Gå till innehåll

Mitt första saltprojekt!


chrilleus

Rekommenderade inlägg

Hallå, håller på att köra igång med min första saltburk, det är även mitt första snickeri sen högstadiet, so be nice :smiley24: hehe..

Stommen är byggd av 45x45mm råplan, 12mm MDF samt 22mm MDF. Hela stommen är linoljad.

Luckorna är byggda av 7mm björkplyfa och furulister, målat med oljebets och betslack. RF gångjärn.

Själva burken är 75x75x75= 422liter

Sumpen är 80Lx40Hx30D= 96liter

32mm durso standpipe

Aquabee 3000 alternativt 2000/1 som retur, vad säger experterna?

Skummare: ViaAqua SK388 med Atman 2600l/h pump http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=52

Ljus: 250W Coralvue Reeflux + 4x18W Osram 67

post-1784-14468912545294_thumb.jpg

post-1784-14468912545414_thumb.jpg

post-1784-14468912545522_thumb.jpg

post-1784-14468912545646_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul projekt, det blir intressant att följa! :)

Det känns som om du har tagit till lite klenare virke än genomsnittet av byggare (jag syftar på de vertikala 45x45-reglarna), men det är svårt att veta var gränsen går. I ditt läge skulle kan klämma in några extra stöttor vid sidan av de du har för att kunna sova lite bättre på nätterna, det är ju ändå ganska enkelt gjort. Men någon som vet kan kanske avgöra om det räcker ändå?

EDIT:

Ursäkta mig, när jag såg närmare på alla bilder ser jag att du dubblat en del vertikala stöttor (=ben), så det ska nog inte vara något fara. Det håller nog bara bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag "tror" det håller. Det är 9st reglar som håller upp vikten av burken, så det blir typ 60kg/st. Fast du kanske menar "plattan" mellan benen och karet? Den är uppbyggd av 22mm MDF med 6st reglar under.

Se min EDIT ovan, jag såg fel på din bild. Det håller nog bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt jobbat! Vad har du tänkt att ha för koraller?Tror säkert någon skulle rekomendera att köra med 400w MH,om du tänker ha sps pgav höjden.Nu är ju jag ingen expert.

Mvh kjell

Tackar! :ler:

Hade tänkt att börja med skivanemoner och mjukkoraller. Får väl placera eventuella sps:er högst upp på det framtida revet. Tänkte ha ca. 80kg ls för att få bra höjd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara. Har du behandlat MDFen med någont? Kan vara bra att skydda skivan mot fukt. MDF gillar att ta till sig vatten... Du kanske har gjort det, ser det dock inte på bilderna... Själv så har jag iaf. använt mig av båtlack...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna, det värmer att höra när man kommer in från -9*c :smiley20:

Har alltid velat ha en kub, för att jag gillar höjdintrycket!

MDF:en är indränkt i kokt linolja. Det skumma är att några minuter efter att jag var färdig, så var ytan full med små vattendroppar! Linoljan måste ha trängt ut fukten på ngn vänster!? :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Very nice. Jag hade i början på 90 talet ett kar med måtten 75x60x75 och det var helt underbart snyggt. Nackdelen är att man inte kan ha lite större fisk som kirurger och sådant. Kommer att bli kul att följa ditt projekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Very nice. Jag hade i början på 90 talet ett kar med måtten 75x60x75 och det var helt underbart snyggt. Nackdelen är att man inte kan ha lite större fisk som kirurger och sådant. Kommer att bli kul att följa ditt projekt

Tackar tackar, hade tänkt ha:

En Paracanthurus hepatus

Ett par Amphiprion ocellaris

Fyra gröna Chromis

Ett litet stim Sphaeramia nematoptera

Två-tre Nemateleotris decora (eller magnifica)

Och någon sandvändare

Större (dyrare) bjässar lär det bli i framtiden, när jag byter upp mig! (Frågan är inte om, utan när hehe..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har det hänt grejjer!

img1752b0ts.jpg

img1755b4cc.jpg

img1757b5ef.jpg

img1770b1qc.jpg

Vattenvärden efter fyra dagar:

Temp: 25,7

Salthalt: 1.022

NH4: 0,00mg/l

NO2: <0,1mg/l

NO3: 20mg/l

80kg inkörd ls transporterades i inkört vatten från Azid wizZ (ca. 2h från kar till kar).

Uppskattningsvis har jag nu 50% begagnat vatten, och resten från osmosen.

Fiskarna fick bo i en 60l tunna med begagnat vatten över natten, innan dom långsamt koppades in.

Tack för en smidig och bra affär Markus! Allt lever och äter Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Christian!

Jag blir avis på måtten. Mitt är bara 60x60x60. -respekt

Jag tycker möjligen att du var väl snabb i med fisk även om LS är inkörd. Hoppas det går bra.

Nästa gång du bygger bänk tycker jag att du ska ha ben eller sockel på. Man slabbar alltid lite och det kan bli svårt att hålla helt torrt mellan bottenskivan och parketten.

Hälsningar,

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...