Gå till innehåll

Tänker jag rätt ang Ca


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Har varit på forumet läst och kommit fram till.

Mitt kar är 150l varje kväll häller jag i bikarbonat för att hålla kh stabilt ligger på 8. Nu har Ca gått ner till 390 är väl dax att höja eller i alla fall så ska det väl inte gå ner så mycket mer. Har köpt rowakalk.

Min tanke är att hälla 1.5 tsk rowakalk i dunken som jag förvara osmosvatten skaka vänta till morgonen och använda vattnet jag kommer att hälla på ca 3 liter som avdunstar på ett dygn dock akta mig för bottensatsen. Riskerar jag att höja pH för mycket håller sig vattnet 3-4 dagar som det tar innan det tar slut?

Hålla koll på värdena Ca pH kh i första hand eller?

Hjälp mig lite är ni snälla.

MVH Birgitta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit på forumet läst och kommit fram till.

Mitt kar är 150l varje kväll häller jag i bikarbonat för att hålla kh stabilt ligger på 8. Nu har Ca gått ner till 390 är väl dax att höja eller i alla fall så ska det väl inte gå ner så mycket mer. Har köpt rowakalk.

Min tanke är att hälla 1.5 tsk rowakalk i dunken som jag förvara osmosvatten skaka vänta till morgonen och använda vattnet jag kommer att hälla på ca 3 liter som avdunstar på ett dygn dock akta mig för bottensatsen. Riskerar jag att höja pH för mycket håller sig vattnet 3-4 dagar som det tar innan det tar slut?

Hålla koll på värdena Ca pH kh i första hand eller?

Hjälp mig lite är ni snälla.

MVH Birgitta

Jag har inte använt just Rowakalk så jag vet inte om doseringen är rätt. Men prinicpen är rätt. Jag använde förr vanlig calciumhydroxid la det i sötvattensbehållaren. Lät klarna och använde vattnet till för att ersätta avdunstat vatten. Undvik som sagt bottensatsen. Jag brukade dessutom fylla på med vatten några gånger och därmed utnyttja kalken bättre. Den står sig några dagar. Det enda som möjligtvis kan hända är att ph sjunker lite i ersättningsvattnet. Jag tror inte du får några problem med ditt ph men du kan ju kolla lite de första gångerna så vet du.

Jag kollar ph och nitrat ofta, fosfat, kh lite mer sällan och magnesium, calcium halten då och då. Sen ser man ju på innvånarna hur det står till också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Rowakalk är väl calsiumhydroxid vad jag har förstått.Det har jag tillsatt varje morgon och det har hållot mitt Ca på 400 plötsligt går Ca ner till 370 trots tillsats, alla andra värden är bra. Kan det vara så att det är magnesium som har tagit slut?Test är beställd. Om jag behöver tillsätta magnesium och väljer magnesiumhydroxid blir det då en massa lösa hydroxidjoner och hur påverkar dom karet. Ska jag kanske välja någon annan form av Mg och i så fall vilken?

När jag ändå håller på hur påverkar bikarbonat pH i karet och varför? Verkar inre fungera som det gör i människor nämligen.Vi blir nästan ovänner här hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Bikarbonats verkan är beroende på ursprungs pH:t i karet. Är det över 8 (jag tror det teoretiska är kring 8,3 men jag brukar ha 8 som riktvärde) sänker bikarbonat pH:t. I pH:n under 8 så höjer bikarbonat pH:t. Detta i sin tur beror på karbonatbuffringssystemets jämnviktsekvationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack snälla Lasse nu slipper jag och min man fundera över detta är ju så självklart när du skriver det pH i blod är ju lägre och människor får bikarbonat om dom är "sura".

Det är dags för veckans vattenbytet i morgon.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha bytte vatten (Det är mystiskt jag tar 450gr salt till 10 l vatten reef crystals då får jag 1,025 i mitt kar har gjort det säker 8 mån) ca på det vattnet var 490 så det kan inte sänka och mätte magnesium i karet var 1440 så det var inte slut.har läst här att calsiumhydroxid bättre att höja pH än Ca. Köpte därför aquatic nature calsium och hällt i verkar fungera men nu till frågan. VAD ÄR DET I FLASKAN? är det nån som vet.

m

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder kalciumhydroxid för att höja pH, Calciumklorid för att höja Ca och Bikarbonat för KH. Det lustiga är att Bikarbonatet faktiskt höjer Ca litet också. Det sker genom att när pH sjunker (framför allt i min sand) löses Ca. Och bikarbonatet hindrar att Caulerpan jag skördar en liter i veckan av drar upp pH för högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...