Gå till innehåll

Tips på lugnare "sandvändare".


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Har ni några tips på nån snadvändare som inte hivar runt sanden så mkt. Har en sån här; http://www.amonline.net.au/fishes/fishfacts/images/vstrigata.jpg

men den gräver tag i sanden och simmar sen runt över hela akvariet ca 30-40cm uppåt och sprider den över sten, koraller och allt annat. Börjar se lite tråkigt ut med sand överallt. Har haft en Valenciennea sexguttata, och vill minnas att den var lite mer "städad". Ni som har sådana här fiskar, tipsa gärna!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nassariuss-snäckor är asätare som bor i sanden. Köpte ett par stora för en vecka sedan och de letar as i hela akvariet inklusive sanden. När de inte är ute o äter så gräver de ner sig i sanden och man ser endast "snabeln" sticka upp. När det blir matdags stiger de upp ur sanden likt Zombier och börjar härja runt. Är fantastiskt snabba. Sniglar säkert runt med 1-2 cm/sekund. Helkul varelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dom så verkligen spännande ut när jag kollade på dem i en affär.

själv kör jag utan sand förtillfället pga alger så jag kunde inte skaffa någon.

men jag tänker definitivt göra det i framtiden. ser kul ut när man bara ser skalet och "periskopet" som sticker upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent teoretiskt kanske, men jag har propagerat för det här förut och har aldrig under 10-15 års tid som jag har haft sjö-gurkor i mina kar råkat ut för något!

Lite glädjande fann jag att Sprung&deelbek hävdar att små sjögukor är ofarliga i senaste boken!

Jag tror det är som vanligt med kraschade akvarier när allting dör - det är alltid det som åkte i sist som får skulden!

Även om akvariet hängde på gärsgårn redan innan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent teoretiskt kanske, men jag har propagerat för det här förut och har aldrig under 10-15 års tid som jag har haft sjö-gurkor i mina kar råkat ut för något!

Lite glädjande fann jag att Sprung&deelbek hävdar att små sjögukor är ofarliga i senaste boken!

Jag tror det är som vanligt med kraschade akvarier när allting dör - det är alltid det som åkte i sist som får skulden!

Även om akvariet hängde på gärsgårn redan innan!

Nej Inte rent teoretiskt jag kan med 100% tillförlitlighet säga att de är tickande bomber Jag har egna dyrköpta erfarenheter och om inte det räcker så ska jag berätta en sak som jag är ögonvittne till. Det var i mellandagarna och jag hade lovat en kompis att ta hand om hans akvarium under 2 veckor. Jag var dä den 29 dec och matade fiskarna och kollade upp karet, Den 31 dec kom jag åter och skulle mata fiskarna och ser till min förskräckelse att alla fiskar låg döda på botten. Vad har hänt, Vad har jag gjort? Hjälp... katastrof!!! När jag hade lugnat ner mig så började jag leta orsaker och det första som slog mig var sjögurkan, Jag började leta efter den och efter några minuter hittade jag den. Den satt fast i gallret på streampumpen, Först så såg jag något gråsvart och trodde det var en snäcka som hade fastnat och sugits ur sitt skal men det fanns inget tomskal på botten under pumpen så jag stoppade ner handen och kände efter och då känner jag att det är långt och smalt. Det var den svarta gurkan som satt till hälften innanför gallret och till hälften utanför. Bara att ta bort gallret och börja avlägsna resterna. Korallerna och räkorna mm levde. jag åkte hem och kom tillbaka den 2/1 och ser till min fasa att hälften av sps'erna hade börjat dö shit!! Fram med kol och ozon och på det sättet klarade jag de flesta koraller som fortfarande levde men de hade blivit bruna utom en blåtoppad. Tyvärr ledde detta till att min vän la ner sitt kar. Så när Julian säger att de är ofarliga så ljuger han som en häst travar eller så var han bara full eller något ännu värre, Han kanske har rökt på på sina sea veggis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att det är en sorts nakensnäcka. Den rör sig relativt snabbt över sanden, tar in sand genom munnen och ur "hålet" på ryggen kommer det vita och fina sand klumpar. Har aldrig haft så fin sand som då. Ska skaffa en ny snart. Min förra blev ihjäl biten av en clown tryckare som jag hade i några månader (chansade lite), men blev tvungen att sälja tryckaren.

Du kan söka på sjöhare här på forumet och få en hel del info vad andra tycker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent teoretiskt kanske, men jag har propagerat för det här förut och har aldrig under 10-15 års tid som jag har haft sjö-gurkor i mina kar råkat ut för något!

Lite glädjande fann jag att Sprung&deelbek hävdar att små sjögukor är ofarliga i senaste boken!

Jag tror det är som vanligt med kraschade akvarier när allting dör - det är alltid det som åkte i sist som får skulden!

Även om akvariet hängde på gärsgårn redan innan!

Jag kan tyvärr bara instämma i det Svärd säger. Jag gillade själv sjögurkor skarpt och trodde själv de var relativt ofarliga. Nu vet jag bättre dock. Cirka 80% av mina fiskar dog trots att jag lyckades fånga upp dem ganska snabbt. Sjögurkan hade fastnat i insuget till UV-filtret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite info om sjöharar:

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=726

De jag har sett till salu på JR har varit ca 15 cm tror jag. En vanlig story är att de mumsar i sig alla alger i akvariet (någon sa att en sjöhare = 20 turbosniglar) och därefter svälter ihjäl för att ägaren glömmer bort att mata dem. På JR så satte deras hare i sig ganska mycket Sea Veggies när den hade ätit upp allt annat. Verkar roliga, men mitt akvarie är tyvärr för litet. Så köp du en, men var beredd att rycka in o mata om får slut på alger. SKulle tro att en varelse som konstant mumsar alger säkert helst vill ha mat ett par ggr om dagen. Han på JR sa att de är närmare släkt med bäckfiskar än sniglar. Ingen jag vet något om, men rolig kuriosa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte man ska skaffa en sjöhare, eller något djur för den delen, om man inte har ett tillräckligt stort akvarium som kan tillgodose dess matbehov. Eller kanske hoppa över sniglar och bara ha en sjöhare? Sedan är det väl inte 100% säkerställt om sjöharar också skickar ut skadliga ämnen när de dör. Liksom bläckfiskar kan de släppa ifrån sig bläck som vissa säger är skadligt för invånarna (andra hävdar att det inte märkt några effekter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, bläcket som sjöharen släpper är inte giftigt, jag har själv provat i ett nanokar där sjöharen gästspelade men trackades av en krabba.

I övrigt håller jag med clownen till 100%, man ska inte köpa djur som är utrotningshotade - koraller som är belagda med imp/exportförbud - djur vars foderbehov man inte kan tillgodose!!

Köper man t.ex en sjöhare så får man vara beredd på att mata med ersättningsfoder mycket snart, eftersom en sådan gör rent hus på mycket kort tid och sedan svälter ihjäl!

jag skulle nog jämföra en sjöhare med 100 turbosniglar, men det är inte en nakensnäcka utan släkt med bläckfiskar.

Men det här med djur som fastnar i insug och dödar övrig besättning.....va fan ska man säga - pumpar utan insugskydd, anemoner och lägra djur i karet.....tja!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min sjöhare dog, jag matade den inte för jag hade rätt mycket alger både på sten, grus och bakruta.

kan säkert varit annat än svält som han dog av. RIP :ledsen:

Kommer skaffa en ny till nästa kar, men den ska jag fn i mig mata ordentligt.

Gillar sjöharar, söta små dammsugare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...