Gå till innehåll

Euphyllia som tappar hela huvuden


peterj66

Rekommenderade inlägg

Har fått allvarliga problem med  mina koraller. Flera olika euphyllia har släppt hela huvuden som flyter fritt längs botten.

Värden jag mätt är med Salifert :

kH : 8

Ca:  400

PO4: 0.03

NO3: ca 2

Mg: 1140

Något förslag på vad som kan vara fel?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med en spik i kH på 11. Den har sakta dalat tillbaka till 8. Problemen uppstod egentligen efter att allt hade normaliserats igen. Jag har lite jobbiga alger som förmodligen var anledningen till att korallerna slutade växa och orsakade alkalinitetstoppen. Köpte ett Tritontest igår som kanske ger lite mer svar än Salifert.

Kollade även på nätet men hittar inga entydiga svar. Flödet har varit konstant under hela tiden. Satte in aktivt kol ifall det är något giftigt som smugit sig in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, vad för sorts alger?

Menar du att förbrukningen minskade så drastiskt så att kh steg till 11 från 8? Över hur lång tid? Samma med salthalten, hur lång tidsperiod har den stigit under? Jag tänker att något orsakade algproblemet, om karet varit stabilt och du plötsligt fick någon form av utbrott och om det var tillräckligt för att orsaka algproblem och sänka koralltillväxten massivt så är det kanske oxå roten till Euphylia problemen.... Riaken är väl oxå att problemen sprider sig till andra korallsorter....Jag har tyvärr inget specifikt jag kan misstänka, med lite tur är det något som syns på icp-testet! 

Gjort några andra förändringar i karet? Kanske läge att börja förbereda vattenbyte, så stort du kan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet egentligen inte hur lång tid men skulle säga max 2 veckor. Eftersom jag slarvade med att mäta när allt gick bra så är det svårt att säga. Jag upptäckte det genom att en SPS började tappa vävnad. Stängde då av doserpumpen och har låtit värdena sjunka sakta i ca tre veckor. Gjorde även ett större vattenbyte för att komplettera eventuella brister i spårämnen. När det gäller alger så var det håralger och lite cyano som turades om med att vara dominanta. Testade att mörklägga i tre dagar vilket resulterade i att en helt ny alg som jag inte lyckats identifiera blev dominant. Känns som jag hamnat i en ond cirkel som jag måste försöka bryta . Misstänker att instabila värden är en starkt bidragande orsak till strulet så jag får mäta oftare och sedan se vad Triton säger om de värden jag inte kan mäta. Tänkte börja med ett 20% vattenbyte i veckan och se om det hjälper. En teori jag har är att mitt refugium är för stort och krashat pga näringsbrist. När problemen startade märkte jag att jag fick väldigt mycket håralger i refugiet. Kan mycket väl vara så att jag behöver dosera både jod, järn och kalium seprarat. tritontesten lär väl i så fall indikera brist på dessa. 

Tanken med att bygga en algskrubbare var att försöka konkurrera ut de håralger som verkade trivas bättre än chaeton i refugiet. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu börjar jag förstå varför folk tröttnar på saltvatten. Känns extremt tråkigt när fem års inköp bara vittrar bort utan att jag kan hitta anledningen till det. I tre stora euphylliakolonier är hälften av huvudena döda. Två andra euphyllia glabrecens är helt döda. Samtliga acans är döda eller nästan döda.  Alla sps utom två montipora är döda. Vattenbyte har inte gjort någon märkbar skillnad än så länge. Hoppas på att Triton ger något konkret svar. 

  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, peterj66 sa:

Just nu börjar jag förstå varför folk tröttnar på saltvatten. Känns extremt tråkigt när fem års inköp bara vittrar bort utan att jag kan hitta anledningen till det. I tre stora euphylliakolonier är hälften av huvudena döda. Två andra euphyllia glabrecens är helt döda. Samtliga acans är döda eller nästan döda.  Alla sps utom två montipora är döda. Vattenbyte har inte gjort någon märkbar skillnad än så länge. Hoppas på att Triton ger något konkret svar. 

Gah det där är tungt! Har varit i samma situation, så gott som allt vitnade och dog utan att jag hittade anledningen... I mitt fall tror jag att det var för låga/nollade näringsvärden som drog igång det och sedan gick det inte att häva trots att värdena sannolikt inte var nollade särskilt länge.... Icp-test gav inte mig mycket svar, men hoppas du hittar nått! 

Jag lät karet gå lite lågt under en period efter sen satsade jag på fisk under en period istället! Sakta kom sedan suget efter sps tillbaka igen :)

Håller tummarna för dig och hoppas det vänder inom kort!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite så jag tänker. När jag märker att allt har stabiliserat sig så kommer jag förmodligen försöka med LPS igen.  Funderar på att bygga en enklare maskin för mätning av kH så jag har kontinuerlig koll. Hittade en gammal artikel om mätning av kH med pH prob och saltsyra som jag tänkte utgå ifrån. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör aktivt kol sedan ett par veckor, här är värdena från triton bifogade som pdf eftersom copy paste inte lirade med färgernadoc.pdf:

Har börjat skölja frysmaten innan den går i karet och även minskat mängden mat för att få ner PO4.

 

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...