Gå till innehåll

Mäta ljusnivåer med hjälp av kameran?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag håller på lite med bonsaier och kom då in på den här sidan som visar hur man kan mäta ljusnivåer med hjälp av en SLR kamera:

http://www.orchidlady.com/camera.html

Jag undrar om man skulle kunna göra detta i akvariet också genom att tex mäta av ett ljust föremål (vit skärbräda kanske?) på botten av karet. Alternativt kanske man kan mäta ljusnivån på detta sätt bredvid karet och sedan räkna ut minskningen av effekten med häntagning till vattendjupet?

Någon som vet vad footcandles är? Det skulle ju vara kanon om man hade en liknande lista för koraller.

Kanske inte fungerar men jag tänkte ändå bolla idén och höra vad ni tycker.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En footcandela är en belysning av 1 lumen per kvadratfot = 10,75 lux.

Har man en kamera som visar histogram vore det möjligt att göra en tabell över belysningsvärdena för en bestämd exponeringsinställning, vitbalans, gammavärde och filmkänslighet. Men risken att mäta fel är verkligen stor eftersom det är fem inställningar på kameran som måste vara rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lika bra att skaffa en luxmätare i så fall? De brukar väl vara ganska billiga. Ett undervattenshus till en sådan kan man ju bygga på egen hand.

Om jag får flika in lite här när vi ändå är inne på ljusmätning, så är jag sugen på att köpa en PAR-mätare för under- och övervattensbruk. Finns det något intresse av att hya en sådan för billig dygnshyra eller fraggar om man skulle skaffa en? De är ju inte direkt gratis :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad Anthony Calfo tycker om dem:

http://www.marinedepot.com/FORUMS/Topic24408-13-1.aspx

En jämförelse i AA med denna sensor och den betydligt dyrare LI-COR:

http://www.advancedaquarist.com/2005/7/review/document_view

Tillverkarens hemsida:

http://www.apogee-inst.com/bqm_spec.htm

Engelsk återförsäljare:

http://www.midlandreefs.co.uk/

Vad tror du? Prisvärd? Bygga egen box eller köpa färdig? Personligen tror jag dock inte jag klarar bygga någon box. Om du tycler den verkar intressant och tycker att det är enkelt att bygga box så kanske jag kan köpa två st och skicka till dig så bygger du en till oss vardera? Då betalar du förstås inte fullpris eftersom du får dra av för material och arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länkarna!

Jag skall läsa på. Advanceed Aquaristsidan var det jag var inne på förra gången så det är bekant.

Men jag kollar tillverkaren och litet mer så skriver jag sedan.

Att bygga en eller två boxar spelar inte så stor roll. Det är kretskortslayouten som tar mest tid eftersom jag är så petig med sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Vad behövs filtret till. Allt följer väl med när man köper sensorn från dem? Den filtrerar väl redan bort allt utanför 400-700 nm? Eller är jag ute o cyklar nu?

Capote: Inte styrning. Iaf inte för min del. För mig besvarar den frågor som:

- when to change old lamps and how many of a multiple to change at one time

- will the new coral I'm buying suffer light shock in my tank and how can I avoid that

- is my new or current light canopy in the optimal position and are my lamsp close enough, too far or too close to the water

- does this window or greenhouse glazing offer enough or too much sunlight?

- does the light I'm using have not only enough intensity, but enough PAR(!) to keep my reef corals and creatures alive?"

Ingvar: Det är en PAR-mätare vi pratar om. Den mäter ej lux, men är i princip en ljusmätare som mäter ljuset som är nyttigt för fotosyntesen. Många "experter" hävdar att detta är rätt väg att varandra för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Vad behövs filtret till. Allt följer väl med när man köper sensorn från dem? Den filtrerar väl redan bort allt utanför 400-700 nm? Eller är jag ute o cyklar nu?

Capote: Inte styrning. Iaf inte för min del. För mig besvarar den frågor som:

- when to change old lamps and how many of a multiple to change at one time

- will the new coral I'm buying suffer light shock in my tank and how can I avoid that

- is my new or current light canopy in the optimal position and are my lamsp close enough, too far or too close to the water

- does this window or greenhouse glazing offer enough or too much sunlight?

- does the light I'm using have not only enough intensity, but enough PAR(!) to keep my reef corals and creatures alive?"

Ingvar: Det är en PAR-mätare vi pratar om. Den mäter ej lux, men är i princip en ljusmätare som mäter ljuset som är nyttigt för fotosyntesen. Många "experter" hävdar att detta är rätt väg att varandra för koraller.

Ok tack. Sätter man sensorn vi botten och får då en uppfattning om hur intensiteten ser ut vid olika djup i burken eller kan man bortse från det när burkarna inte är djupare än de är. Man kanske inte gör en fast montering utan mäter upp den plats i burken som man är intresserad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp... man mäter t.ex. på den plats man vil placera en korall och ser om den är lämplig. Det sägs vara en enorm skilnad beroende på vattendjup, särskilt om man använder lysrör. Det avtagande ljuset sägs vara exponentiellt och inte linjärt. Därför skall det också vara viktigt att inte placera sina lysrör mer än 10 cm från vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...