Gå till innehåll

allt har gått åt helvete...


Draedon

Rekommenderade inlägg

jag kom nyss hem efter att ha varit borta i två dagar på jobb.

tänder ett lysrör för att kolla till karet...

det ser konstigt ut, fullt med skit på botten.. en clown är borta... jag ser inte min pacagnellae.. blenniden ligger i ett hörn och ser ut som han ska dö vilken sekund som helst, skulle inte tro att han överlever natten... anemonen har dragit ihop sig...

jag får panik! vad fn har hänt!?

gör ett vattenbyte på 30% och kollade pumparna.. hittade min ena clown död vid insuget på en pump (siter dock galler för så han har inte blivit upphackad).

Hela jävla karet ser ut att dö..

det skumma är att jag hittar inte paccagnellaen.. han e spårlöst försvunnen... tror knappast mina 3 eremiter hunnit mumsa upp honom.

nu är jag helt knäckt, hela jävla karet gick och dog när man var borta... kommer skeppa iväg de som fortfarande lever.. lite sniglar, eremiter och 1 clown och en liten korall till min kusin.

sen avvecklar jag den här skiten och köper en guldfisk.

aarg.. vad jobbigt allt blev.

Clownen i min avatar, RIP.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra...

Ett sådant här tillfälle känner jag också att jag upplevt ett par ggr under den korta tid jag hållit på. Extra jobbigt är det när man inte "vet varför" det händer något. Jag har också vatt på väg att kasta in handduken några gånger, men varför ge upp redan? Det är bara till att bryta ihop och gå vidare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus!

Jag beklagar! Tråkigt när det händer. Jag hoppas att du inte gör dig av med grejorna utan bara det levande så att du kan börja om. Tror säkert din kusin lånar utrymme till det levende. Har förstått att de som har varit i dina kläder tidigare kommit igen efter ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen och tack allihopa...

det verkar som om det finns hopp... paccagnellaen som var spårlöst bort är nu framme, han passade till och med på att bita mig i handen när jag justerade ett pumphuvud imorse. så han verkar då pigg ;)

blenniden som jag var 1mm ifrån att fiska upp och kasta ligger nu i sin favoritsten och han verkar också riktigt pigg.

förstår dock inte hur clownen kunde dö.. var inte längesedan jag kollade av alla värden i vattnet och dom var bra.

har inte haft några direkta problem med karet, lite brunalger bara men det tillhör väl ett nystartat kar så vitt jag vet. clownen som dog var lite mager, men han hade börjat lägga på sig lite igen. dom andra fiskarna stal maten för honom, men jag brukade släppa ner maten i alla 4 hörnen så han brukade alltid hinna först till några bitar.

jaja, RIP lill-clownis..

håller nu på att blanda vatten för ett nytt 20% vattenbyte och jag har slängt i en filterpåse med aktivt kol.

så det verkar som om det finns hopp.

var lite väl negativ igår när jag startade tråden.. kommer hem från en 80mil lång bilresa efter att ha jobbat dygnet runt ett par dagar och karet verkar dö framför mina ögon.

men nu lever hoppet! :)

som en bonus såg jag nu att min stjärnpolyp börjat breda ut sig.. har växt över på en sten och slagit ut massa små polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man tänder ett saltvattensakvarium under den mörka viloperioden ser det inte ut som på dagen direkt man tänder. Det kan ta flera timmar innan fiskar och djur vaknar till ordentligt. Att anemonen är ihopdragen, vissa fiskar ser konstiga ut och beter sig konstigt, samt att andra fiskar gömmer sig, är helt normalt beteende när man tänder ljuset på natten.

Ett råd är dock att du kollar så att du inte gjort ett nybörjarfel som att kopplat in pumpar, reningssytem etc på belysningstimern, utifall det kanske har att göra med smutsen på bottnen och clownens död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är syrebrist. Du fick inte nog mycket cirkulation/syresättning när Clownen fastnat i pumpen. Råkat ut för syrebrist i akvariet när en jordfelsbrytare strulade. Ibland har man bara lust att lägga av. Men då brukar jag tänka: Det är aldrig för sent att ge upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...