Gå till innehåll

Bygge av egen benställning i trä.


oceaN.

Rekommenderade inlägg

Tänkte bygga en egen benställning i trä. Har sett att många andra på forumet har gjort detta. Vad använder man sig av för dimensioner av trä för att ställningen säkert ska hålla? Karet kommer att ligga runt 540-720 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får det väl bli 70x45 då! Svärd, vad låg priset på ett ungefär för vad du la ut i virke till din bänk? Du har möjligtvis inte några bilder du skulle kunna skicka över på hur du byggde den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite info om den ställningen som jag håller på att bygga här hemma.. Den är 150x60 och 90 hög. Tanken är att ett 540 skall stå på den.. Den är väl överdimensionerad så man skulle väl kunna placera en mindre bil på den utan problem.. (Om man bortser från hjulbasen.. ;) ).

8st 70cm 2"4 - Ben från botten till topp

6st 51cm 2"4 - Reglar till topp och botten

4st 150cm 2"4 - Reglar topp och botten

4st 51cm 2"2 - Reglar/läkt botten

1st 141x51cm 12mm spånskiva - Bottenskiva

1st 150x89cm 16mm spånskiva - Bakstycke

Färdigsågat och klart alá Martin Timell 370Kr hos den lokala trähandlarn

32st spikbleck 40x40 90 vinkel 128Kr Lokala affären

1 Liter lack för säkring av fukt på botten, 30 kr hos samma lokala affär

1 penselkit till ovan - 29 kr, samma som ovan.

Skruv - 40 kr

Summa : 597Kr, Men sen tillkommer ju front och sidor.. Men dessa är inte klara i tanken ännu.. Och tillför ju ingen funktion till karet.. ;).. Bara lugn i hemmet..

http://caron.myftp.org/copper/thumbnails.php?album=28

Här ligger bilderna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps är att få allt uppsågat på brädgården än att stå hemma som jag när jag byggde en ställning till ett annat kar måste sett kul ut då man kom bärnade på 15m(5x3m) 2"4 reglar å sågade detta hemma i lägenheten och att för mig trotts att man var nogran så blev det lite kortare och fick hjämna till allt men denna bänk för ett kar som var 130x70 med allt till färdig bänk gick på ca 2500:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...