Gå till innehåll

osmos vad ska man tänka på ????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

Det sitter ett typ av filter på alla osmoser, sen finns det vissa som har ett tillsatsfilter i form av silikatfilter eller nitratfilter. Hur mycket det ska producera är ju lte beroende på hur ofta och mycket du behöver fylla på och byta ut vatten. Kan var askönt med en lite större om man har ett stort kar, men som jag tex, har ett som är på 90l/dygn, det räcker mer än väl för mig med kar på 400 liter totalt. Kör det en gång i veckan och fyller en 25 liters dunk kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm har en lite fundering tittar på osmos apparater och läser att vissa har combined 10 µm sedimentation and activated carbon filter.

och en del har 5 eller 1 combined sedimentation and activated carbon filter. vad är det för skillnad den man kan se är priset

vad menas med µm????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm har en lite fundering tittar på osmos apparater och läser att vissa har combined 10 µm sedimentation and activated carbon filter.

och en del har 5 eller 1 combined sedimentation and activated carbon filter. vad är det för skillnad den man kan se är priset

vad menas med µm????

mvh peter

combined 10 µm sedimentation, är ett partickelfilter som sitter före osmosen som gör att man inte ska få osmosen full med skit. 10 µm är en benmäning på hur fint filtret är, destolägre tal desto finare filter. 10 µm = 0,00001m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns mycket bra osmos från Aqualight som ger cirka 300 l/dygn för 1800 :- de har extra stort kolfilter och partikelfilter så livslängden är mycket bra. Har kört mitt i lite mer än ett år och vattnet är fortfarande ok utan membran eller filterbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm en lite till fråga angående osmos !!!

om man har automatisk på fyllning dvs sensor som känner av vatten nivån + att man har en hink med en pump i som pumpar upp vattnet då det blir för lite.. och man har ett osmos till hinken .. då pumpar man ju bara i vatten får man kolla salthalten senare kanske inte direkt för den fyller ju inte på så mycket men efter ett par dagar ??? eller hur fungerar det när man har hinken full med osmosvatten blandar man då salt och sen låter det automatiska fixa det ???

hur fungerar det ????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite annan info kring R/O,

Osmos enheten behöver rätt vattentryck från kranen för att uppnå enl fabrikanterna rätt volym osmos vatten per dygn samt att du bör byta ut för- och efterfilter efter ett visst tag. Trycket mäter du med en PSI mätare. När du bör byta filtrerna kan du mäta med en TDS mätare som mäter föroreningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm en lite till fråga angående osmos !!!

om man har automatisk på fyllning dvs sensor som känner av vatten nivån + att man har en hink med en pump i som pumpar upp vattnet då det blir för lite.. och man har ett osmos till hinken .. då pumpar man ju bara i vatten får man kolla salthalten senare kanske inte direkt för den fyller ju inte på så mycket men efter ett par dagar ??? eller hur fungerar det när man har hinken full med osmosvatten blandar man då salt och sen låter det automatiska fixa det ???

hur fungerar det ????

mvh peter

När vatten dunstar så försvinner ej salt! Detta sker ändast när du byter vatten eller har furluster via skummaren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite annan info kring R/O,

Osmos enheten behöver rätt vattentryck från kranen för att uppnå enl fabrikanterna rätt volym osmos vatten per dygn samt att du bör byta ut för- och efterfilter efter ett visst tag. Trycket mäter du med en PSI mätare. När du bör byta filtrerna kan du mäta med en TDS mätare som mäter föroreningarna.

Manometer som visar tryck i bar eller MPa är nog att föredra. Anglosaxarna mäter nog i psi men då får man omvandla till bar eller MPa ialla fall. Man kan också mäta konduktiviteten för att se hur effektivt vattnet renas (mS/cm).

Osmosen skall anslutas till ett uttag som tål att belastas med tryck. Ej gänga bort silen från vattenkran och ansluta där, utan som till disk- eller tvättmaskin (t ex ett extra uttag som ansluts på blandaren).

351040_X_2005-07-04_090303.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hmmm ännu en fråga gällande osmos !!!

läste nu när jag fick mitt osmos filter att man har en en slang med avfallsvatten som man ska leda typ till ett vasken...den slangen ingick inte i mina planer på placering av mitt osmos-filter tänkte ha min osmos anläggning under akvariet men där finns ju ingen vask vattnet går att leda ditt men ingen vask ..

min fråga är blir det mycket avfallsvatten ???? kan man sätta ditt en hink för avfallsvattnet ????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå igen !!!

vad har ni för temp på vattnet till osmos filtret står att det fungerar bäst med temp över 12 grader annars kan det ge mindre osmosvatten !!! jag trodde man kopplade det till kallvattens ledningen men då måste det ju bli mindre än 12 grader ????.... kommer att köra med ett Antarctica Osmos+nitrit.f 120

hur har ni det kopplat till vatten ledningen kallt varmt ????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...