Gå till innehåll

Sjuk Gul kirurg


Rekommenderade inlägg

Skilnaden mellan nori och Juian Spung´s är att nor alltid är rostat med olja (denna är inte så bra för fisk).

Sprung´s heter sea veggies och finns i purple, green och red och är naturliga torkade alger utan tillsatser. Den kirug som inte äter någon av dessa dör! Älskas även av många andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mine 2 kirurger elsker både nori(Sprung) og spinat. Et par blader, dyppet i kokende vann i 10sek, og hengt opp inne i kareet. Snadder ja!! Både Gul Kirurgen, scopas'en og min Foxface Lo elsker det. Også disse små spenatkuddarna, som man finner i frysedisken...... Nam nam....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon har svårt att få tag i Sea Veggies så kontakta mig.

Vad gäller övrigt grön från land så avråder jag från sallad som inte innehåller någon ting Bäst näringsvärden har färsk babyspenat och maskrosblad, men som sagt inget kommer i närheten när det gäller alger. Green seaweed håller 33% protein, 3% fett och 4% fibrer är rikt på B6, B123 samt i mindre mängd A, B1, B2, B3,C, E, järn, jod och spårämnen. Purpel seaweed har 24% potein, 2% fett. Red seaweed 16% protein, 0,5% fett men mycket rikt på vitaminer och mineraler. Produkterna är frystorkade och vakumpackade och torde därför behålla sitt näringsvärde väl. Orsaken att man rostar Nori (japanmat) i olja är att annars kan människans matsmältning inte klara av dom.

Svar till Capote De nitrater och oxalater som ingår i bl.a. spenat tas upp av fisken och dess matsmältning, men för stora mängder är en belastning för njurarna då överskottet utsöndras där. spec. farligt är oxalaterna. Landbasserad grönt kan dock användas som ett komplement men helst inte enbart. De saknar t.ex. jod i stor utsträckning samt har en anorlunda vitamin och mineral innehåll och rester av bekämpningsmedel.(ofarliga nivåer för människa men vad vet vi om fisk?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar till Capote De nitrater och oxalater som ingår i bl.a. spenat tas upp av fisken och dess matsmältning, men för stora mängder är en belastning för njurarna då överskottet utsöndras där. spec. farligt är oxalaterna. Landbasserad grönt kan dock användas som ett komplement men helst inte enbart. De saknar t.ex. jod i stor utsträckning samt har en anorlunda vitamin och mineral innehåll och rester av bekämpningsmedel.(ofarliga nivåer för människa men vad vet vi om fisk?)

Värre med spenat för fisken än burken! Synd för det är bra acklimatiseringskäk för kirurger. Maskrosblad kör jag med på sommaren. Jag har testat med en grövre japansk alg som heter Wakame, men den var ingen succé hos kirurggänget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...