Gå till innehåll

Sjuk Gul kirurg


Rekommenderade inlägg

De rostade har sämre näringsvärde har jag för mig. Men vänj in dem på rostat för att senare gå in på de vanliga.

har oxå hört detta,frågan är vad för näringsämnen det är som försvinner,torkning är heller inte helt optimalt när det gäller att bevara näringsämnen.någon som vet mer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kan bro på sår eller liknande i munen

MVH/Ken

Detta tycker jag man ser hos kirurger ibland. De får en infekterad mun som ser "svampig" ut. Har man bra förhållande och fisken är hyggligt fet brukar det inte vara något problem. Det läker på några dagar De brukar dessutom kunna äta lite ändå. Men det jag beskriver syns mycket tydligt på munnen.

Du beskriver att den slutat äta och magrat av. Kan det vara tvärt om? Att den magrat av och nu slutat äta? I så fall gäller det att vända det snabbt med mycket grönfoder. Något som jag tycker det är enkelt att få kirurger att äta mycket av är spenat, brukar vara den första mat de tar när de är nyintroducerade och av svårare sort. Finns i hackad i frysta kuber i mataffären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Formul 1 och 2 pellets får ocean nutrition är okså bra om du inte får tag i Nori eller Sprungs alger.

Algea Wafers som man matar malar med är också bra, prova några olika sorter. Min salarias och kirurgerna älskar sånna.

På häsokostaffären brukar det finnas orostad nori också!

Vad har den ätit tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just matat med vanlig sallad! Kirurgen åt som en häst!(de andra också ,) Spottade ej ut maten!

Han blev nog trött på för mycket animalisk föda helt enkelt!

Har faktiskt gett ocean nutrition regelbundet men han har haft lite problem med de stora kulorna. skall köpa mindre zise på kulorna nästa gång, eller blöta upp dom först! Zohalen, Xanturumen och Desjardinin är lite större så dom har inga problem alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just matat med vanlig sallad! Kirurgen åt som en häst!(de andra också ,) Spottade ej ut maten!

Han blev nog trött på för mycket animalisk föda helt enkelt!

Har faktiskt gett ocean nutrition regelbundet

Grattis, ja formula 1 och 2 är bästa torrfodret tycker jag också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra Bengan, gott att den började äta igen!

Prova att tina upp sånna där styckefrysta broccoli bitar i lite vatten i micron och häng i till kirurgerna! Det tar ett tag för dem att lära sig men det är mycket bättre än salladen i längden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar lite på broccoli och spenat,de innehåller ganska hög halt av nitrat,broccoli kan även bilda thiocyanat,undrar bara om det handlar om så små mängder när vi matar så det inte har någon betydelse.

Jag sökte rätt mycket info om just spenat som har höga nitratvärden för en massa år sedan innan jag hade nitratfilter och hade problem med nitratnivåerna. Det jag kom fram till var att den inte transporteras igenom fisken utan bryts ned på samma sätt som annat som fisken äter. Kort sagt fördelarna överväger.

Ingvar Hellman kan säkert utveckla detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir ganska mycket "skit" med på köpet, också när man matar med torrfoder,pellets etc - rätt stora mängder med fosfat t.ex!

Det här med skadade munnar på kirurger, t.ex väldigt vanligt på strigosus bl.a - tror jag faktiskt ibland beror på att fiskarna i panik simmar in i glaset när dom skräms - t. ex vid tändning/släckning av ljuset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...