Gå till innehåll

Passande fiskar


Rekommenderade inlägg

Hej! 

Vi har ett omstartat 350 liters Juwel med cirka 50 kg levande sten. Nu har det gått i tre månader och värdena har stabiliserat sig så det ska vara.

För 7 dagar sedan köpte vi en av våra drömfiskar, en mandarin. Vi köpte även en räka och sandvändare. Nu undrar vi vilka fler fiskar som passar tillsammans med de vi har. Vi är tacksamma för tips och idéer. 

Tack på förhand

Johan och Diana

55554484_2232830583650270_3200730506538778624_n.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda de arterna kan vara lite blyga, men bortsett från det skulle nog de flesta kunna funka. Arter som fångar samma smådjur som mandariner (t ex filfiskar, dvärgkejsare eller Pictichromis/Pseudochromis) kanske inte är idealiskt. Om ni inte tänkt ha koraller finns det ännu fler att välja på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj listan kan göras ofantligt lång.

En kirurg skulle jag lägga högt på listan, de allra flesta om inte alla är effektiva algätare som betar hela dagarna på stenen.

Dvärgkejsare finns det ett antal, några har en tendens att ge sig på koraller medans andra, centropyge argi till exempel också mestadels  betar alger.

En salarias kan vara trevligt och klassiskt, clowner, chromisar, ett flertal gobys är små och anspråkslösa, kardinalfisk som bangaii eller pyjamaskardinal.

Gyltor är mångas favoriter, de är även i många fall effektiva på att ta eventuell framtida pestdjur. Wrasse på engelska.

Rekommenderar liveaquaria.com  för att hitta fakta och information :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Christian J sa:

Båda de arterna kan vara lite blyga, men bortsett från det skulle nog de flesta kunna funka. Arter som fångar samma smådjur som mandariner (t ex filfiskar, dvärgkejsare eller Pictichromis/Pseudochromis) kanske inte är idealiskt. Om ni inte tänkt ha koraller finns det ännu fler att välja på.

Stort tack för ditt svar. Som du ser på bilden så är det alger som växer. Hade varit bra med någon som betade dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, danne031 sa:

Oj listan kan göras ofantligt lång.

En kirurg skulle jag lägga högt på listan, de allra flesta om inte alla är effektiva algätare som betar hela dagarna på stenen.

Dvärgkejsare finns det ett antal, några har en tendens att ge sig på koraller medans andra, centropyge argi till exempel också mestadels  betar alger.

En salarias kan vara trevligt och klassiskt, clowner, chromisar, ett flertal gobys är små och anspråkslösa, kardinalfisk som bangaii eller pyjamaskardinal.

Gyltor är mångas favoriter, de är även i många fall effektiva på att ta eventuell framtida pestdjur. Wrasse på engelska.

Rekommenderar liveaquaria.com  för att hitta fakta och information :)

Strålande svar. Nu har vi ännu mera att läsa på så det blir rätt. Algätare behövs som du ser på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 2 clowner och en salarias i ett 240 liters karantän. Hittade 2 kirurger i Köpenhamn som jag hemskt gärna ville ha. Köpte dessa och körde karantän på alla 5, inga problem förutom att något hände med min S. Ramosus som blev blind. Fick inte tag på en ny omgående så jag släppte i dom 4 i huvudakvariet. 

 

Nästa omgång fisk fick jag tag på en Ramosus som gick i karantän med ett tryckarpar. Så fort jag släppte i dessa i stora så jagade min ena kirurg Ramosusen från dag 1, speglar, lyfte ur kirurgen etc etc...inget hjälpte. Den fick hållas till 2 extremt små ytor och jag lyckades aldrig fånga honom så tyvärr dog den. 

 

Ska du ha en Salarias så i med den först tillsammans med andra fiskar och i med kirurg efter.....mitt tips för att öka chanserna på en problemfri samlevnad mellan dessa. 

 

Jag hade hemskt gärna haft en Ramosus men ser ingen anledning att prova igen :( 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ChristianJ

Det var vitbröstad hybrid. 

Mina gula kirurg brydde sig inte, såg även hur den en gång gick mellan hybriden och Ramosusen för ”skydda” Ramosusen men det fick inte hybriden att sluta. 

Men som sagt, det var Ramosus nr 2. I karantänen gick det hur bra som helst när kirurgen var nr 2 i akvariet. Vet dock inte om det hade hänt samma sak i stora om den första Ramosusen varit hel och frisk. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...