Gå till innehåll

Problem med tunze stream3 6150


Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

 

Min pump la plötsligt av utan några som helst pip eller fel meddelande

Någon som vet vad det kan vara.

24v transformatorn lyser grönt men då man kopplat in den till turbelle kontroller

IMG_1694.jpg

så blinkar den svagt grönt samt dioden för external controllers blinkar i samma takt men svagare och gult.

IMG_1700.jpg

Ingen extern kontroller är inkopplad

IMG_1699.jpg

Pumpen är rengjord

Garanti från 2017-09-18 -5år

 

 

 

Skickat från min iPhone med TapatalkIMG_1694.jpg

 

Ändrat av wrang
Postat (ändrat)

Nu är ju detta en ganska ny pump, men på de äldre brukar det vara AC/DC-adaptern som ger upp först. Har du testat att den ger 24V till kontrollern? (Att kontrollern tycker att den har extern styrning låter ju oroväckande, men det skulle kanske kunna vara en följd av för låg spänning in).

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Postat
Nu är ju detta en ganska ny pump, men på de äldre brukar det vara AC/DC-adaptern som ger upp först. Har du testat att den ger 24V till kontrollern? (Att kontrollern tycker att den har extern styrning låter ju oroväckande, men det skulle kanske kunna vara en följd av för låg spänning in).

Hade inget 9v batteri i multimetern så får mäta imorgon på jobbet.

 

Känns lite så att den gått sönder för själva pumpen har en felkods diod på pumpen om nått skulle vara fel å de lyser ej ens

IMG_1701.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat
Quote

dioden för external controllers blinkar i samma takt men svagare och gult.

Det låter som om Controllern är inställd på att vara slav åt en extern master-Controller. Går det inte att ändra detta med Select-knappen?

 

Om inte controllerns display ändras om du trycker på knapparna är det kanske fel på controllern.

Postat

Nej tyvärr ingen annan kontroller. Vill ej skruva med garanti som gäller å butik svarar ej på mail. Men undra vad som gäller har 5år garanti enligt tunze
Butik eller tillverkare som tar det...

Vem är tunze generalagent i Sverige




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat

Egentligen är det ju din butik som ska sköta garantier, men jag har sett att på reef2reef har tunze en kille som är ruskigt hjälpsam och det låter som att han många gånger hjälpt folk personligen via pm med garantiärenden.

Med det i åtanke kanske du kan maila tunze direkt tänker jag, det kan ju hända att han bara är deras gubbe i staterna så att säga.

Postat
2 hours ago, wrang said:

Men undra vad som gäller har 5år garanti enligt tunze

Svenska garantin (2 år) brukar väl vara enklast, så får butiken reparera eller ersätta. Tunzes egen 5-årsgaranti innebär kanske att du får skicka iväg den på egen bekostnad.

 

2 hours ago, wrang said:

Vem är tunze generalagent i Sverige

Gibbon verkar det som: https://www.tunze.com/SE/en/dealer-addresses/in-my-country.html

Det här var också intressant: https://www.tunze.com/SE/en/technical-assistance/repair-form.html

 

1 hour ago, danne031 said:

Egentligen är det ju din butik som ska sköta garantier, men jag har sett att på reef2reef har tunze en kille som är ruskigt hjälpsam och det låter som att han många gånger hjälpt folk personligen via pm med garantiärenden.

Med det i åtanke kanske du kan maila tunze direkt tänker jag, det kan ju hända att han bara är deras gubbe i staterna så att säga.

Det låter som Roger Vitko i USA, han finns även på Reefcentrals Tunze-avdelning. Mycket hjälpsam.

Men jag skulle nog kontakta butiken jag köpt pumpen från i första hand.

Postat
38 minuter sedan, petnym sa:

Sa dom vad det var för fel?

 

Nej fick bara svar ifrån Mattias Singer att jag skulle skicka in den

 

Citat

Dear Mr. Wrang,
 
thank you for your email and we are sorry that you have a problem with one of our products. First you can contact your specialised shop where you bought the item. Our warranty-service works that you should send the defect item to
 
TUNZE Aquarientechnik GmbH
Seeshaupter Straße 68
82377 Penzberg
GERMANY
 
with a copie from the invoice. The processing time is currently 1 working day. Products returned outside of the warranty or guarantee period will be charged a processing fee of € 15.00. But please add your contactdetails and a short description of the problem.
 
Thank you and regards,
Matthias Singer

 

  • 1 månad senare...
Postat (ändrat)

Fick idag tillbaka pumpen efter 1.5 månads väntan  ?? i ovisshet hur det går eller när den kan komma tillvaka

 

Det blev en helt ny pump och kontroller. 

 

 

 

Ändrat av wrang

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...