montana_79 Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur? Citera
thomas1981 Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 Hejsan, Pricken kommer att finnas kvar i karet under lång tid. Alla lägre djur och så är opåverkade av parasiten. Tror inte att den lever på dem men väl i sanden och i vattnet.. 1 Citera
KMG Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 24 minuter sedan, montana_79 sa: Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur? Om jag inte minns fel så rör det sig om dryga tre månader för att alla prick-cystor i sand och inredning ska dö i ett kar utan fiskar... Jäkligt drygt. Själv har jag UVC som jag drar igång vid ett eventuellt utbrott. Botar inte, men hjälper fiskarna att skapa motståndskraft när parasiterna decimeras. 2 Citera
KennethN Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 Här finns en bra tråd där du kan läsa mer om prick: 2 Citera
montana_79 Postat 22 november 2019 Författare Postat 22 november 2019 Jag har temp 26 grader konstant och PH 8.2, är det bra värde? känns som hela den här processen med prickarna började nån dag jag hade temp på 28-29 och PH 8,6. Citera
danne031 Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 Prickarna har inget med temp, ph eller andra parametrar att göra. Det är en parasit alltså ett litet djur som antingen finns i karet eller inte. Citera
Johnny Tveit Postat 22 november 2019 Postat 22 november 2019 Jag har hört att den finns latent hos alla fiskar och bryter ut vid stress Ungefär som Herpes hos oss människor. // Johnny Citera
Slanten Postat 23 november 2019 Postat 23 november 2019 Läs tråden som KennethN hänvisade till. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.