Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej,

Du får räkna med att skummarkoppen ska sitta ovanför vattenytan och därmed borde den väl sticka upp ur locket, om du inte ska sänka vattennivån 8-10cm. Jag r har AM miniflotor och har tagit hål för koppen i orginal-locket, jag har dock ett mer traditionellt avlångt "bowfront" akvarie.

/ Hälsningar Pär

• Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Liten fråga om dina lampor du köpte till, har de samma koppling som orginallampan? ifall man måste köpa ny eller byta ut orginallampan? kör mitt molly med bara orginal, ska ha phish o någon mjukkorall bara så jag har inga planer på att trycka in fler lampor (ännu) : )

S

Postat
Jag har idag en fri höjd i andra facket på 6 cm. Men det går naturligtvis att sänka vattennivån ytterligare. Någon som har måtten på en Maxi-skim 150? Jag kanske skall prova den danska skummaren...http://www.e-akvariet.dk/product_inf...products_id/80

Om jag skulle bygga ett nytt nano så hade jag gjort som det var på mitt gamla.. Bort med all plast i bakkant, dit med en MJ1000 för cirkulation som sög sitt vatten via en fluval ytavrinning och dit med en skummare. Personligen skulle jag satsat på SkimmerBeast 400P skimmer_400p%20thump.gif (Jodå.. Bilden är klickbar.)

Postat

Saxmark: det är i dessa banor jag tänker också, jag menar visst kanske inte blir så snyggt.. och även om denna skimmerbeast skummare är "oversized" för karet så för mycket skummning kan väl inte va dåligt eller är jag helt fel ute? och sen bara såga snygga hål för retur och intag, frågan är bara hur stor denna powerhead är man får med

Postat

Ett smidigt alternativ till att såga i orginalhuven är att ta bort den helt och hänga en 80W eller 150W Mh ovanför :).. Det ser ingte så illa ut som man tror..

Postat

Mmm.. Jo det går väl.. Men personligen tycker jag att den hamnar lite väl nära ytan för att det skall kännas säkert.. Men det vore ju fett med ett standard molly med en väldans massa ljus.. Har du bilder på nått projekt som man kan glutta på ?

Postat

Det var maffigt med denna uppsättning men undra hur skyddsplasten står pall mot all värme och att den borde vara osäker med UV strålarna från MH-lampa

post-736-14468912526565_thumb.jpg

Postat

Hehe... han kör ju med en Titan 150 kylare till det hela också för att hålla temperaturen i styr. Men då bor han förstås i varmt klimat också.

Postat

Ja det borde ju funka.. Men jag hade nog skippat plasten helt och satt dit en stor glasskiva.. Men det ser coolt ut.. Då vet man vad man borde ha.. :) Jag var iofs rätt nöjd med min nanoburk och där satt det 2*t5.. :)

Postat

förstå vad fruktansvärt det skulle dunsta utan locket, det är ju bland det bästa med hela karet tycker jag

det dunstar knappt nånting tack vare det! men visst det är ett alternativ ;)

Postat
förstå vad fruktansvärt det skulle dunsta utan locket, det är ju bland det bästa med hela karet tycker jag

det dunstar knappt nånting tack vare det! men visst det är ett alternativ ;)

Öhh.. Det sitter väl fläktar i locket om jag inte missminner mig.. Så om man har dem igång torde ju avdunstningen blir högre än utan lock med tanke på att det paserar mer torr luft förbi vattenytan med fläkt ?

Postat

jasså Kajo kanske har fläktar det finns möjlighet till fläktar på min men sitter inga där just nu ;)

men det är ju en möjlighet jag sitter å suktar lite på mini skummaren (ett par trådar under)

Mvh Mathias

Postat

fläktarna ventilerar endast det täta utrymmet mellan lock och splash guard, dvs ventilerar inget i själva karet.

Postat

Hej igen...

Nu var det dags att stensätta akvariet. Jag har satt in ca 13 kg sten. Synpunkter på placeringen önskas. Det sitter en caulerpa och någon röd macroalg i karet nu. Förhoppningsvis så hjälper de till att bekämpa kisel mm.

post-1437-14468912539237_thumb.jpg

post-1437-14468912539329_thumb.jpg

post-1437-144689125394_thumb.jpg

• Skapa Ny...