Gå till innehåll

Problem med Aqua Medic SP 3000 Niveaumat


Christer T

Rekommenderade inlägg

Min nivåreglerare av ovan nämnda modell hänger sig med jämna mellanrum. Jag kan egentligen inte se orsaken då flotören löper som den ska. Bara tack vare att jag har väldigt liten sötvattentank har räddat mig från översvämningar. Någon som haft detta problem och har tips om en lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stött på samma problem.

Har nu en timmer kopplat till den nu, som går en timma per dag för att fylla upp det avdunstade vattnet.

En liten säkerhet till iallafall.

Den fyller upp det som avdunstar på en timma. Inte kul om flottören fastnar i fel läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak har hänt mig flera ggr. Detta var inte kul med tanke på att osmosbyttan rymmer 100L vatten.

Nu har jag en optisk sensor och sover gott om nätterna, men en timer för 2x1 timme / dag som Anders säger är en bra lösning.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en likadan men har aldrig råkat ut för detta på 1 år. Däremot har jag läst om att detta har inträffat och har därför investerat i en nivåkontroller som slår av strömmen till SP3000 om det skulle hända något.

Håller med, en timer är en kanonlösning. Att jag inte tänkt på det tidigare.... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stött på samma problem.

Har nu en timmer kopplat till den nu, som går en timma per dag för att fylla upp det avdunstade vattnet.

En liten säkerhet till iallafall.

Den fyller upp det som avdunstar på en timma. Inte kul om flottören fastnar i fel läge.

Tack för tipset! Timer får det bli, tills jag tycker att det är dags för en bättre nivåreglerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför gör ni inte en reklamation på den?

Den fungerar ju uppenbarligen inte som den ska!

Det verkar ju som om flera har problem med den, Aqua Medic lär ju känna till problemet.

Kan ni inte skriva in era erfarenheter på produktguiden, om man läser de recensioner som finns där nu så framstår produkten som väldigt bra. Det skulle ge en rättvisare bild av produkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Har stött på samma problem.

Har nu en timmer kopplat till den nu, som går en timma per dag för att fylla upp det avdunstade vattnet.

En liten säkerhet till iallafall.

Den fyller upp det som avdunstar på en timma. Inte kul om flottören fastnar i fel läge.

Hur fungerar det? Fyller den inte bara upp det vatten som avdunstar på den timman då eller? Har den ett nivåminne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

återupptar tråden, har samma problem som de andra i tråden. smart tänkt med en timer. Jobbar natt och har kommit hem ett antal morgonar och den står och går hur mycket som helst. Även fast flotören som ska slå ifrån pumpen är helt under vatten. Ska åka utomlands i slutet av månaden och vägrar låta den sköta sig själv. Har hört av mig till PWSS där jag köpte den och se vad de säger.

Någon av ovannämnda som fått reklamerat sin? min är nu ca ett år gammal. Hel och ren förövrigt, aldrig tappat den etc.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har märkt på sistone att min också har en tendens att krångla på samma sätt, den bara går och går... Framförallt efter att den varit helt under vatten, typ när returpumpen varit avstängd, vet inte om den påverkas av saltet på något sätt när den gått ett tag kanske?

Efter en ordentlig rengöring av prylarna i sötvatten har den fungerat igen. Min har inte heller sett särskilt skitig ut, vet inte vad som orsakar det, min har gått i över två nu och det är först senaste tiden detta börjat hända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har hängt sig en gång men det berodde på kalkalger på brytaren...dock så har jag problemet att motorn är paj och startar åt slumpmässigt håll. Dock så kostar en ny motor 400kr vilket känns lite retligt när man köpt en likartad motor på clasohlsons för 100 :S Inget större problem iaf då den inte kan suga vatten ur karet och den brukar slå av och på ett antal gånger innan vatten nivån sjunker så mkt så att den är konstant på, den har aldrig kört åt fel håll så många gånger i rad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag har också problem med denna pump. Den orkar inte lyfta vattnet upp till mitt kar. Jag har kanske 1 meter slang från vattenbehållaren till pumpen, sen ca 2-2.5m upp till karet. Det är väl inte så mycket?

Den suger upp vatten men vid varje varv så åker vattnet tillbaka ner i slangen en bit, så den drar liksom luft från toppen. Man kan se nån enstaka bubbla i slangen som rör sig fram och tillbaka en sträcka påca 5cm. Jag har provat suga upp vattnet hela vägen för att sedan låta den gå, men det hjälpte ej, skitstörigt. Måste man ha en backventil så att den inte kan dra luft?

Sen snurrar den även på fel håll ibland. Finns ingen garanti kvar.

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör du lagge.. nåt tips på var du köpte backventilen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Köpte min på ZG, gav 15kr om jag minns rätt. Men jag tror att vilken butik som helst kan ta hem till dig om det inte finns i lager.

Annars får du skicka mig ett PM så kan jag kanske lösa det på nåt vis åt dig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...