Gå till innehåll

galaxean växer inte


storasberg

Rekommenderade inlägg

hej allihop!!!

har en galaxea sen i somras....värdena är bra men den växer inte och på senare tid skickar den inte ut några tentakler...har jag för dåligt ljus för den? kör med lysrör..ett sylvania och ett blått....va tror ni? behövs mh?

har provat alla möjliga lägen....inte för strömt som dom inte vill ha...halvskugga...nära ytan..osv

tacksam för råd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft Galaxea i många år. Den kräver inte så mycket ljus som t.ex. Acropora. (tror dock du bör förbättra ljuset, gillar blått 20000K). Sveptentakler skickas bara ut när den känner konkurans från andra närstående koraller. Detta för att göra plats så att den kan växa (dödar nästan allt t.o.m. min blå svampohyra) Galaxea växer normalt inte så fort om det är den kompakta typen, så vänta. Den vill dock ha rel. strömt och växer i naturen på revsidorna (5-10m) där den kan vara helt dominorande art genom att den konkurerar ut allt. Jag mater inte min spec. men tror att den tar div. som kommer med strömmen och från fiskarna. Mycket trevlig art som jag haft i 20 år. Den är ganska lätt att fragga om man vill. Min kolloni är nu 30 cm i diameter och för ett ständigt krig mot en närstående Euphyllia parancora som ingen av dom tycks vinna. (Jag kan inte flytta någon av dom då de är fastvuxna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anthony Calfo har sagt att man skall kasta dem hårt i betonggolvet och har man otur blir det bara två!

Skämt åsido jag har fraggat min ena med en poylgriptång för att knäcka stenen den växer på och sedan skurit korallvävnaden efter brottkanten med en bladkniv. Men jag tycker såren växer förhållandevis sakta. Dessutom slemmar de ordentligt och slemmet fräter starkt på andra koraller så man bör göra jobbet i en hink och slänga vattnet efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...