Gå till innehåll

Petters Red Sea Reefer 625


Petter N

Rekommenderade inlägg

Mätvärden 2020-10-18

 

Temperatur: 25,5 grader

Salthalt: 1.025

KH: 7,1 (Hanna)

 

KH har sjunkit ytterligare sedan senaste mätningen. Jag kommer därför att öka mängden Triton Core 7 från 14 ml per flaska och dag till 15 ml per flaska och dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanställning av mätvärden från prover och mätningar tagna 2020-10-10 (KH 2020-10-18):

 

Temperatur: 25 grader 

Salthalt : 1.027 (refraktometer)

Nitrit (NO2): Mindre än 0,3 (Tetra)

Nitrat (NO3): 25 (Nyos)

Fosfat (PO4): 0,459 (Triton)

KH: 7,1 (Hanna)

pH: 8,15 (Salifert)

Kalcium (Ca): 419 (Triton)

Magnesium (Mg): 1234 (Triton)

Kalium (K): 424 (Triton)

Boron: (B): 4,24 (Triton)

Strontium (Sr): 6,29 (Triton)

Vanadium (V): 1,81 (Triton)

Mangan (Mn): 0 (Triton)

Jod (I): 99,00 (Triton)

Aluminium (Al): 9,01 (Triton)

Litium (Li): 184,00 (Triton)

Järn (Fe): 0 (Triton)

Koppar (Cu): 4,33 (Triton)

 

Grönt visar värden som jag är nöjd med och orange sådana som jag tycker är OK. Det som bekymrar mig är att jag helt plötsligt har koppar i vattnet. Aldrig haft detta tidigare. Kommer därför att utföra ett vattenbyte för första gången sedan jag startade detta akvarium. Jag kommer att tillföra Tritons tillsatser enligt rekommendation. Därefter kommer jag även tillföra 3 droppar (3 ml) järn (Korallen Zucht) varje vecka och 1 ml mangan varje dag. Just nu tillför jag 15 ml Triton Core 7 per dag/flaska.

 

ICP_2020_10.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-09-24 at 09:19, Mazzi said:

Vad synd, hoppas den dyker upp.

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Ja, nu dök min sjögurka upp. Jag har inte sett den på nästan en månad och trodde att den hade dött. Men tydligen var den bara lite blyg. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu dök min sjögurka upp. Jag har inte sett den på nästan en månad och trodde att den hade dött. Men tydligen var den bara lite blyg. 
Vad bra
Jag har dino i sanden och jag vet inte om en sjögurka tål det, är som sagt sugen på en.
/Mats


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis gjort ett vattenbyte på ca 60 liter. Detta är första gången jag gör ett vattenbyte sedan jag startade igång detta akvarium. Orsaken till att jag gör ett vattenbyte är att jag hoppas att detta kommer att minska mängden koppar i mitt vatten något. Vi får se om detta gör det bättre, sämre eller ingen skillnad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Petter N said:

Jag har precis gjort ett vattenbyte på ca 60 liter. Detta är första gången jag gör ett vattenbyte sedan jag startade igång detta akvarium. Orsaken till att jag gör ett vattenbyte är att jag hoppas att detta kommer att minska mängden koppar i mitt vatten något. Vi får se om detta gör det bättre, sämre eller ingen skillnad. 

Bevakar själv kopparhalten i mitt kar. Vad tror du ligger bakom din ökning? Hur högt steg det innan du tog beslutet att göra ett byte? 

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Bevakar själv kopparhalten i mitt kar. Vad tror du ligger bakom din ökning? Hur högt steg det innan du tog beslutet att göra ett byte? 

Koppavärdet är enligt Tritonlab 4,33. Ingen katastrof, men vill ogärna att det stiger. Varför kopparvärdet helt plötsligt är mätbart vet jag inte. Jag tillför endast Tritons produkter samt järn från Korallen-Zucht. Jag har dessutom använt Red Slime remover vid ett tillfälle. Detta är produkter som jag tidigare använt utan att kopparhalten har varit mätbar. Jag använder dock kranvatten när jag ersätter avdunstat vatten. Om kopparen finns i kranvattnet är knappast mitt vattenbyte en lösning. En skillnad är att jag även använt Tritons Active Carbon vilket jag inte tidigare gjort. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2020-11-03

 

Det levande består av:

 

FISKAR

10 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk)

5 Chromis viridis (grön chromis)

6 Pseudanthias squamipinnis (korallanthias)

1 Ecsenius midas (midasblennid)

1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby)

2 Gobiodon citrinus (citronkorallgoby)

1 Psedochromis flavivertex (Sunrise Dottyback)

2 Doryrhamphus excisus (blårandig kantnålsfisk)

1 Zebrasoma xanthurum (lila kirurgfisk)


 KRÄFTDJUR

1 Stenopus hispidus (räka)

2 Lysmata amboinensis (räka)

3 Lysmata kuekenthali (räka)

2 Mithraculus sculptus (krabba)

1 Lybia tessellata (krabba)

1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta)

2 Calcinus morgani (eremitkräfta)

7 Calcinus latens (eremitkräfta)

 

BLÖTDJUR

11 Trochus sp (snäcka)

3 Engina sp (snäcka)
3 Nassarius coronatus (snäcka)

3 Cerithium caeruleum (snäcka)

1 Strombus sp (snäcka)

3 Hipponix sp (snäcka)

15 Collonista granulosa (snäcka)

50+ Diodora sp (snäcka)

 

TAGGHUDINGAR

1 Diadema setosum (sjöborre)

1 Tripneustes gratilla (sjöborre)

1 Holothuria lencospilota (sjögurka)

1 Archaster typicus (sjöstjärna)
Asterina sp (små sjöstjärnor)
Små ormstjärnor

 

KORALLER
Xenia sp

Pachyclavularia viridis

Sarcothelia edmondsoni

Clavularia sp
Discosoma sp (brun)

Rhodactis indosinensis (nyongrön)

Ricordea florida "Rainbow"
Euphyllia paraancora
Pavona cactus

Seriatopora sp "Bird of Paradise"

Montipora sp (grön, flakväxande)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ägnade helgen åt att rengöra mina streamerpumpar. Jag körde dem som vanligt i ett i en hink med vatten och ättika. När jag sedan satt tillbaka pumparna i akvariet upptäckte jag att den ena (en av mina Tunze Nanostream 6020) hade slutat att fungera. Hur jag än försökte så fick jag inte igång den. I och för sig har den varit igång dygnet runt i nästan 10 år, så jag kan kanske inte klaga. Hur som helst har jag nu beställt en ny Tunze Nanostream 6020. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även de bästa kan fela 🙂 Jag gör inte rent mina pumpar i ättika längre. Sist jag gjorde det så hade jag en MP10 våtdel i hinken som jag kört länge. Den blev kanon ren och jag lät den torka över natten. Nästa dag innan jag skulle sätta i den testa jag snurra lite på propellern och den satt helt stumt. När jag tog isär våtdelen så hade magneten svällt med nästan 6 mm... Har aldrig haft problem med ättika innan annars men fick dålig eftersmak från det. Kör citronsyra nu.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-09 at 11:36, mikoto skrev:

Även de bästa kan fela 🙂 Jag gör inte rent mina pumpar i ättika längre. Sist jag gjorde det så hade jag en MP10 våtdel i hinken som jag kört länge. Den blev kanon ren och jag lät den torka över natten. Nästa dag innan jag skulle sätta i den testa jag snurra lite på propellern och den satt helt stumt. När jag tog isär våtdelen så hade magneten svällt med nästan 6 mm... Har aldrig haft problem med ättika innan annars men fick dålig eftersmak från det. Kör citronsyra nu.

Värt att tänka på. Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Midasblennid har fått en skada på kroppen bakom höger bröstfena. Det ser ut som delar av köttet har alldeles vitt och dött där. Jag funderade vad detta kunde bero på. Jag kom sen att tänka en kirurgfisk jag hade som lyckades att få en tagg från min diademasjöborre i ögat. Han fick en liknande skada i ögat och runt detta. Jag trodde då att han skulle förlora hela ögat och synen, men efter en månad var han OK. Fiskar har verkligen bra läkkött ibland. Om min blennids skada är av samma orsak har jag förhoppningar att han blir OK. Han verkar må OK och äter och så vidare. 

 

Flera av mina räkor och krabbor har försvunnit. Jag tror att dessa har gått och dött. Senaste Tritontestet visade på lite koppar i vattnet. Kanske finns det en koppling. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-13 at 07:53, Petter N skrev:

Flera av mina räkor och krabbor har försvunnit. Jag tror att dessa har gått och dött. Senaste Tritontestet visade på lite koppar i vattnet. Kanske finns det en koppling. 

Jag har ju själv varit uppe på nästan 10 enheter i koppar. Har själv flera krabbor och räkor som inte visat tecken på ohälsa under dom månader det legat mellan 5-10 enheter. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-15 at 01:07, Kim Rosenqvist skrev:

Jag har ju själv varit uppe på nästan 10 enheter i koppar. Har själv flera krabbor och räkor som inte visat tecken på ohälsa under dom månader det legat mellan 5-10 enheter. 

 

Enligt Triton hade jag 4.33 i kopparvärde. Totalt saknar jag en putsarräka, två Lysmata kuekenthali, två mitraxkrabbor och en Pom-Pom-krabba. När det gäller Pom-Pom kan det ibland ta månader innan jag ser den, men de övriga brukar jag se då och då. Har i dagsläget en putsarräka, en Lysmata kuekenthali, en Stenopus hispidus som lever och verkar må bra. Dessutom en mängd eremitkräftor som inte visar några tecken på att må dåligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Petter N skrev:

Enligt Triton hade jag 4.33 i kopparvärde. Totalt saknar jag en putsarräka, två Lysmata kuekenthali, två mitraxkrabbor och en Pom-Pom-krabba. När det gäller Pom-Pom kan det ibland ta månader innan jag ser den, men de övriga brukar jag se då och då. Har i dagsläget en putsarräka, en Lysmata kuekenthali, en Stenopus hispidus som lever och verkar må bra. Dessutom en mängd eremitkräftor som inte visar några tecken på att må dåligt. 

Ja, jag vågar inte gissa på vad som kan ha hänt de efterlysta, men utifrån mitt höga värde i koppar, statusen på mina lägre djur och den återkoppling jag själv fått angående koppar så tror jag att du kan utesluta koppar som källan till att de är borta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...