Gå till innehåll

Mitt första saltprojekt!


chrilleus

Rekommenderade inlägg

Tackar! Kul med fler kubägare :smiley20:

Att möbeln inte har ben eller sockel, beror på att jag ville fördela vikten (trägolv) på hela arean. Jag har ett lakan som jag knölar längs botten ist. :)

Jo, det var en chanstagning med det levande. Men jag köpte allt i ett paket från samma akvarium. Stenen var inte ur vattnet mer än ngr minuter. Så riskfaktorn var väl ung. lika hög som vid ett akvariebyte inom samma bostad (Om man får vara lite optimistisk ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

du kommer nog att få en inkörning på stenen när du flytade den så håll koll på vattenvärdena så att fiskarna inte dör kör gärna upp nytt saltvatten å ha i en tunna som du kan byta om det skulle bli taskiga värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kommer nog att få en inkörning på stenen när du flytade den så håll koll på vattenvärdena så att fiskarna inte dör kör gärna upp nytt saltvatten å ha i en tunna som du kan byta om det skulle bli taskiga värden

Jorå, jag mäter varannan dag, och har 75l osmosvatten som skall blandas till ;)

Gårdagens parametrar:

Temp: 26,2 (glöm termometern i bilden ovan, den visar lite vad den vill :skrattar: )

Salthalt: 1.022

NH4: 0,00mg/l

NO2: <0,1mg/l

NO3: 20mg/l

kH: 9dkH

Ca: 380mg/l (har nu skvätt i lite Acuacare Calciumlösning)

Jag har även införskaffat ett Zeosand Nollnitrat-filter som skall hängas i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite andra färger i karet. Dom riktigt blåa sakerna ser man inte så himla ofta tyvärr. ;)

Exakt! Och nu efter att jag har flyttat upp den i MH-skenet, efter råd i en annan tråd *rimmrimm*, så har den fått ännu kraftigare färg :ler:

Dagens testvärden:

Temp: 26,7*c

Salinitet: 1.0235

pH: 8-8,5

KH: 9*dH

NH4: 0

NO2: 0,025mg/l

NO3: 1,0mg/l :ler:

PO4: 0,5mg/l:sur: (Har beställt RowaPhos)

Ca: 420mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man kirrat automatisk påfyllning! Pumpar manuellt över till hinken, för att OM det skulle skita sig, så kan det aldrig bli översvämning. Nivåvakten+skymningsrelä=250kr hos Classe (Det är bara att fimpa fotocellen och löda dit tåtarna från nivåvakten). Pumpen hittade jag i en kasserad bordsfontän=0kr i soprummet :ler:

img1848b2wm.jpg

img1849b1nd.jpg

img1850b0jz.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Japp haha. Cirkulationen just nu är en Tunze med controller, samt en aquabee 3000 som blåser neråt botten bakom stenarna. Lampan är en 250W Coralvue Reeflux 10.000k + 4x18W Osram67 :) Tillsätter lite Coralife Smorgosboard ett par ggr i veckan också. Burken är 75cm hög, så dom är placerade mellan 100-70cm från MH:n ungefär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättefint Chrilleus!

Gillar skarpt ditt kar och inte minst den blåa svampen. Jag trodde tidigare att dessa skulle vara mycket svåra men så verkar ju inte vara fallet om man följde tråden som du nämnde. Får nog försöka få tag på en sådan.

Tycker du att 250w räcker för 75cm (kanske svårt att bedöma nu)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, ditt kar är helgrymt!

Ljuset verkar räcka till nuvarande innehållet, och ska jag har ngt riktigt ljuskrävande typ sps:er får jag väl sätta dom högt upp i karet, eller byta till 400W. För ögats skull räcker dock 250W mer än väl :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att paletten växer snabbt och blir stor och simytan han får i ditt kar är i minst laget

Hur stort kar rekomenderar du som minimum för en palett? Jag är en av många som tycker den är vacker men ändock tveksam pga att jag funderar på om det blir för trångt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Än en gång, mycket vacker burk:smiley20: Har du identifierat det som sitter på svampen?

Jag har något liknande runt en acropora.

MVH/ Andreas

Katarr!! :smiley9:

Det enda jag har kommit fram till är att det är en "Stolonifera" http://www.meerwasser-lexikon.de/eng/109/1547/unbekannte/Stolonifera%20Art.htm och att den breder ut sig likadant som min Clavularia viridis-koloni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...