Gå till innehåll

Levande föda?


time for heroes

Rekommenderade inlägg

Har postat på FB också i en grupp så känner ni igen texten så vet ni..:)

 

Mitt syfte med att föda upp levande artemia var att få lite mer kontroll över mitt matspill i karet. Men så fick jag info om att mata clownerna direkt när artemian var kläckt och med så små djur föll ju förhoppningen om kontroll över att maten faktiskt äts upp.

 

Så min följdfråga blir om det finns något levande man kan föda upp som blir såpass stort så att man kan se att det faktiskt blir uppätet?

Pellets i form av ocean nutrion formula one spottar clownerna ut (har testat att krossa dem till mindre pellets också) Fryst artemia äter de bra av men när man lägger i detta löser den upp sig så fort så kontrollerad matning blir svårt där också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, time for heroes said:

Mitt syfte med att föda upp levande artemia var att få lite mer kontroll över mitt matspill i karet. Men så fick jag info om att mata clownerna direkt när artemian var kläckt och med så små djur föll ju förhoppningen om kontroll över att maten faktiskt äts upp.

Det går väl iofs att föda upp artemia, men iaf förr brukade det sägas att näringsinnehållet på vuxna exemplar inte var så högt. Kanske det problemet är löst numera?

 

1 hour ago, time for heroes said:

Så min följdfråga blir om det finns något levande man kan föda upp som blir såpass stort så att man kan se att det faktiskt blir uppätet?

Är osäker på storleken, men här finns en del: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=571 Akvarieaffärer kan sälja levande mygglarver (och maskar som Tubifex?). Även vissa sötvattenfiskar (levandefödare) skall kunna leva och föröka sig i saltvatten, men det har sagts att det inte är nyttig mat i längden för saltvattensfiskar. Jag vet inte om mysis och andra svenska kräftdjur går att odla, men fångar man dem i havet kan de överleva åtminstone några timmar i akvarium.

 

1 hour ago, time for heroes said:

Pellets i form av ocean nutrion formula one spottar clownerna ut (har testat att krossa dem till mindre pellets också)

Kanske pelletsen behöver mjukas upp lite av vattnet först? Fast just ocean nutrion skall väl vara mjuka.

 

1 hour ago, time for heroes said:

Fryst artemia äter de bra av men när man lägger i detta löser den upp sig så fort så kontrollerad matning blir svårt där också

Jag brukar tina en kub fryst mat i ett glas saltvatten vilket sedan förvaras i kylskåpet, sedan matar jag bara så mycket som djuren äter upp på en halv minut. Men du kanske vill ha en mer kontinuerlig tillgång på foder i akvariet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...