Gå till innehåll

Mollyhotell med lite moddning


kajo

Rekommenderade inlägg

som stigarrör använde jag en koppling för 25 mm vp-rör (för eldragningar). Den är lite för stor men om man täljer bort lite och kör den i micron i lite vatten går det bra att klämma ihop den direkt i koppen resp. skummarkroppen.

Skummarkroppen är en ramlösaflaska med botten bortskuren.

post-1437-14468912539751_thumb.jpg

post-1437-14468912539826_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

inloppsröret gjorde jag också av mittdelen av en ramlösaflaska fast jag skar ca 2 cm av bredden och limmade ihop den. Det är inte helt lätt att limma pe men det bet ganska bra med epoxy om man sandpapprade lite.

post-1437-14468912539895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sedan limmade jag fast inloppsröret med skummarkroppen. Jag klämde in lite hushållspapper för att få lite tryck på limfogen.

Nu återstår bara att låta allt härda i något dygn och sedan sätta i en syresten och koppla in pumpen. Mer bilder på det sedan. Jag har inte testat denna diy än.

post-1437-1446891253997_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Jag rekommenderar Cascol 1809 trälim av polyuretan. Mina limfogar är som nya fortfarande efter 19 månader.

I övrigt ser skummaren helt perfekt ut.

smältlim från limpistol duger det med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Träutströmmare kostar ca 15 kr styck och luftpumpen kostade 185 kr. Men den finns billigare har jag sett. Den låter som cirkulationspumpen ungefär. Dvs man hör den men inte så att det är störande. Jag har karet i köket.

post-1437-14468912545251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte börja med läder- och mjukkoraller. Vi får se vad det blir för fisk.

Bifogar bilder på några av de organismer som följde med stenen...inte alltför trevligt alltid kanske...

post-1437-14468912550227_thumb.jpg

post-1437-14468912550315_thumb.jpg

post-1437-1446891255039_thumb.jpg

post-1437-1446891255047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en borstmask. Googla på "fireworm" så får du läsa mer. I mindre storlekar är de bara nyttiga nedbrytare/detreusätare, större exemplar kan ge sig på (ev koraller) och fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga mer bilder? lite större o närmare? Sen tänkte jag nog uppgradera min belysning i mitt molly, tittar på en dubbel 36:a, att flytta ev ta bort orginallampan. Men de rören är 40 cm långa, tror du man får in dem där det är som "bredast" under reflektorn? med den där kopplingen på? hittar inga mått på själva svarta kopplingen? kanske du orkar mäta? hur långa e dina 24 wattare monterade? Jag har tagit bort splashguarden helt förutom där den täcker elektroniken.

Tack på förhand, ursäkta jag ber dig vara försökskanin... : )

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte börja med läder- och mjukkoraller. Vi får se vad det blir för fisk.

Bifogar bilder på några av de organismer som följde med stenen...inte alltför trevligt alltid kanske...

Har krabborna lila klor så hade jag några såna krabbor i min burk som kom med LS. De växer och blir rätt stora. Käkade bara alger men knuffade ned koraller när de försökte få tag i något mums under en korall. Lyckades fånga alla tre till slut och nu har jag inte sett någon på länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hittade detta på elsäkerhetsverkets hemsida.

Det kan ju vara idé att kolla att sladdarna sitter fast i locket på mollyhotellet och att man inte kan peta i kontakterna till lysröret av misstag. Känner jag elsäkerhetsverket rätt har de bara dykt på denna på djurmagasinet eller att någon elkunnig kund klagat. Så jag skulle titta litet extra på elen även om jag hade en annan modell.

http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermeny/forsaljningsforbud/elsakerhetlistaoverforbjudnaprodukter.4.188f506ff69105f45800016.html

Försäljningsförbud.

Akvariebelysning för lysrör

Försäljningsförbud nr 107-05 beslutat 2005-06-21

Fabrikat/Varumärke: - Molly fiskhotell

Modell: - MT40

Tillverkare: -

Importör: Imazo AB

pil Ladda hem en större bild

Vilka brister har produkten?

Ej tillräcklig dragavlastning av sladd. Bristfälligt beröringsskydd mot spänningsförande kontaktstift. Märkning saknas.

Vad har Elsäkerhetsverket gjort?

Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud och återtagande från återförsäljare.

Kända försäljningsställen

Djurmagazinet

Vad bör konsumenten göra?

Bristerna innebär ingen direkt eller omedelbar fara för person, husdjur eller egendom. Verket har bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsument. Man kan eventuellt vända sig till inköpsstället för reklamation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...