Gå till innehåll

Tänkte eventuellt starta upp ett 720liters kar


Lantz

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

 

Har haft lite olika fiskar och akvarium genom åren, mest diskus på slutet men inte sysslat med saltvatten.

 

Iallafall, jag har fått chansen att köpa ett begagnat 720 liters saltvattenskar med måtten L160xD75xH60 med ramp osv.

Just nu är det inte i drift, så kan inte se om att fungerar till riktigt bra pengar.

 

Där finns en ramp, denna lyser ju. En Akvastabil LED något. 140cm lång x 3st Ledarmaturer.

 

Sen finns det en sump med skummare, 2x pumpar, 2x filter och vatten-påfyllare.

Allt är ju ganska saltigt så man kommer ju att behöva rengöra det.

 

Karet har varit ombyggd lite, ändrad avrinning (Lägre nivå) då detta kar har används som korall kar i en butik.

Lång story kort, var en kund som beställde allt hade inte råd att köpa ut det och butiken började använda det istället.

 

Kan även köpa 40-60kg levande sten från samma ställe till bra peng.

 

Det jag funderar på är att även om nu karet är billigt och det följer med relativt mycket saker så vill jag helst inte komma till insikt med att jag behöver lägga upp 20000kr bara för att få igång det. Sen om jag lägger mycket pengar på sikt är en annan femma.

 

Ni som har lite bättre koll, vad tycker ni spontant?

Vad bör jag titta på närmre?

Något jag bör prova innan?

Något som kanske har bäst före datum?

Vad behöver jag köpa till för att komma igång (nu tänker jag inte på fiskar, levande sten) utan med vad behöver man.

 

Sista jag funderar på är

Är rimligt att ha 720liters kvar i ett 13m2 rum hemma, eller det kommer bli "blött" och fuktigt som fan i rummet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast kanske är om du kollar vad skummaren har för kapacitet. ( har skummaren varit till karet tidigare så är det nog lungt)

Tittar själv på att byta upp mig på skummarfronten, men det blir ett 2-3 k direkt.

Funktionen på samtliga pumpar är ju lätt att kolla genom att plugga i dem i butiken?

 

Så länge kar + sump är täta så är det väl bara plug and play med de sakerna du har.

 

 

Skulle tro att du kommer behöva en avfuktare för det utrymmet. Kan du leda av värmen från rummet? Annars kan det bli rätt så varmt därinne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det är att köpa grisen i säcken lite.

Det är troligt att ljuset funkar ok till fiskar och enkla koraller, inte mer än så. 

Begagnad utrustning som skummare och pumpar kommer alltid med risken att de har varit med länge och börjat väsnas/bli ineffektiva.

 

Som ett första kar är det ganska stort och blir lätt dyrt och avskräckande, jag skulle faktiskt hellre rekommendera ett begagnat på 2-300 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska dit på Lördag och titta närmre igen.

Allt var varit till karet när det var i drift.

 

Rampen är en Akvastabil Led, ska kolla om det är den som är 3W x 15LED och då med 3st Ledramper.

Känns lite i underkant faktiskt om det är den.

 

Karet är stort, men priset på det är samma som jag skulle köpt ett 150liters...

Varav kanske lika bra att köpa stort direkt.

 

I rummet som jag tänkte har jag ju friskluft intag men det räcker förmodligen inte så fall.

Sist hade jag ett 300liters sötvatten, men det var ju täckramp på det och stod i vardagsrummet.

 

För utom kar, pumpar, skummare, ledramp, levandesten och fisk är där något som är dyrt som jag missat?

Som man absolut inte kan vara utan?

 

Levandestenen får jag köpa för 80kr/kilot så det blir en slant ändå.

Det jag inte vill komma på sen är att jag behövde saker för 20000:- för att få igång allt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och tittade idag igen.

Rampen är en Akvastabil LED 15x3W och 3st = 135W

Antar att man ska ha betydligt mer, eller räcker det någorlunda?

 

Under karet är det en Aqua Medic Reef 1000 komplett.

The Riff 1000 filtration system is designed for installation in the cabinet under an aquarium. In a compact space it contains nearly all the equipment necessary for the maintenance of a successful modern reef aquarium. The system comprises a sump, app. 90 x 36 x 35 cm (c. 36” x 14.5” x 14”), with a mechanical filter chamber containing sponges. From here, the water flows via two venturi pumps into twinTurboflotor 1000 protein skimmers, with their post skimming trickle towers filled with BactoBalls. Additional components are the Nitratereductor and the Calciumreactor with dosing pump SP 3000 and the Niveaustat, a system for automatic replenishment of evaporated freshwater from the aquarium.

Samt en Co2 tank sidan om, vet inte om denna måste bytas eller om man kan fylla den.
Eller dom ska vara provtryckta?


Så spontantsätt är nog allt med.

 

Så vad behöver jag mer ni som kan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett ganska högt akvarium och även väldigt brett så det är en stor yta att belysa. Jag är tveksam till att intensiteten i ljuset ens räcker till vad som skulle klassas som svag belysning. Utspritt så de täcker hela akvariet kanske du får runt 10-20 par i korallhöjd. Runt 50 skulle jag säga är minimi kravet. Runt 150 par är rätt bra och sällan begränsande.

 

Det är numera väldigt fult att prata om watt och led men jag skulle nog ändå säga att du behöver ca 5-600 w led belysning med moderna lampor för att få en bra belysning som täcker någorlunda. Om man kan offra täckning så går det nog med mindre. Har man gott om pengar och gillar stenkoraller kan man nog dubbla siffran 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att svara på frågan vad mer kan behövas, streamers till karet, iallafall en eller två av hyfsad storlek. Sen tillkommer salt för kanske 1000-1500, tester för vattnet för en tusing, en osmosanläggning som hängsle och billig försäkring. Lite kringutrustning ytterligare 1000.

 

Sen är du redo att köra igång, du kommer antagligen kunna ha enkla enkla koraller, jag är inte riktigt lika pessimistisk som ovanstående på den punkten ;)

 

Sumpen vet jag inget om men av texten att döma är den gammalmodig, på gott och ont så vissa saker funkade bra förr - andra lite sämre  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl positiv om något 😉 Ljuset är ju hobbyns höjdpunkt! Den viktigaste viktiga, det optimala förfarandet är nog egentligen att sitta och titta vilken lampa man gillar bäst. Sedan köper man ett akvarium som passar till den.

 

... 🙂

 

Jag tror att ljuset behöver fördubblas iaf, tre till likadana ramper så kan man nog köra knappar och LPS utan större problem. Det är nog inget som dör dock av nuvarande ljus, det kanske räcker någorlunda. Mina svar ovan är spekulation baserat på egna erfarenheter.

 

Sumpen ser jättespännande ut! Den ser dock väl komplicerad ut och i behov av ganska mycket skötsel för att fungera bra, inte dålig men den ser ut att vara utvecklad för en professionell marknad snarare. Gjord för att nå ett visst mål men inte nödvändigtvis för att vara lättanvänd. Snarare för någon som har som jobb att sköta den på ett regelbundet schema. Går nog nyttja ändå, men hade plockat ut bla filtermattorna. De är besvärliga och missförstådda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...