Ricke Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 HejUndrar om det finns någon som kan ge mig några tips på vad jag ska tänka på.Ska starta ett kar på 170L med skummare o pumpar o dubbel lysrörsramp.behöver jag några mer tillbehör förutom levande sten?Vad kan man ha där i som inte dör direkt.Mvh//Ricke Citera
stigigemla Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Nöj dig med stenen så länge till dess du haft din nitrittopp.Har du pengar över efter testerna så köp en bra saltvattensbok så länge. Citera
GustavF Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Skulle utan tvekan köpt en eller flera böcker först och väntat med inköp tills de var färdiglästa. Är bra att ha rett ut den största andelen frågetecken innan man sätter igång och man slipper upptäcka en massa saker som man önskar att man gjort annorlunda. Citera
Ricke Postat 13 mars 2006 Författare Postat 13 mars 2006 Har snackat mycket med folk som har haft saltvatten o lärt mej en del fast när man läser alla problem här så känns det svårt som f n o få ett salt kar o funka bra. tänkte låta det gå i några månader utan att köpa några invånare och sen typ köra någon anemon o clownfiskar. Funderar på vad jag ska ha för lysrör så man kan ha kanske någon lätt korall också.Bottenfilter är inget o ha eller?Måste det finnas tillgång till direkt solljus?Mvh//Ricke Citera
Drullputt Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Koraller gillar Metall halogen belysning. Om solljuset ofta ligger mot akvariet så blir det väl alger fortare ? Citera
Ricke Postat 13 mars 2006 Författare Postat 13 mars 2006 OKej det finns ingen korall som går o ha med lysrör då? Citera
stigigemla Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Det finns många koraller som går att ha under lysrör.Men två T8 30w begränsar urvalet en hel del. En mästare på att ha koraller i måttligt ljus är Jaken här på forumet.PM:a honom så får du säkert veta mer. Citera
hbmannen Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 anemoner tillhör inte dom lättaste djuren att hålla i ett nystartat kar.. Citera
Jaken Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Bottenfilter är inget o ha eller?Måste det finnas tillgång till direkt solljus?Mvh//RickeNej, de metoderna är ganska "oldschool", tillämpas ej nuförtiden. Det brukar skrivas endel om dessa metoder i äldre literatur.En mästare på att ha koraller i måttligt ljus är Jaken här på forumet.Oj, man tackar. En liten överdrift men självklart ska jag dela med mig av mina erfarenheter till dig Rickard, vad som funkar/inte funkat för mig. Citera
Ricke Postat 14 mars 2006 Författare Postat 14 mars 2006 Jo jag läste det i en gammal bok hehe. Jaken ja tittar in te dej i veckan antingen imorn lr på torsdag.men jag ringer innan. Citera
Sillen Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Nöj dig med stenen så länge till dess du haft din nitrittopp.Har du pengar över efter testerna så köp en bra saltvattensbok så länge.Här har du tips på en bra nybörjar bok: https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 Sen skulle jag kombinera den med att läsa massor här. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.