Gå till innehåll

Silikatharz


hippo

Rekommenderade inlägg

Ett silikatfilter fungerar bra på kranvatten också men det håller trettio till femtio gånger längre på osmosvatten. Mitt silikatfilter trodde jag skulle hålla någon kubikmeter osmosvatten men nu närmar det sig två och fungerar ännu. Så det blir rätt dyrt att köra utan osmos. Jonbytarmassan går i och för sig att renovera men jag är inte hemma nu och kommer inte i håg säkert hur det var man gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Du kan naturligtvis sätta filtret var som helst så länge det bara ser osmosvatten. Men det räcker med att vattnet går genom filtermassan en gång.

mättas filtermassan snabbare om jag skulle låta den cirkulera genom den flera gånger?

är det något speciellt med filterna eller kan man bygga ett eget av en pet flaska eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mättas filtermassan snabbare om jag skulle låta den cirkulera genom den flera gånger?

är det något speciellt med filterna eller kan man bygga ett eget av en pet flaska eller liknande?

Det är ju lättare att bygga en större filterbehållare att låta vattnet rinna igenom i sådana fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En massa ämnen var kanske lite överdrivet. Det är en (basisk) anjonbytare som framför allt tar upp joner från syror t.ex sulfat, nitrat, fosfat. Mitt silikatfilter lämnar ett pH på 9,6 eller högre som med genomluftning snabbt sjunker till 8 ungefär och sedan långsammare till 6 ungefär genom att vattnet tar upp koldioxid (som blir kolsyra) ur luften. Osmosvattnets ledningsförmåga är så låg att elektriska pHmetrar inte går att använda. Och inte heller akvarieindikatorer eftersom de innehåller sprit som lösningsmedel och sprit sänker pH. Så man behöver en ren vattenlöslig färgindikator. Jag använde tymolblått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En massa ämnen var kanske lite överdrivet. Det är en (basisk) anjonbytare som framför allt tar upp joner från syror t.ex sulfat, nitrat, fosfat. Mitt silikatfilter

Vet du hur man aktiverar detta igen med silicatkulorna när de är mättade. har läst och hört nått att de lägger in dom i en varm ugn så är det användbara igen. Nått du vet eller hört om med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Man kan regenera jonbytarmassan i natriumhydroxidlösning. Jag vet inte hur stark den skall vara men den är i vilket fall som helst frätande så jag har beställt ny massa för 150:- kg ungefär. om du vill kan jag kolla upp.

Hippo: Om filtret fungerar normalt finns det inget kvar att ta upp nästa gång vattnet passerar. Om vattnet kommer i kontakt med luft tar det upp kolsyra som snabbt tar upp hela filtermassans kapacitet. Det är därför man sätter silikatfiltret direkt på osmosslangen i stället för att hälla vatten igenom "för hand".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hippo: Om filtret fungerar normalt finns det inget kvar att ta upp nästa gång vattnet passerar. Om vattnet kommer i kontakt med luft tar det upp kolsyra som snabbt tar upp hela filtermassans kapacitet. Det är därför man sätter silikatfiltret direkt på osmosslangen i stället för att hälla vatten igenom "för hand".

ehh ..vet inte om jag hänger med hur du menar nu???

menar du att filtermassan måste vara i ett slutet filter så att filtermassan inte kommer i kontakt med syre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Man kan regenera jonbytarmassan i natriumhydroxidlösning. Jag vet inte hur stark den skall vara men den är i vilket fall som helst frätande så jag har beställt ny massa för 150:- kg ungefär. om du vill kan jag kolla upp.

Hippo: Om filtret fungerar normalt finns det inget kvar att ta upp nästa gång vattnet passerar. Om vattnet kommer i kontakt med luft tar det upp kolsyra som snabbt tar upp hela filtermassans kapacitet. Det är därför man sätter silikatfiltret direkt på osmosslangen i stället för att hälla vatten igenom "för hand".

Beställde du mycket? Jag behöver nog själv fylla på förrådet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...