Gå till innehåll

Opigg Acropora


isak

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har en acropora som inte verkar må så bra. Den är inköpt för ca 2 månader sedan och var då 'gräddvit' till färgen.

Första veckorna höll den sig så men har sedan fått mer och mer alg- och annat geck på sig, se bild. Det går att tillfälligt spola den lite renare men det kommer tillbaka ganska fort igen. Se bild 1. Jag börjar misstänka att den är i eller nära korallhimlen och kan användas som ett (dyrt) bokstöd. Kommentarer?

Jag har en annan acro och en montipora som ser ut att trivas och växer som tusan. Acroporan (#2) dröjde rätt länge innan den börja växa men nu verkar den ha satt igång.

Mvh Rolf

http://82.182.21.41/aitekai/images/korall-1.jpg

http://82.182.21.41/aitekai/images/korall-2.jpg

http://82.182.21.41/aitekai/images/korall-3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,

Jag är ingen expert, men min egen erfarenhet är att det inte ska växa alger och "geck" på en levande korall, vilket betyder då att den nog är död på de ställen där det växer geck (vilket kanske inte är hela korallen). Tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild #2 ser ut att må bra, de vita topparna tyder på tillväxt. Du kallar den acropora men den liknar en porites eller stylopora mer tycker jag. Sök lite får du se om du håller med mig.

Bild #3 också i fin form en klassisk acropora.

Problembarnet nummer 1 ser som sagt geggig ut, men jag tycker också att man ser polyper när man tilttar på bilden eller också är det bara som det ser ut. man kan se luftbubblor och det tyder på alger. Som Calle skriver växer inte alger på välmående acroporor å andra sidan har den polyper så är den inte död. Om några grenar är uppenbart döda utan "hud" skulle jag bryta bort dessa.

Varför mår 2 bra och inte den 3:e? Hur står den jämfört med de andra?. Kan du förklara närmare vad du menar med att den var gräddvit när den kom. Hade polyperna någon färg när den slog ut i början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild #2 ser ut att må bra, de vita topparna tyder på tillväxt. Du kallar den acropora men den liknar en porites eller stylopora mer tycker jag. Sök lite får du se om du håller med mig.

Bild #3 också i fin form en klassisk acropora.

Problembarnet nummer 1 ser som sagt geggig ut, men jag tycker också att man ser polyper när man tilttar på bilden eller också är det bara som det ser ut. man kan se luftbubblor och det tyder på alger. Som Calle skriver växer inte alger på välmående acroporor å andra sidan har den polyper så är den inte död. Om några grenar är uppenbart döda utan "hud" skulle jag bryta bort dessa.

Varför mår 2 bra och inte den 3:e? Hur står den jämfört med de andra?. Kan du förklara närmare vad du menar med att den var gräddvit när den kom. Hade polyperna någon färg när den slog ut i början?

Nr 2 kallade de en montipora på affären när jag köpte den. Då var den vackert lila men har skiftat till mer brun. Jag har antagligen för svagt ljus.

Så här såg problembarnet ut någon vecka efter inköp. Gräddvit.. De köptes f.ö samtidigt på samma affär strax

före jul. Slagit ut vet jag inte om jag sett polyperna göra, det är lite smått så det är inte så lätt att se.

/R

post-1388-14468912545072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 2 kallade de en montipora på affären när jag köpte den. Då var den vackert lila men har skiftat till mer brun. Jag har antagligen för svagt ljus.

Så här såg problembarnet ut någon vecka efter inköp. Gräddvit.. De köptes f.ö samtidigt på samma affär strax

före jul. Slagit ut vet jag inte om jag sett polyperna göra, det är lite smått så det är inte så lätt att se.

/R

Väldigt svårt att ha SPS som e helt vita eller delvis vita.Då skall man inte ha något nitrat,fosfat alls och starkt ljus för att lyckas hålla dom så..Väldigt få som lyckas med det..Annars en fin korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 2 kallade de en montipora på affären när jag köpte den. Då var den vackert lila men har skiftat till mer brun. Jag har antagligen för svagt ljus.

Så här såg problembarnet ut någon vecka efter inköp. Gräddvit.. De köptes f.ö samtidigt på samma affär strax

före jul. Slagit ut vet jag inte om jag sett polyperna göra, det är lite smått så det är inte så lätt att se.

/R

Det kan mycket väl vara en montipora. De växer både i flak och fingrar. Jag tror inte problemet är ljuset snarare att du förmodligen har höga fosfatvärden. Det betyder ofta att de färgar om mot brunt. Att de färgar om mot brunt är inget tecken på ohälsa, utan en utseendefråga.

Jag tycker den "gräddvita" korallen ser stendöd ut. Ett kalkskelett.

Tacksam om ytterligare någon kan titta och bedöma bilden, för om jag har rätt och korallen såg ut som på bilden när du tog hem den så har du köpt den där de inte är så kunniga på koraller och kan skilja en död från en levande.

Acroporor kan dö mycket snabbt i t.ex. s.k. RTN då förlorar de huden och det blir bara skelettet kvar. Det kan förvisso också ha skett hos dig under den där första veckan och inte i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 2 kallade de en montipora på affären när jag köpte den. Då var den vackert lila men har skiftat till mer brun. Jag har antagligen för svagt ljus.

Så här såg problembarnet ut någon vecka efter inköp. Gräddvit.. De köptes f.ö samtidigt på samma affär strax

före jul. Slagit ut vet jag inte om jag sett polyperna göra, det är lite smått så det är inte så lätt att se.

/R

Ta en närbild på den igen så får vi se om den inte e redan död. Håller med capote här att om du inte har sett polyper ute på den när den e så vit så har den nog varit död hela tiden?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag jämför de två bildera på den vita Acroporan. så skulle jag säga att när du köpte den så var den blekt, dvs att den inte hade några zoxhantelle. Sen när den kom till ditt kar så dog den troligtvis och det ludna du ser är detrius och slam som fastnat på korallen. Så som tidigare sagts så är den troligast stendöd.

De andra 2 korallerna ser ok ut förutom att de tappat färg som du säger.

Vad har du för vattenvärden? Jag tänker då på Kh, Ca, Mg, Fosfat, Nitrat. Det är viktigt att dessa ligger stabilt på rätt nivåer. Fosfat och Nitrat 0 eller nära noll!

Om vattnet är svagt gulfärgat så finns det mycket lösta näringsämnen i vattnet. Finns det mycket lösta näringsämnen i vattnet blir det fler zoxhanteller i korallerna och då blir de bruna, dvs zoxhantellerna täcker över korallens ursprungliga färg.

Om vattnet är gulfärgat så kan man göra några saker för att fixa det!

* Skaffa kraftigare skummare

* Köra aktivt kol

* Köra Ozon

* Byta mer vatten och städa ur all detrius oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag jämför de två bildera på den vita Acroporan. så skulle jag säga att när du köpte den så var den blekt, dvs att den inte hade några zoxhantelle. Sen när den kom till ditt kar så dog den troligtvis och det ludna du ser är detrius och slam som fastnat på korallen. Så som tidigare sagts så är den troligast stendöd.

De andra 2 korallerna ser ok ut förutom att de tappat färg som du säger.

Vad har du för vattenvärden? Jag tänker då på Kh, Ca, Mg, Fosfat, Nitrat. Det är viktigt att dessa ligger stabilt på rätt nivåer. Fosfat och Nitrat 0 eller nära noll!

Om vattnet är svagt gulfärgat så finns det mycket lösta näringsämnen i vattnet. Finns det mycket lösta näringsämnen i vattnet blir det fler zoxhanteller i korallerna och då blir de bruna, dvs zoxhantellerna täcker över korallens ursprungliga färg.

Om vattnet är gulfärgat så kan man göra några saker för att fixa det!

* Skaffa kraftigare skummare

* Köra aktivt kol

* Köra Ozon

* Byta mer vatten och städa ur all detrius oftare.

Tack för alla insiktsfulla kommentarer. Jag kollade Nitrat och Fosfat en gång extra. Nitrat=0 men Fosfat ca 0.15

(hatar att läsa färgkartor, tacka vet jag titrering). Alla tester är Silifert.

Jag har haft en påse med elimiphos i men nu har jag byggt ett DIY fosfatfilter så får vi se om det går bättre. (Prylar för 60:- på Kamprads "diversebutik")

Jag har även haft lite för gulaktigt vatten på senaste tiden och jobbar på att åtgärda det. Så här ser det ut:

Skummare: H&S 150-F2001 (Sitter möjligen lite högt, tar det i egen tråd)

Aktivt kol: Nylonstrumpa med ett par dl hobby-kol i.

Ozon: Nej, vet inte vad det innebär. Berätta gärna.

Vattenbyte: Byter en hink i veckan = 10% i månaden och suger så mycket detrius jag kan då.

Känns detta rimligt för 375+100 liters burk?

Mvh Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du tycker kommentarern verkar vettiga!

Jag håller med dig om testerna, många är riktigt svåra att läsa av.

Jag skulle rekomendera Rowaphos till din reaktor (Använd upp det du har först), det är otroligt effektivt. Var bara försiktig och börja med en liten mängd för det är otroligt effektivt. Det behövs nästan inget för att ta bort allt fosfat ur akvariet.

Var bara försiktig med Kolet också , det är bättre att göra alla förändringar långsamt. För det är annars enkelt att djuren tar skada. Du skulle enkelt kunna ta bort all gulfärgning med 1 liter kol och ett kraftigt motorfilter men djuren skulle troligen må riktigt dåligt. Använd ett kol som är gjort för saltvatten.

När det gäller Ozon så skulle kanske nån annan som är bättre på det hoppa in, jag kör inte med det själv. Pwin kanske kan dela med sig av sina possitiva erfarenheter av Ozon!

Om du frågar mig om vattenbyten så säger jag alltid att man kan göra mer! 5-10 % (25-50 l) i veckan skadar aldrig. Men det beror ju på belsatning , hur mycket fisk och matning.

Samma sak med skummaren, hur mycket den klarar av beror ju också på belastningen i akvariet. Jag tillhör dem som inte tror att man kan skumma ett saltvattensakvarium för hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

solly,solly - jag tolkade hobby-kol som nåt general purpose från färghandeln typ.

Som broder isak säger, så är väldigt ljusa acroporor känsligare för näring i vattnet.

ta upp och lukta på den - ska lukta ungefär som selleri om den lever!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...