Gå till innehåll

Avlägsen sump?


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har ett ca 125-liters kubakvarium som står i ett hörn i vardagsrummet enligt bilden nedan. Jag har en liten dröm om att till detta skaffa en sump/refugium, men det får tyvärr inte plats i underskåpet. Det skulle däremot få plats i en bänk en bit bort enligt bilden. Skulle rörmokeriet funka till denna setup? Har ni några förslag på lösningar i så fall? Skulle det vara bättre med slang än med rör?

Skulle också vilja få bort pumparna ur akvariet och köra detta på en separat closed loop. Ett förslag till detta är även inritat i bilden. Tror ni det skulle funka? Bör man i så fall ha pumpen på golvet eller skall man göra en liten hylla högre upp? Förslag på pumpar som kan sitta externt och leverera 3-4000 l/h efter stigning och en massa korsningar?

remoref.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som Wrang säger. Såg annars att det fanns VP-rör med stora radier (på bl a Clas Ohlson) men det kanske inte är ett alternativ. Allt som påverkar strömningen ger förluster. Plötsliga areaökningar eller -sänkningar. Ventiler, krökar, T-rör. Man skall försöka ha in- och utloppsdysor i sump och kar eller ialla fall avrundade in- och utlopp. Välj gärna en dimension större rör. Halverar man rördiametern ökar förlusterna 32 gånger. Vill man inte borra akvariet med allt för stor borr kan man minska rördiametern sista biten (genomföring och i karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla tips. Det borde inte vara så svårt att få till ett ok flöde. Akvariet är trots allt bara på ca 125 liter -sten o sand så det behövs inte så jättebra drag. Blir docl lurigt att dölja rören på ett snyggt sätt.

Vi får se om det blir något bygge. Tjejen är inte så jättesugen på mer prylar, men varje gång jag lockar med att vi skulle kunna ha ett sjöhäst akvarium ovanpå skåpet med sumpen så blir det väsentligt mer positivt :) Borde väl att gå att få hem odlade sjöhästar från de affärer som tar hem från TMC?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dom låga flödeshastigheter som blir i ett akvariesystem så spelar inte radien på krökarna så stor roll. Satsa istället på att få en snygg installation.

En cirkulation till sumpen på 3-4000L/h käns lite överdrivet till ett 125l kar 1500-2000L/h tycker jag låter mera rimligt om du verkligen vill ha all cirkulation genom sumpen. En Eheim 1260/1262 kan kanske vara lämpligt. Jag skulle tveklöst köra med pemslang, bra mycket billigare än pvc delar, speciellt om man ska dra rören en bit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En cirkulation till sumpen på 3-4000L/h käns lite överdrivet till ett 125l kar 1500-2000L/h tycker jag låter mera rimligt om du verkligen vill ha all cirkulation genom sumpen.

3-4000 l/h var inte tänkt till sumpen, utan till den Closed Loop som är inritad bakom akvariet. Denna går alltså separat från sumpcirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tveklöst köra med pemslang, bra mycket billigare än pvc delar, speciellt om man ska dra rören en bit.

Finns PEM-slang i andra färger än svart? Vitt skulle vara perfekt. Finns det kopplingar till PEM-slang typ kranar och sånt? Kan man koppla ihop PEM med PVC på ett bra sätt om man t.ex. har PVC i en överinningsbox? Vart hittar man PEM? På VVS och Byggfirmor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hovleverantören: http://www.clasohlson.se , samt byggmarknader har. Det är inga som helsta problem med att blanda PEM och PVC Det fins standadiserade gängor i båda fallen. Jag har tvärr aldrig sett vit PEM, så där har PVC ett övertag:)

Då missförstod jag lite på din lösning, men jag tycker ändå att cirkulationen verkar vara lite väl häftig, upp till 2500L/h är väl ok, Ska du köra med 4000L/h så får du nog spika fast fiskarna:)

Din lösning på closed loop innebär även att du inte behöver ta hänsyn till någon stigning, vattenytan för inloppet är ju på samma nivå som utloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PEM har en extra bonus och det är att det är gratis. I alla fall när ens flickvänns pappa äger en borrgrossistfirma :) . Men det kanste går att måla/spreja rören vita?

Jag är anhängare av Anthony Calfo och han föreslår minst 30-40X cirkulation i karet. Han menar att om man gör det på rätt sätt (ca 3-400 Gallons/timme, från ca 1" utblås och undvika laminära flöden) så är det super. Skall man köra vissa koraller föreslår han 60-70X i cirkulation.

Tänkte inte på att tryckhöjden/fallhöjden tar ut varandra. Det förutsätter förstås att vattnet kan flöda till med tillräcklig hastighet så pumpen inte behöver suga. Om man t.ex. placerar en Eheim 1262 med 3400l/h (kan ong räkna med max 3000l/h efter lite krökningar m.m.), vilken rördiameter skulle då rekommenderas? Spelar det stor roll vilken rördiameter det är på vägen tillbaka till akvariet? Ursäkta alla nybörjarfrågor, men jag har inte lekt rörmokare innan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pem sätter man ihopp med klämringskopplingar, typ http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=688B34557F3A406D851DE0DDEC00898F789943&CatPath=0q121q234q415q424&VMAction=0&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=2%2F24%2F2006+8%3A10%3A26+AM#q11438

Att måla pem tror jag att det är omöjligt, plasten är lite mjuk och att hitta en giftfri färg till det som inte flagnar blir nog svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga. Om jag kör min closed loo som på bilden med en Eheim 1262 på golvet, finns det då någon vits med att använda andra diametrar på rör än utloppen och inloppen på pumpen? 1262 har 25 mm in och 16 mm ut och frågan är alltså om det finns någon vits med att utöka till t.ex. 25 mm ut och 32 mm in? Om nej, finns det då några nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag önskar dig lycka till i övertalningen. Du kanske ska köra med en taktik grej och prata mycket om fördelen ed ett större kar och sen visa att du är lite tveksam då du också förstår att det inte får plats. Så är det en vinst för er båda med sumplösningen!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...