Gå till innehåll

giftiga koraller?


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Har ett 240L kar med 6 olika sorters sps, 1 st maxima, 1 st gröntoppad sarcophyton, 6 st skivanemoner, 1 st BTA

och en del xenia.

Nu till min fråga, jag undrar om någon haft problem med sina mjukisar, att de har släppt gifter ifrån sig som skadat

andra invånare i karet, inte svepar tentakler..... utan att de har släppt gift.

"This is an area of a lot of research, mostly in the pharmacological field. While many corals, such as most zoanthids, store these compounds to decrease predation, some soft corals are known to actively secrete these substances into the water column in order to harm nearby corals, sponges and algae. Many people have assumed correctly that these compounds can be harmful to stony corals. What I find interesting, and sad perhaps, is that people have seemed to carry this idea only to "SPS" corals. People rarely keep soft corals (especially Sarcophyton, Sinularia, Lobophytum and other highly toxic genera) with so-called "SPS" corals, or are at least aware of this risk, but they rarely, if ever, consider the risks to other organisms. The toxins these soft corals produce may not be targeted toward Acropora in particular; rather, most of them are wide-ranging in their effects and are potentially harmful to any sort of stony coral, other soft corals, anemones, fish and even the aquarist! These effects tend to vary highly depending on the tolerance of the poisoned animal and many other conditions. The critical thing to understand is that they are potentially toxic to anything in the aquarium, but that some organisms are much more sensitive than others."

Anledningen till varför jag hajat till är att jag gjorde en dum sak:

köpte 4 st banggai i en butik jag inte litar på utan att se om de åt, blev så till mig när jag fick se dem efter att ha letat efter minst ett par i butik sedan augusti, odlat verkar nästan hopplöst för mig o få tag i.

två st dog under tredje dagen en till dag 4 och den sista efter 6 dagar, de två första åt inte men det gjorde de sista två.

Känner till den mystiska virussjukdomen som finns men jag chansade och förlorade.

Undrar ifall det var virus eller kan det varit så att banggaierna var känsliga för något gift som någon mjukis utsöndrat? isåfall vågar jag inte köpa odlat heller tills jag tagit bort mjukisarna.

Har du varit med om att någon fisk eller annat i karet dött som du skulle kunna tillskriva en mjukis,

ska starta upp ett större kar efter sommaren och är mjukisar farliga blir det bara stenkoraller för min del.

Filtrerar inte med aktivt kol regelbundet... försöker hitta info om hur gifter bryts ner eller sekundära metaboliter

vet att de är komplexa organiska molekyler men inte mer än så hur bryts de ner?

som sagt har någon info om något av ovanstående mottages det varmt! Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är nog mest troligt att de var drabbade av det.

ingen som haft problem med mjukisgift i karet?

jepp får nog slänga iväg ett par PM och höra om någon har ett par att sälja eller byta mot några fraggar,

eller något annat jag har liggandes.... yngelkar, pumpar bel.ramper eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte tack vare någon korall utan som Stig säger den sjukdom som drabbar arten vilket till 99% innebär död inom kort. Snälla köp inte denna fisk! Ni slänger bara bort pengarna och bidrar till utfiskningen av en art som snart kan hotas av utrotning och som borde vara förbjuden i handeln. Tråkigt att du inte tog våra råd på allvar för nu kommer din handlare säkert att beställa fler.

Informera era handlare om detta kritiska läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var verkligen tråkigt, vill minnas att jag läste att någon hade köpt ett par för ca två månader sedan, tänkte att faran kanske var över, det pratades lite om det i en tråd, surt iallafall.

Vill själv kunna dra upp yngel på dessa har ett 100L i köket som står och väntar, det skulle kännas bra o hjälpa naturen man skänker ju pengar höger o vänster till olika organisationer, kul o kunna göra något reelt.

när det gäller om att informera handlaren så tror jag det är lönlöst det går in i ena örat och ut i andra, off topic men ändå: såg en jordgubbsfisk Pseudochromis porphyreus i en burk och frågade om latinnamnet visste inte det då, det hade han inte utan han sa att det är en "strawberry goby grouper", "va är det en goby?" frågade jag "Ja det är det" svarade han.

ingen som haft problem med att mjukisar är giftiga?

inga svar på det och det verkar positivt gillar verkligen min sarcophyton.

tack för feedbacken alltid någon som läser detta och kanske undviker att göra som jag och köpa viltfångat.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller släpper inte ut mycket gift i vattnet utan det är deras vävnad som innehåller terpenlika föreningar och det fungerar mest som kontakt gift för att få levnadsutrymme. Vissa stenkoroller avsöndrar därimot gifter till vattnet i samma syfte. Det är absolut inte därför dina Baggier dog. Fiskar är mycket motståndskraftiga mot terpener och många arter kan t.o.m äta mjukkoraller. Detta gör absolut inte Banggaikardinalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller släpper inte ut mycket gift i vattnet utan det är deras vävnad som innehåller terpenlika föreningar och det fungerar mest som kontakt gift för att få levnadsutrymme. Vissa stenkoroller avsöndrar därimot gifter till vattnet i samma syfte.

bra svar tack för info:n, ha en fortsatt trevlig kväll ingvar

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller om att informera handlaren så tror jag det är lönlöst det går in i ena örat och ut i andra, off topic men ändå: såg en jordgubbsfisk Pseudochromis porphyreus i en burk och frågade om latinnamnet visste inte det då, det hade han inte utan han sa att det är en "strawberry goby grouper", "va är det en goby?" frågade jag "Ja det är det" svarade han.

Det hjälpte när jag pratade med min handlare och jag erbjöd honom Banggaier i utbyte mot annat i butiken. Han tar inte in vilda längre, delvis efter att jag förklarat situationen angående sjukdomen som han inte kände till och att de håller på att fiskas ut vilket han heller inte visste. (han trodde att han haft otur med de senaste leveranserna där de flesta dog innan de hann komma ut till kunden). Som du säger så är kunskapen hos många handlare begränsad så varför inte informera dem? Många lyssnar säkert inte men en del handlare har förhoppningsvis en sund moral och ett genuint intresse för djuren och hobbyns framtid.

Tror inte det skulle kräva att speciellt många arter anses som utrotningshotade pga hobbyn innan importförbud kommer på flera arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är verkligen trevligt när handlaren bryr sig om fisken som kommer in och ut ur butiken, det känns också bra att handla där, då man stöder de som faktiskt bryr sig.

Roligt och se att hobbyn får fart och att fler och fler odlar här i norr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...