Gå till innehåll

död snigel....


Draedon

Rekommenderade inlägg

suck.. nu har en till snigel dött i mitt kar. en tredje ser slak ut, men de två sista ser pigga o krya ut.

snigeln som är död ligger riktigt illa till.. kommer inte åt den utan att rota runt, vilket jag helst låter bli..

äter blåa eremiter döda sniglar? har 3 st. som far runt och "städar".

annars får jag väl försöka plocka upp döingen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har lite mer frågor.. nu som sagt 2 sniglar dött och en ser ut att dö vilken sekund som helst

och jag förstår inte varför. alger finns det mycket att äta av, vattnet är bra... vad kan det vara som gör att dom dör? snigeln som jag tror är döende nu har vuxit som 17 sen jag skaffade den och byggt på sitt skal med säkert 5-6mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahopp.. nu är den tredje snigeln också död. han som jag trodde skulle överleva allt. har vuxit riktigt duktigt, bygg på sitt skal säkert 5mm och verkat må bra ända fram tills nu.

så nu har alltså alla tre sniglarna jag köpte först dött. och jag har ingen susning om varför..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

andra sidan bruka sniglar dör när dom har lagt ägg för förökning jag hade ca 30 st sen hade jag bara 7 kvar bara skal av resten då märkte jag en jekla massa ungar av sniglar på natten när nattlampan e på så e rutorna fulla hehe hoppas det kommer krypande snart fram elr hadde du bara otur i oturen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm... men då är det sötvattenssniglar du har haft??

jag har sett en pyttliten, genomskinlig snigel i karet.

men jag vettif*n om det är så att dom lagt ägg och sen dött...

har vi ingen snigelexpert som har någon idé om vad som kan ha hänt?

är bara motgång efter motgågn med den här burken nu... tur att man har tålamod och lite extra pengar :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det vanliga... temp, salt, ph, kh, nitrit, nitrat, ammoniak, fosfat, kalcium, magnesium.

mer nitrit låg lägst på skalan och nitrat likaså.. en av mina clowner bestämde sig för att utforska en pump i förra veckan, det gick inte så bra kan jag säga.. tror det är därför nitrit har gått upp. har tidigare ej varit mätbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade själv problem med syrebrist i karet för ett halv år sedan. P g a clownen i pumpen hos dig kan något liknande ha inträffat. Svårt att säga. Ammonium, nitrit, pH är väl det som är direkt dödande plus O2 (syre). Jag har ett O2 test som jag brukar använda då och då. Eric Borneman propagerar för att man skall testa för O2.

Har du automatisk vattenpåfyllning så att inte salthalten svänger alltför mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tempen ligger stadigt på 25-26 grader.

koppade in dem under 6(!) timmar och har haft dem i flera månader innan de dog.

jag har halvautomatisk påfyllning = jag fyller upp själv varje dag till en speciell nivå,

så salthalten ändras inte dramatiskt.

Har inget test för syre.. har inte heller sett något på de akvariesidor jag kollat på (?).

fattar inte varför de har dött.. alla andra invånare mår prima.

ska fortsätta göra täta regelbundna tester och i övrig fortsätta som vanligt med 10% procent vattenbyte i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, mycket möjligt.. men går nitriten ner så snabbt? mätte samma dag som jag hade meckat ur clownen ur pumpen och då var det lägst på skalan.

jaja, shit happens. synd bara på den största tectussnigeln som började bli riktigt stor och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang syre. Artikel av Eric Borneman:

Oxygen

In an upcoming article, I will be covering the subject of oxygen dynamics in aquaria. Without question, oxygen levels are critical to survival of our captive marine species. Anyone who has experienced even a relatively brief power outage understands how quickly animals begin to die in stagnant tank water. Oxygen levels also drop precipitously at night, and this is especially true with tanks that are either densely stocked or have with poor gas exchange (for various reasons). Yet, rare is the discussion of ways to measure oxygen, and few aquarists I know have ever measured oxygen in their tanks.

I use an expensive oxygen field probe, and it would be impractical for most aquarists to own such a device. However, oxygen probes are available to the hobby at somewhat reasonable prices. They are not inexpensive, but given how important oxygen is to the life in our tanks, it seems a reasonable cost. Much more practical, if not slightly less accurate, are colorimetric tests that are available from many aquarium test kit manufacturers. I would suggest that oxygen is something that should be tested for in aquaria far more often than it is.

Salifert har testkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har turbo sniglar dom dör efter dom har lekt. för jag hade minst 30 kg levande sten som var på rutan. bakom allt dom stenarna va med snigel ägg. så mkt har jag aldrig sett. sen har jag rutorna fulla på kvällen med sniglar små till 1 cm stora. sen kan det vara nån fisk som äter upp dom också. när dom e små men jag har enbart clowner och nån små damseller inget annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tempen ligger stadigt på 25-26 grader.

koppade in dem under 6(!) timmar och har haft dem i flera månader innan de dog.

jag har halvautomatisk påfyllning = jag fyller upp själv varje dag till en speciell nivå,

så salthalten ändras inte dramatiskt.

Har inget test för syre.. har inte heller sett något på de akvariesidor jag kollat på (?).

fattar inte varför de har dött.. alla andra invånare mår prima.

ska fortsätta göra täta regelbundna tester och i övrig fortsätta som vanligt med 10% procent vattenbyte i veckan.

Vad har du för calsiumhalt jag har förökning hela tiden men då har jag en temp på 27-28 grader utan att mjukisarna och stenisarna mår dåligt, vad är det för sniglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor har kort livsläng även i naturen och är i akvarier att betrackta som förbrukningsvara! Någon lyckad förökning av Turbu, Astrea eller Nerit har jag aldrig hört talas om då de har plantoniska larvstadier. Det är där imot mycket vanligt att få in mindre arter med levande sten och de kan föröka sig duktigt i kar. (art?) jag har massor.

Borman talar inte om snäckor!!! Utan om akvarier i allmänhet (spec. med dålig cirkulation). Snäckor är bland det mest tåliga mot syrebrist av alla våra djur i karet. En bra skummare och cirkulation skall normalt sörja för mättat med syre i karen. Det är dock sant att ju högre temp dessto mindre syre kan vattnet hålla. Laxfiskar klarar dåligt under 8mg/l vilket innebär att över 17 grader så börjar de må dåligt. I saltvatten kar bör det aldrig gå under 4-5. Normalt 6-8. Dock är inte heller överskott bra ger bubbelsjuka= dykarsjuka vilket orsakar bubblor i blodet hos lax vilket kan ske vid extrem syresättning som nedanför vatten fall och kraftiga pumpar. Detta är absolut inte varför snäckorna dör! Vid extrema tillfällen så kryper de dessutom upp ur vattnet och sätter sig i ytskicktet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu har en till astrea dött... :död:

börjar få slut på sniglar snart...

läste detta här på sg:

Beteende:

Blåbenad eremit är känd för att ge sig på sniglar och har ofta sett plåga dem, fast sniglarna kan oftast skaka sig ifrån dem utan för mycket problem.

kanske är mina eremiter som dödar dem??

vattnet är fortfarande bra så jag har ingan idéer kvar om varför de har dött...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

matar inte eremiterna... dom verkar hitta käk själva med tanke på hur snabbt algerna har minskat sen de flyttade in. sen blir det ju alltid lite matrester från fiskarna. har placerat ut större skal lite här och där till dom...

jag som trodde att de skulle låta bli sniglarna.. men jag har gått igenom alla tänkbara grejer som kan ha orsakat denna snigeldöd..

den snigeln som dog satt på en sten, där eremiterna brukar husera, den som lever sitter längst upp på bakre rutan..

eremiterna är huvudmisstänkta just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...