen så man slipper hålla på dra ur kontakten och bråka med sladdar hela tiden. 18 timmar sedan, mikoto sa: Fin doseringburk, varför två rör? Är det för att undvika vakum? Jag hade nog bara borrat ett extra pyttehål isf för att bryta det istället Men det gör nog ingen skada, bra de där rören! Hade svårt att hitta de ett tag men nu har företagsakvarium de iaf. Precis, tanken är att förhidra vakum samt att man på ett enkelt sätt kan hålla för om man behöver skaka om den med vätska i. Och tack för er feed back, kul att läsa // Johnny 1 Citera
Johnny Tveit Postat 3 december 2019 Författare Postat 3 december 2019 Nu ska vi se hur detta går // Johnny Citera
mikoto Postat 3 december 2019 Postat 3 december 2019 Grejer där! Nu ska det doseras då, hur doseras de små flaskorna? Blandar man i de i de stora dunkarna eller ska de doseras separat? 1 Citera
Johnny Tveit Postat 4 december 2019 Författare Postat 4 december 2019 Har inte kollat ännu. Men jag har förstått så blandar man pulvret KH, CA och MG i dunkarna och sen tillsätter man de små flaskorna beroende på vad man har i karet. Mängden får man hjälp med via en kalkylator på deras hemsida som sedan beskriver hur mycket man ska dosera och blanda. Ska bli spännande att se om det ger resultat. // Johnny Citera
Johnny Tveit Postat 2 januari 2020 Författare Postat 2 januari 2020 Det växer lite i alla fall. 3 Citera
Jois Postat 3 januari 2020 Postat 3 januari 2020 Snyggt kar!!! Och fint innehåll!!! (Jag är ju dock nojig av naturen... Vänligen kika så inte dina pumpar har för brant vinkel. Har läst att de kan tappa fästet.) 1 Citera
Johnny Tveit Postat 3 januari 2020 Författare Postat 3 januari 2020 6 minuter sedan, Jois sa: Snyggt kar!!! Och fint innehåll!!! (Jag är ju dock nojig av naturen... Vänligen kika så inte dina pumpar har för brant vinkel. Har läst att de kan tappa fästet.) Tack Ska kolla till pumparna // Johnny Citera
Johnny Tveit Postat 3 januari 2020 Författare Postat 3 januari 2020 Kommer behöva sälja av allt levande snart pga flytt // Johnny Citera
Johnny Tveit Postat 8 januari 2020 Författare Postat 8 januari 2020 Det levande i mitt akvarium. Allt kommer att avyttras inom kort då jag måste flytta och därmed stänga ner akvariet. Finns det något sätt att värdesätta detta inför en eventuell försäljning? hur värderar men koraller? // Johnny Citera
jeber Postat 9 januari 2020 Postat 9 januari 2020 Om dem är köpta i butik så ungefär 50% av det priset kan du nog få. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.