Gå till innehåll

Iks Aquastart nivå


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

Ja den funkar utmärkt, dessutom optisk så den kan inte hänga och orsaka någon olycka. Sen kan man programmera in en larmfunktion med Iksen så att den stänger automatiskt av efter 30 sekunder om inte önskad vattennivå skulle uppfyllas tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har den med nivågivaren i och funkar kanon. Får den ej sin nivå inom 10minuter så är nått fel antingen att vattnet i osmostanken är slut eller att karet läcker. Man kan ställa in detta larm hur man vill ha det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall se om man kan göra ett extra larm eller säkerhet att den stänger av efter X max minuter för att hindra att den verkligen inte fyller på med mer vatten än vad som behövs eller då kanske man behöver 2st givare. Nån som vet om detta går eller själv kör så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dez3D: Ja jag har en styrskena skall läsa mer hur man ställer in det hela eller kan du förklara ;)

Micke Tj: Ja det skall kunna göra detta att blir salthalten för hög så sätter man på en pump för detta saltade vatten och tvärt om. På G med automatiskt vattenbyte kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dez3D: Ja jag har en styrskena skall läsa mer hur man ställer in det hela eller kan du förklara ;)

Nu har jag haft min (f.d ALexanders) i 2 dagar, men jag gick in på Control > Level > Top off > Time (som jag satte på 30 min. Bruksanvisningen ger detta exempel.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon möjlighet att kanske kombinera nivå och saltmäteri så att man kan fylla på antingen med osmos eller saltvatten beroende på salthalt ?

Fyller du bara på med osmosvatten kommer salthalten inte att förändras. Jag kör med Ballingmetoden och kompenserar salttillskottet därifrån med en våt skumning (mer saltvatten hamnar i koppen) och har en jämn salthalt i karet ändå.

Tycker det bara är konduktivitetsproben som ändrar sig mellan kalibreringarna och den får jag kalibrera då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så klart har min IKS-nivåmätare gått sönder 2 dagar efter att jag skrev hur bra den fungerade. Den säger att det finns vatten fast jag har provat ha den 2 meter från karet. Provat rengöra den i 24%-ig ättika utan resultat. Just nu badar den i ättika igen och skall prova igen med den till helgen. Annars måste jag köpa en ny.

Kör nu osmospåfyllningen med salthaltsgivaren men det fungerar inte något vidare. Påverkas av temp m m. Men i brist på annat.

Någon som vet om det finns att köpa IKS-nivågivare i Sverige eller är man hänvisad till Tyskland?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om du kan ringa till Peter Karlsson på AquaCare Sweden han är väll agent för IKS prylar har en hemma så kanske han kan skicka en dirket??

Annars är det väll korallfisken eller Marinakvariet som kan tänkas ha hemma!??

Vet ej hur den optiska funkar men borde vara säkrare.

Eller om man testar att klippa kabeln och skarva in en från clasolssons eller kjell & company

Tror att denna funkar så att det skall vara en NC nivåvakt

SÅ att den öppnar då vatten nivån sjunker (stängd då den har nivå)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...