KMG Postat 5 januari 2019 Postat 5 januari 2019 Nivån i min sump åker jojo. Allt vatten till sumpen går genom ett rullfilter. Är ett evigt finjusterande. Några bra tips på hur jag får det mindre känsligt och stabilt? Nödröret kapat i önskad maxnivå? Citera
mikoto Postat 5 januari 2019 Postat 5 januari 2019 Det låter konstigt. Oftast brukar det vara överriningsboxen som nivå ändrar sig i. Sumpen borde vara mer eller mindre konstant. Citera
KMG Postat 5 januari 2019 Författare Postat 5 januari 2019 4 timmar sedan, mikoto sa: Det låter konstigt. Oftast brukar det vara överriningsboxen som nivå ändrar sig i. Sumpen borde vara mer eller mindre konstant. Tror det har att göra med att rullfiltret buffrar till det matar fram. Har i o f bara två fack i sumpen. Ett stort och ett retur Citera
mikoto Postat 5 januari 2019 Postat 5 januari 2019 Det är bara returfacket som ändrar sig? Hur är vattenivån inne i rullfiltret, är den konstant? Citera
KMG Postat 5 januari 2019 Författare Postat 5 januari 2019 40 minuter sedan, mikoto sa: Det är bara returfacket som ändrar sig? Hur är vattenivån inne i rullfiltret, är den konstant? Stämmer, variationen är i returfacket. Det varierar i rullfiltret så klart. Finns ju en maxnivå med flotör. Citera
mikoto Postat 5 januari 2019 Postat 5 januari 2019 Hur går det med rullfiltret? Går rullen åt fort? Det låter ju som det är den skyldige :-) Variationen i returfacket är en bieffekt av variationer på andra ställen. I ditt kar borde det bara vara din avrinningsbox och ditt rullfilter som är de som kan orsaka så snabba variationer. Troligtvis rullfiltret. Om du har en ATO så antar jag att den går bananas? Citera
KMG Postat 5 januari 2019 Författare Postat 5 januari 2019 23 minuter sedan, mikoto sa: Hur går det med rullfiltret? Går rullen åt fort? Det låter ju som det är den skyldige :-) Variationen i returfacket är en bieffekt av variationer på andra ställen. I ditt kar borde det bara vara din avrinningsbox och ditt rullfilter som är de som kan orsaka så snabba variationer. Troligtvis rullfiltret. Om du har en ATO så antar jag att den går bananas? Precis. Funderar på att låta vattnet rinna rakt ner i sumpen och sedan ha en separat pump från sumpen till rullfiltret. Synd dock, ville spara en pump (värmekälla). Andra alternativet låta nödröret reglera maxnivå i karet och ösa på så att säga Citera
Perk Postat 5 januari 2019 Postat 5 januari 2019 Hur mycket varierar nivån då? Gör det något i praktiken?Kan du göra returfacket större för att minska variationerna? Citera
KMG Postat 6 januari 2019 Författare Postat 6 januari 2019 20 timmar sedan, Perk sa: Hur mycket varierar nivån då? Gör det något i praktiken? Kan du göra returfacket större för att minska variationerna? Det är tillräckligt för att det ska variera för mycket och störa top off. Lösningen blev att kapa nödröret vid max önskad nivå och minska flödet i huvudröret Citera
Syd Postat 6 januari 2019 Postat 6 januari 2019 Vad har du för returpump? Jag bytte min pump till en Jebao pump och har fått problem med inställningen av returvattnet. Det verkar som min pump inte håller jämnt flöde. Citera
KMG Postat 7 januari 2019 Författare Postat 7 januari 2019 17 timmar sedan, Syd sa: Vad har du för returpump? Jag bytte min pump till en Jebao pump och har fått problem med inställningen av returvattnet. Det verkar som min pump inte håller jämnt flöde. Intressant, för även jag råkar ha en Jebao... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.