Petter N Postat 2 augusti 2020 Författare Postat 2 augusti 2020 24 minuter sedan, Mazzi sa: Snyggt! Hur är "Diodora sp (snäcka)"? Duktiga algätare? Jag skulle behöva en liknande armé av snäckor som du har /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk De snäckor som tillhör släktet diodora har följt med levande sten. De är väldigt små i storlek och sitter mest orörligt kvar på samma ställe. Finns nog effektivare algätare gissar jag. Citera
Petter N Postat 2 augusti 2020 Författare Postat 2 augusti 2020 Mätvärden 2020-08-02 Temperatur: 26 grader Salthalt: 1.025 KH: 6,8 (Hanna) KH har sjunkit ytterligare sedan senaste mätningen. Jag kommer därför att öka mängden Triton Core 7 från 13 ml per flaska och dag till 14 ml per flaska och dag. Citera
Petter N Postat 2 augusti 2020 Författare Postat 2 augusti 2020 Ägnat den senaste timmen åt lite akvarieskötsel i form av ansning av chaeto, rengöringen av skummare och pumpar i ättiksvatten, rengöring av filtersockor mm. Citera
Petter N Postat 5 augusti 2020 Författare Postat 5 augusti 2020 Sjöborre (Tripneustes gratilla) som samlat på sig lite bra ha-saker. 2 Citera
Petter N Postat 8 augusti 2020 Författare Postat 8 augusti 2020 Mätvärden 2020-08-08 Temperatur: 26 grader Salthalt: 1.024 KH: 7,1 (Hanna) KH-värdet har ökat med 0,3 sedan den senaste mätningen för en vecka sedan. Jag kommer därför fortsätta med 14 ml per flaska och dag av Triton Core 7. Citera
Petter N Postat 27 augusti 2020 Författare Postat 27 augusti 2020 Fick precis två citronkorallgobys (Gobiodon citrinus) hemlevererade. Just nu håller jag på att koppa in dessa. 1 Citera
Petter N Postat 29 augusti 2020 Författare Postat 29 augusti 2020 Lite foton av de nya fiskarna (Gobiodon citrinus). 1 Citera
Petter N Postat 30 augusti 2020 Författare Postat 30 augusti 2020 2020-08-30. Helbild. Akvariet har varit igång 12 månader. 3 Citera
Kim Rosenqvist Postat 1 september 2020 Postat 1 september 2020 On 2020-08-29 at 17:21, Petter N sa: Vackra fiskar! Ska läsa på lite om dessa Citera
Petter N Postat 1 september 2020 Författare Postat 1 september 2020 3 timmar sedan, Kim Rosenqvist sa: Vackra fiskar! Ska läsa på lite om dessa Gobiodon citrinus brukar oftast vara mer orange i färgen eller ibland gula. Mina två är dock lite mer rosa i färgen. Citera
Petter N Postat 2 september 2020 Författare Postat 2 september 2020 2020-09-02 Det levande består av: FISKAR 10 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk) 5 Chromis viridis (grön chromis) 6 Pseudanthias squamipinnis (korallanthias) 1 Ecsenius midas (midasblennid) 1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby) 2 Gobiodon citrinus (citronkorallgoby) KRÄFTDJUR 1 Stenopus hispidus (räka) 2 Lysmata amboinensis (räka) 3 Lysmata kuekenthali (räka) 2 Mithraculus sculptus (krabba) 3 Lybia tessellata (krabba) 1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta) 2 Calcinus morgani (eremitkräfta) 7 Calcinus latens (eremitkräfta) BLÖTDJUR 10 Trochus sp (snäcka) 3 Engina sp (snäcka) 3 Nassarius coronatus (snäcka) 3 Cerithium caeruleum (snäcka) 1 Strombus sp (snäcka) 3 Hipponix sp (snäcka) 15 Collonista granulosa (snäcka) 50+ Diodora sp (snäcka) TAGGHUDINGAR 1 Diadema setosum (sjöborre) 1 Tripneustes gratilla (sjöborre) 1 Archaster typicus (sjöstjärna) Asterina sp (små sjöstjärnor) Små ormstjärnor KORALLER Sinularia sp Xenia sp Pachyclavularia viridis Sarcothelia edmondsoni Clavularia sp Discosoma sp (brun) Rhodactis indosinensis (nyongrön) Ricordea florida "Rainbow" Euphyllia paraancora Pavona cactus Seriatopora sp "Bird of Paradise" Montipora sp (grön, flakväxande) 1 Citera
Petter N Postat 15 september 2020 Författare Postat 15 september 2020 Såg en av en av mina Pom-Pom-Krabbor (Lybia tessellata) i morse. Det är första gången sedan mitten av juli som jag ser en av dessa. 1 Citera
Jois Postat 15 september 2020 Postat 15 september 2020 @Petter N, är de lätta att ha, Pom-pom alltså? Dvs, hur länge klarar sig anemonerna? Citera
Petter N Postat 16 september 2020 Författare Postat 16 september 2020 14 timmar sedan, Jois said: @Petter N, är de lätta att ha, Pom-pom alltså? Dvs, hur länge klarar sig anemonerna? Jag har bara koraller och inga anemoner, De verkar att gilla att vara runt mina Euphyllia. Inga problem med dem förutom att det är lite trist att bara se dem några gånger per år. Citera
Petter N Postat 17 september 2020 Författare Postat 17 september 2020 Jag hämtande precis hem en leverans av lite levande som jag beställt. Det rörde sig om fyra fiskar i form av en Pseudochromis fridmani, en Pseudochromis flavivertex och två Doryrhamphus excisus. Dessutom fick jag hem en sjögurka (Holothuria lencospilota). Citera
Michael Hansson Postat 17 september 2020 Postat 17 september 2020 On 2020-09-16 at 08:43, Petter N said: Jag har bara koraller och inga anemoner, De verkar att gilla att vara runt mina Euphyllia. Inga problem med dem förutom att det är lite trist att bara se dem några gånger per år. Tror det var anemonerna på pom-pom krabban han menade :-)....Hur länge har du haft krabban ? ... Citera
Petter N Postat 17 september 2020 Författare Postat 17 september 2020 24 minuter sedan, Michael Hansson said: Tror det var anemonerna på pom-pom krabban han menade :-)....Hur länge har du haft krabban ? ... Jag köpte dem i början av februari. När det gäller anemonerna som krabban bär på har jag läst att ifall de tappar en, så delar de den andra för att få två. Om detta är sant vet jag inte och jag kommer inte heller ihåg vart jag läste detta. Citera
Petter N Postat 17 september 2020 Författare Postat 17 september 2020 Doryrhamphus excisus x 2 4 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.